سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلطانی‌فر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رزرو 70 درصد هتل‌های کشور تا سال آینده / هنوز به استاندارد جهانی نرسیده‌ایم

پس از توافق و تفاهم‌نامه وین شرایطی مطلوب ایجاد شده و پیش‌بینی ما این است که روند رو به رشد گردشگری از زمان روی کارآمدن دولت جدید آغاز شده و گردشگران خارجی متقاضی ورود به ایران و گردشگری از مناطق توریستی هستند.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص میزان پذیرش هتل‌های کشور از گردشگران در سال 2016 بیان کرد: در جلسه‌ای که با اعضای تشکل بخش خصوصی داشتیم، مدیر یکی از گروه‌های هتل‌داری ایران به نام هما در جلسه ای عنوان کرد، که 70 درصد ظرفیت گروه‌های هما برای سال 2016 رزرو شده است، که البته خبر خوبی بود، طبق بررسی‌های انجام شده از گروه‌های هتلداری مختلف، گروه هتل‌های لاله در ادامه سال 2015 و 2016 هفتاد و پنج درصد اعلام رزرو داشته است،گروه هتلهای پارس تا پایان سال 65 الی 70 درصد رزرو داشته‌اند و برای سال 2016 هنوز برآورد نشده است، و مجموعه هتلهای پارسیان که هتلهای 5 ستاره دارند، آمار 65 تا 70 درصد را اعلام کرده‌اند، این در حالی است، که استاندارد رزرو جهانی بین 55 تا 60 درصد است.

وی با بیان این مطلب افزود: پس از توافق و تفاهم‌نامه وین شرایطی مطلوب ایجاد شده و بخشهای مختلف اقتصادی تاثیرات خوبی از این وضعیت می‌گیرند، پیش‌بینی ما این است که روند رو به رشد گردشگری از زمان روی کارآمدن دولت جدید آغاز شده و گردشگران خارجی متقاضی ورود به ایران و گردشگری از مناطق توریستی هستند.

سلطانی‌فر با ابراز خرسندی از مجموعه این اتفاقات بیان کرد: طبق گزارشی که از دفاتر خدمات مسافرتی داریم، ظرفیت بسیاری از تورها برای سال 2015 پر شده و ثبت‌نام برای سال 2016 آغاز شده است، ضمن اینکه قطار گردشگری ایران پیش‌بینی می‌شود که به 10 تا 15 قطار برسد.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: به شرایط امن و آرامش جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی، گردشگری و شرایط سیاسی جدید پس از توافق با 1+5 رسیدیم و با از بین رفتن محدودیت‌های گذشته و فروریختن پایه‌های تحریم که بوجود آمده، و خواهد آمد، مطمئناً در آینده و در زمینه گردشگری و ساخت هتل‌های مناسب شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

وی با بازار تأسف از تعداد محدود هتل‌های 4 و 5 ستاره گفت: از بین 1100 هتل ، تنها 130 هتل 4 و 5 ستاره داریم، که تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی متقاضی استفاده از این هتل‌ها هستند، و در این بخش با محدودیت زیادی مواجه هستیم، به جز 1100 هتل و 600 هتل آپارتمان، بیش از 400 هتل و هتل آپارتمان در حال ساخت است، که در شهرهای مختلف پراکنده هستند، که پیشرفت فیزیکی آنها بین 10تا 90 و 95 درصد است.

سلطانی‌فر با اشاره به فعالیت‌های عملیات اجرایی در دهه اخیر گفت: 40 تا 50 درصد عملیات‌های اجرایی در این دهه و 50 درصد آن متعلق به گذشته است، و امیدواریم با تأمین منابع مالی ساخت هتل‌ها ادامه یابد و به پایان برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: تعدادی از هتل‌های کشور از نظر کیفی و سطح خدمات منطبق با هتل‌های استاندارد جهانی نیستند، یعنی ناهماهنگی بین کیفیت خدمات و تعرفه وجود دارد، با برنامه تطبیق‌سازی و استاندارد‌سازی که از یکسال‌و‌نیم پیش آغاز شده، گروه‌هایی برای بررسی کیفیت خدمات و امکانات و تعرفه هتل‌ها اعزام می‌شوند و هتل‌هایی که منطبق با سطح خود از نظر ارائه کیفیت خدمات نیستند، با فرصتی که به آنها داد می‌شوند، باید سطح خود را به استاندارد و هماهنگی یا تعرفه برسانند.

وی ادامه داد: خوشبختانه هتل‌های چهارو پنج ستاره‌ها ، امکانات و خدماتشان با میزان تعرفه هماهنگی دارد، اگر خدمات هتل‌ها با میزان تعرفه هم‌خوانی نداشته باشد، باید تعرفه پایین بیاید، این طرح بازرسی در یک مقطع در گذشته‌ها شروع شده بود، اما به دلایلی که برای من روشن نیست،متوقف شد، ولی طبق طرحی که در دولت جدید در نظر داریم ادامه خواهد داشت.

سلطانی‌فر با اشاره به آمار تعداد اتاق‌های هتل‌های کشور بیان کرد: ما هتل‌های چهارستاره‌ای داریم که 100 اتاق دارد، چند هتل چهار ستاره، 150 اتاقه هم داریم، هتل‌های چهارستاره از 150 تا 200 اتاق و هتل‌های پنج ستاره از 200 تا 400 اتاق دارند، ضمن اینکه تعدادی از هتل‌ها هم بالای 400 اتاق دارند.

وی افزود: در دوره جدید 20 گروه هتلداری با من مذاکره کرده‌اند که در بخش زیارتی کشورهای عربی در قم و مشهد مقدس مایل به سرمایه گذاری هستند،کشورهای اروپایی، ترکیه‌ای و جنوب شرقی اسیا هم زمینه گردشگری و توریستی مایل به سرمایه گذاری بوده و هستند، اما در زمان قبل از توافق با توجه به تأثیر تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری امتناع می‌کردند، و تحریم‌ها را مشکل اصلی عنوان می‌کردند، اما پس از امضای تفاهم‌نامه اعلام تمایل به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سعی ما بر این است که سرمایه‌گذاران بخش هتلداری و گردشگری را در داخل و خارج از کشور با هم پیوند دهیم، تا این سرمایه‌گذاری مشترک رسیدن به هدف را آسان کند.

سلطانی‌فر  در خصوص میزان استقبال از گردشگری در ایران اظهار داشت: سال 93 نزدیک به 5 میلیون و پنجاه و صد هزار نفر گردشگر خارجی داشتیم، که افق سال 1404 یا 2025 میلادی در نظر داریم. براساس سند چشم‌انداز به 20 میلیون گردشگر خارجی و بیست تا بیست‌و‌پنج میلیارد دلار درآمد برسیم، اگر چه در مرز 5 میلیون نفر گردشگر خارجی هستیم، اما اگر هم افزایی و همکاری از طرف  مسئولان دستگاه‌های اجرایی باشد، با تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور می‌توانیم به رونق گردشگری در ایران کمک کنیم و با فراهم کردن زیر ساخت‌ها به آمار مد‌نظرمان نزدیک شویم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با ابراز امیدواری از رسیدن دولت یازدهم به اهدافش تأکید کرد: با قوت و قدرت به برنامه‌های مورد نظر دولت ادامه می‌دهیم و این برنامه در حوزه گردشگری در راستای فراهم‌کردن امکانات برای ورود گردشگر خارجی به چند محور فوریتی نیازمند است،یکی از آنها تسهیلات صدور ویزا برای گردشگران خارجی است، که خوشبختانه براساس مصوبه دولت صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع 190 کشور جهان به مدت 15 روز و قابل تمدید به مدت 15 روز امکان خوبی برای ترغیب به گردشگری در ایران است.به دولت پیشنهاد دادیم که با افزایش زمان ویزای فرودگاهی از 15 به 30 روز و قابل تمدید تا 15 روز با افزایش گردشگر مواجه می‌شویم.

وی افزود: خوشبختانه وزارت امورخارجه با همکاری دستگاه‌های زیربط موظف شد، صدمه ویزای الکترونیک یا (EVIZA) را از یکسال دیگر عملیاتی کند، تا با ایجاد شرایط و زیرساختها، صدور این گونه ویزا امکان پذیر شود.

سلطانی‌فر در خصوص لغو ویزا با برخی  کشورها عنوان کرد: کشورهایی هستند که خواستار لغو روادید متقابل با آن کشورها هستیم، در یک کارگروه با مسئولیت سازمان میراث فرهنگی و همکاری نمایندگان وزارت کشور، امورخارجه و اطلاعات این موضوع قابل بررسی است، که با حفظ شان سیاسی با تعدادی از کشورها لغو روادید داشته باشیم، تا شرایط تسهیل ورود اتباع این کشورها میسر شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گسترش هتل‌سازی و افزایش گردشگر خارجی گفت: باید در طول ده سال آینده 250 تا 270 هتل 4 و 5 ستاره بسازیم و این امر با ساخت سالیانه 25 تا 27 هتل امکان‌پذیر است.

سلطانی‌فر در خصوص میزان اهمیت نیروی انسانی در هتلداری گفت: آموزش نیروی انسانی به عنوان عنصر فعال در جریان هتل‌داری و گردشگری مهم است، در دنیا،70 رشته تخصصی آموزشی برای نیروی انسانی فعال در هتل‌ها و بخش گردشگری در نظر گرفته شده که این تعداد در کشور ما کمتر از 40 رشته است، که باید با استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی، سازمان جهانی گردشگری و... و از فرصت کوتاه مدت این سازمانها برای آموزش نیروی انسانی اقدام کنیم، و بدانیم هر چقدر هم هتل خوب و مجهز داشته باشیم، بدون نیروی انسانی آموزش دیده در این امر موفقیتی حاصل نمی‌شود.

وی در خصوص توسعه دفاتر اطلاع‌رسانی و جذب گردشگر خارج از کشور بیان کرد: در سال گذشته و سال جاری این کار را ادامه دادیم و 40 کشور را به عنوان کشورهای اصلی انتخاب کرده‌ایم که با ایران رابطه فرهنگی دارند، و در طول سالها مردم آن کشورها ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده‌اند، قراراست، در این 40 کشور دفاتر اطلاع رسانی و جذب گردشگر داشته باشیم که با کمک بخش خصوصی و ایرانیان فعال در این 40 کشور انجام می‌شود، تا بحال در 10 کشور دفتر تأسیس کرده‌ایم، که تا پایان سال به 25 الی 35  دفتر می‌رسد، و تا سال 1395، 40 دفتر خواهیم داشت.

سلطانی‌فر در ادامه بیان کرد: در همکاری با وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی مرتبط با شبکه حمل‌و‌نقل هوایی کشور قرار است با تجهیز و نو کردن قطعات ناوگان هوایی به پیشرفت ابن بخش کمک کنیم. تحریم‌هایی که تاکنون ناعادلانه در حق کشور ایران تصویب می‌شد، مانع از این اقدامات می‌شد، که پس از لغو تحریم‌ها تأمین نیازهای فنی برای عملیاتی شدن هواپیما و امکان نوسازی ناوگان هوایی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.یک‌سوم ناوگان مسافرتی هوایی به خاطر محدودیت و تحریم، قطعات مورد نیازش تأمین نمی‌شد، که در شرایط پسا تحریم امیدواریم این مشکل حل شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به توسعه شبکه فرودگاهی اظهار داشت:ترمینال دوم فرودگاه امام (ره) با همت دکتر آخوندی با ظرفیت 5 میلیون نفر در عید فطر سال بعد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ضمن اینکه عملیات اجرایی سومین‌ ترمینال با ظرفیت 20 میلیون و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی(داخلی و خارجی) آغاز شده، و طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی تا سه الی چهار سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن اینکه ترمینال‌های فرودگاه‌های دیگر در شهرهایی مثل شیراز نیز توسعه خواهند یافت.

وی با اشاره به ظرفیت هتل‌های 4و5 ستاره بیان کرد: هر شب بین 40 تا40 هزار نفر در مجموعه هتل‌های 4و5 ستاره اسکان دارند.

سلطانی‌فر در خصوص ترکیب گردشگران خارجی عنوان کرد: حدود 2 و نیم میلیون از گردشگران خارجی، مذهبی و زیارتی هستند، که از کشورهای عربستان،عراق، بحرین، کویت افغانستان، پاکستان و هندوستان می‌آیند، این زائران برای تفریح و گردشگری به مناطق شمالی کشور سفر می‌کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به شرایط پذیرایی حلال در هتل‌های کشور ایران تأکید کرد: بنا داریم، ایران را به عنوان کانون اصلی گردشگری حلال در دنیا معرفی کنیم، شرایط امن و شرایط غذایی حلال باعث خواهد شد تا کشورهای مسلمان که به ذبح اسلامی و حلال بودن غذا و نوشیدنی اهمیت می‌دهند، در کشور ایران با خیال راحت به گردشگری خواهند پرداخت، چون در زمینه ممنوعیت‌ها و سرگرمی و تفریحات تمام جوانب حلال بودن را در نظر خواهیم داشت، ایران می‌تواند مهمترین و بهترین کانون گردشگری حلال برای تمام مسلمانان جهان باشد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.