سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

صدای آرام آبشاراخلمد با عبور از میان دره به غرشی مهیج تبدیل می‌شود

آبشار اخلمد یکی از گردشگاههای طبیعی استان خراسان رضوی واقع در روستایی در نزدیکی شهر مشهد، دارای قدمتی چند هزار ساله است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ اگرمقصد سفرتان زیارت امام مهربانی ها حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است، حتما از این طبیعت بکر و بهشت زیبا با آبشارهاو چشمه‌ساران متعدد، انبوه درختان و گیاهان خودرو،و دیواره های سنگی برای سنگ نوردان دیدن کنید ولذت خوردن سیب و گلابی این منطقه را به همراه ببرید.

آبشار اخلمد در شمال شرقی ایران و در شهرستان چناران ،در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد و 84 کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد و در دل کوههای بینالود جریان دارد و از میان روستا عبور می‌کند.

دهانه اخلمد در 75 کیلومتری مشهد و 15 کیلومتری چناران و کنار جاده قبلی مشهد و قوچان است.

در روزگاران گذشته مردم آنجا معتقد بودند که در حمله اعراب به خراسان مردم به این دره پناه می‌بردند.

این رودخانه در امتداد دره‌ای به طول 15 کیلومتر جریان دارد و اراضی زراعی و باغ‌های مسیر خود را مشروب می‌سازد و حواشی آن، محل اتراق طبیعت‌گردان و گردشگران روستای اخلمد به شمار می‌رود.

ابتدای این دره، بند اخلمد و بعد از گذر از روستا در انتهای دره، آبشار‌های زیبای اخلمد قرار دارد. این دره‌ها از انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه پوشیده شده‌اند و نهرهای کوچک و بزرگ و چشمه‌ساران متعددی در پای درختان جریان دارند و زیبایی دره را دو چندان می‌سازند.

همچنین در ابتدای دره باغات فراوان میوه به چشم می‌خورد که تابستان‌ها مورد استفاده اهالی منطقه و بالاخص مردم مشهد قرار می‌گیرد.

سیب و گلابی اخلمد، شهرت منطقه‌ای دارد. مسیر دسترسی به آبشار‌ها از میان باغ‌ها و مغازه هایی که لواشک‌ها را به نمایش گذاشته اند می‌گذرد. بعد از بند اخلمد و نرسیده به روستا چند دیواره سنگ نوردی در دره و جود دارد که برای سنگ نوردان لذتی خاص خودش را دارد و برای بینندگان عادی هم مایه تحیر و لذت از توانایی‌های بشر است.

آبشار اخلمد سه کیلومتر بالاتر از آبادی است که آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌است.

فاصله رسیدن به محل آبشار‌ها تا آخرین نقطه ای که وسیله نقلیه متوقف می‌گردد حدود 2 کیلومتر است و بسیاری برای حمل و نقل اسباب تفریح از الاغ‌های کرایه ای استفاده می‌کنند.

همینطور این دره دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر است که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران به شمار میرود. دیواره‌های معروف آن ، "دیواره سفید - الله اکبر – عقاب" است.

این دره دارای چندین آبشار است که ۴ تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد.

در ابتدا، آبشاری با ارتفاع تقریبی 23 متر ظاهر می‌شود و صدای آرام آن با عبور از میان دره به غرشی مهیج تبدیل می‌شود . آبشار دوم اخلمد در یک کیلومتری آبشار اول خودنمایی میکند، این آبشار اصلی اخلمد است و حدود ۴۰ متر ارتفاع و در انتهای دره جریان دارد.

این آبشارها در تمام فصول سال جاری هستند. بعد از آبشار بزرگ، رودخانه ای به امتداد 2 کیلومتردر مسیری بسیار تنگ ودر میان کوه‌های صاف و مرتفع جریان دارد.

برای رسیدن به آبشارهای سوم و چهارم همچنان باید مسیر را ادامه بدهید.آبشار چهارم دربالا سر آبشار سوم قرار دارد و در آخر دره، کوه منیژه با کوه فاراب به یکدیگر وصل شده و منتهی الیه رودخانه اخلمد را تشکیل میدهد، اینجا را اهل محل "خانه‌های گلی" می‌گویند.

انبوه درختان و گیاهان خودرو در حاشیه آبشار روییده‌اند. هر ساله گروه زیادی از مردم مشهد و شهرهای اطراف برای دیدار از طبیعت اخلمد و آبشار زیبای آن به این روستا می‌آیند.

اخلمد با وجود کوهها و آبشارها از هوای لطیفی برخوردار است و از شدت گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان است هرچند از نظر آب وهوا بسیار متفاوت است.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.