سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذوق‌زده عمل نکنیم؛

سرمایه‌گذاری خارجی باید ایران را از مونتاژکاری خارج کند/ 3 معیار دولت برای پذیرش خارجی‌ها

نباید همچون گذشته فرش قرمزی برای ورود هیئت های خارجی پهن شود و لازم است معیارها و اهدافی که به نفع بازار و اقتصاد ایران است در راس امور قرار گیرد تا همچون گذشته ایران فقط به عنوان کشوری مونتاژکار شناخته نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سرمایه گذاری خارجی موضوعی است که پس از دستیابی به جمع بندی مذاکرات هسته ای در راس توجهات قرار گرفته است به گونه ای که کارشناسان و مسئولان بخش های مختلف اقتصادی بر تغییر در نوع رفتار با هیئت های خارجی سرمایه گذار تاکید می کنند.

از نظر آنها نباید همچون گذشته فرش قرمزی برای ورود این هیئت ها پهن شود و لازم است معیارها و اهدافی که به نفع بازار و اقتصاد ایران است در راس امور قرار گیرد تا همچون گذشته ایران فقط به عنوان کشوری مونتاژکار شناخته نشود بلکه با استفاده از سرمایه های خارجی تولید را از حاشیه خارج و به متن اقتصاد هدایت کند.

همچنین با توجه به اینکه بازار 80 میلیونی ایران یکی از مطلوب ترین بازارها در جهان محسوب می شود و از طریق آن می توان به بازارهای مجاور در منطقه نیز ورود پیدا کرد حضور شرکت های نامدار خارجی در ایران فواید دوجانبه خواهد داشت البته در صورتی که دو طرف با تکریم به اهداف ترسیم شده جهت اقدام مشترک در سرمایه گذاری وفادار باشند.

البته در این بین این موضوع نباید فراموش شود که در زمان تحریم برخی از کشورهایی که با شرکت های ایرانی قرارداد داشتند به تبعیت از تحریم پرداخته و کشور را در شرایط تقریبا سخت رها کردند، اگرچه برای ترک ایران فشارهای وارده از سوی تحریم کنندگان را عنوان می کردند اما قطعا می توانستند به نحو مطلوب تری روابط خود را با ایران محدود کنند.

از این رو باید نحوه برخورد با این شرکت ها و اولویت های متولیان اقتصاد کشور برای بهره مندی از حضور آنها با اتکا منطبق بر منطق اقتصادی و کار کارشناسی باشد.

در این راستا سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفته است: ما از پذیرش شرکت‎های خارجی سه هدف را دنبال می‌کنیم که شامل استفاده از منابع مالی، سطح تکنولوژی که به کشور انتقال می‎دهند و ایجاد بازارهای جدید برای صادرات محصولات تولیدی در کشور می شود.

به گفته نوبخت، دولت به دنبال مدیریت سرمایه‎گذاری‎های خارجی و اولویت بندی آنها در داخل کشور است و از آمدن هیچ هیأت خارجی ذوق‌زده نخواهد شد.

وی همچنین در خصوص کشورهایی که در زمانهای مختلف نسبت به ایران بدعهدی های زیادی داشتند گفته است: در همین خصوص در حوزه صنعت هوایی شرکت ایرباس متعلق به فرانسه و شرکت بویینگ متعلق به آمریکا است و این دو شرکت نیازهای صنعت هوایی را تامین می‌کنند و به طور مثال فرانسه را از این جریان حذف کنیم آن طرف هم آمریکاست پس باید چه کار کنیم؟ بنابراین نمی‌توان این شرکت‌ها را کنار بگذاریم بلکه باید بر اساس منافع خودمان عمل کنیم.

بر این اساس؛ این اظهارنظر منطقی است اما باید نحوه رفتار با این کشورها که در گذشته نسبت به تعهدات خود در قبال ایرن بدعهدی داشته اند دقیق تر از سایر کشورها باشد تا مجدد مصائبی که ایران از عدم رفتار حرفه ای آنان در روابط بین الملل متحمل شد تکرار نشود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.