سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درآمدزایی مهر تاییدی بر نبود نظارت در تئاتر!

درآمدزایی مهر تاییدی برای نبود نظارت بر تئاتر آزاد شده و تاثیرات مخربی را برای فرهنگ جامعه در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگاهی به سرخط مهمترین اخبار تئاتر نشان از جایگاه کمرنگ تئاتر آزاد یا تئاتر لاله‌زار در مقابل تئاتر هنری و یا در اصطلاح حرفه‌ای دارد و این در حالی است که روز به روز افراد بیشتری وقت و هزینه‌ خود را صرف تماشای این گونه از نمایش‌های کمدی و سرگرم کننده می‌کنند.

در ادامه با هدف ارزیابی تئاترهای آزاد با دو کارگردان تئاتر هنری و تئاتر آزاد به گفتگو نشستیم.

**درآمدزایی دلیل برای نبود نظارت بر تئاتر آزاد

مسعوی طیبی کارگردان تئاتر در خصوص ارزیابی تئاترهای آزاد گفت: تئاترهای آزادی که در مدت زمان‌هایی طولانی بدون کمترین توجهی به مسائل تکنیکی و زیبایی شناختی با مطالب ضد اخلاقی شوخی‌های رکیک کلامی و حرکات سخیف اجرا می‌شوند تنها سطح سلیقه و توقع مخاطب را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا نیاز به وجود تئاتر آزاد که به نوعی سرگرم کننده است احساس و با استقبال بسیار هم مواجه می‌شود اما شوخی‌های کلامی و حرکتی که در این گونه از تئاتر به بهانه خنداندن مردم نمایش داده می‌شود تاثیرات مخربی را برای فرهنگ جامعه در پی دارد.

کارگردان نمایش «هملت» اظهار داشت: متاسفانه نگاه نظارتی قابل قبولی به تئاترهای آزاد نشده در تئاتر حرفه‌ای کوچکترین دیالوگی که در پشت آن موضع‌گیری سیاسی، اجتماعی و اخلاقی وجود ندارد گاه دچار ممیزی می‌شود اما در مقابل آن تئاترهای آزاد با سخیف‌ترین محتوا بدون هیچ نظارتی به روی صحنه می‌روند. چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود؟ آیا صرفا درآمدزایی این گونه از تئاتر دلیل مناسبی است برای نبود نظارت؟

طیبی در خصوص گرایش بیشتر مردم به تئاتر آزاد نسبت به تئاتر حرفه‌ای بیان کرد: ما هنرمندان که خود را وام‌دار تئاتر حرفه‌ای می‌دانیم ، از جامعه دور شده‌ایم، تئاتر حرفه‌ای فقط به صحنه بردن کالیگولا و اجرا در ایرانشهر نیست.

وی ادامه داد: شاید وضعیت بلاتکلیف تئاتر حرفه‌ای هنرمندان و مردم را به سوی تئاتر آزاد کشانده است و فارغ از مخاطبانی فهمیده عده‌ای را که تنها دغدغه گرفتن عکس‌های سلفی در محوطه‌ خانه هنرمندان و ایرانشهر را دارند برای خود نگه داشته است.

**آثار بی‌کیفیت حاصل تغییر و تحولات مدیریتی

حمیدرضا ساعتچی کارگردان تئاتر آزاد در خصوص جایگاه تئاتر آزاد گفت: متاسفانه در این سال‌ها تعریف درستی از تئاتر آزاد ارائه نشده همان طور که به تعریف مناسب و علمی و از نقطه مقابل آن که به نادرست به عنوان تئاتر حرفه‌ای از آن یاد می‌کنیم نرسیده‌ایم. این گونه از تئاتر نیز از نظر کمیت و کیفیت گاهی بویی از واژه‌ حرفه‌ای که با خود به همراه دارد نبرده است.

وی ادامه داد: با وجود نبود بضاعت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سوی دولت تئاتر آزاد سال‌ها با حمایت مردم روی پای خودش ایستاده است و همه اعضای آن با اتکا به تخصصشان سعی در ارتقا تئاتر آزاد به عنوان مردمی‌ترین بخش تئاتر دارند.

ساعتچی‌ اظهار داشت: برخی تغییر و تحولاتی که با تعویض مدیران نیز همراه بود سبب از بین رفتن نگاه نظارتی انجمن تئاتر آزاد در مقطعی از زمان شد و در نتیجه آن صدور مجوزهایی برای آثار بی‌کیفیت را در پی داشت.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز انجمن تئاتر آزاد به سرپرستی مجید جعفری با ارزیابی دقیق متون کارگردانی و ... تلاش در جهت بهبود وضعیت تئاتر آزاد دارد اما این اتفاق مستلزم زمان است.

این کارگردان در خصوص ارزیابی تئاتر آزاد بیان کرد: در هر زمینه‌ای آثاری به چشم می‌خورد که دارای کیفیت قابل قبولی نیست اما با این که بخاطر همان چند اثر تمامی هنرمندان و آثار آن عرصه را به زیر سوال ببرند مخالف هستم.

وی ادامه داد: در 10 سال اخیر تئاتر آزاد روند رو به رشدی داشته و در سبد عموم خانواده‌ها و اقشار جامعه قرار گرفته است در صورتی که سابق بر این تماشای آن تنها برای عده‌ای میسر بود. به هر جهت مردم نیاز به خندیدن و سرگرمی دارند.

ساعتچی در پایان گفت: امیدوارم با شناخت و آگاهی به نقد مسائل بپردازیم چرا که بسیاری از نقدها بر اساس نبود شناخت و تعاریف شکل می‌گیرد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
منوچهر
۱۶:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
بدانیم هنرخوب است وکسب درآمدکاردیگریست
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
عکس ها مریوط یه تئاتر بهزاد محمدیه من که یا تماشای این تئاتر از خنده ترکیدم عالی بود شاد کردن مردم که گناه نیست!!! این یه نمایش عامه پسنده