مدیر عامل شرکت آب و منطقه‌ای استان اصفهان گفت: با اجرای بندهای مختلف مصوبه شورای عالی آب توانستیم شاهد جریان 3 متر مکعب بر ثانیه آب در رودخانه زاینده رود باشیم.

مسعود میرمحمد صادقی مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شرایط رودخانه زاینده‌رود گفت: بعد از سفر استانی ریاست جمهوری به اصفهان و مصوبه شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود مقرر شد بعد از تحویل آب پاییزه سال 94-93 به کشاورزان شرق استان، آبی را در رودخانه جاری کند.

وی در ادامه بیان کرد: پیرو این در حال حاضر ما آبی در حدود 3 متر مکعب بر ثانیه آب جاری در رودخانه داریم، همچنین در منتهی‌الیه شرق شهر اصفهان بند آبشار است که برای کانال های آبیاری ساخته شده و سریز کمی دارد که در نهایت این آب به تالاب گاوخونی متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان اصفهان در خصوص خشکسالی زاینده‌رود گفت: خشکسالی زاینده رود به دو علت تغییرات اقلیمی و نوع مدیریت آب رودخانه اتفاق افتاده است.

میرمحمد صادقی در خصوص تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در استان گفت: در شهر اصفهان 40 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته‌ایم که در کل حوزه این کاهش خود را نشان می‌دهد. همچنین در زمینه مدیریت آب رودخانه نگاه ما از منظر کلان است و باید میزان بارگزاری و برداشت مختلف آن با هم تناسب داشته باشد.

وی افزود: افزایش جمعیت باعث شده آب از دهه 50 با مصرف 50 میلیون متر مکعب آب به 400 میلیون مترمکعب برسیم که تمام آب شرب به رودخانه زاینده‌رود مربوط می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: در شرایط خشکسالی آب به حوزه کشاورزی یک سال در میان تعلق می‌گیرد و آب آن برای بخش شرب جایگزین می‌شود.

وی در خصوص بهبود شرایط زاینده‌رود گفت: برنامه اصلی ما مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب است که طبق این مصوبه نباید بارگزاری جدیدی از سال 92 بر روی این رودخانه داشته باشیم. همچنین باید مدیریت یکپارچه حوزه زاینده‌رود برای بهبود آب زاینده‌رود ایجاد کنیم. همچنین صرفه‌جویی در بخش شرب و صنعت نیز در دستور کار قرار دارد.

میر محمد صادقی افزود: ما به دنبال شناسایی چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز هستیم که این با طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی دنبال می‌شود. علاوه بر این برای چاه‌های مجاز نیز کنتور هوشمند در نظر گرفته شده است. همچنین امیدواریم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تغییر در الگوی کشت محصولات آب بر در استان دنبال شود.

وی در ادامه بیان کرد: در کنار تمام موارد نام برده، طرح انتقال آب دارای مجوز است و برای اضافه کردن آب به زاینده رود آن نیز پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: تمام موارد نام برده با هم در حال اجرا است و امیدواریم با گذشت زمان به نتیجه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۱:۱۳ ۲۷ تير ۱۳۹۴
ههههههههههههههه چه آبــــــــــــــــــی؟چه کشکی؟ این یک زره آبـــــــــــــــــــ گندیده که بعد از استفاده شدن وآلوده شدن از نیروگاه میاد وفقط ستون های سی وسه پل را خیس می کندا میگید؟ واقا که!!!!!!
آخرین اخبار