نائب‌رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: باید توجه داشت که تا زمانی که ارز چند نرخی بوده و آیین‌نامه به صورت شبانه تصویب شوند اقتصاد رنگ ثبات را نخواهد دید.

علی صدری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی نباید هسته اقتصاد کشور را در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم، اظهار داشت: زیرساخت‌های اقتصادی کشور باید به نحوی تعبیه شود که سرمایه‌گذاران تمایلی به فعالیت در این عرصه داشته باشند.

نائب رئیس خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه دولت باید در راستای ثبات و امنیت اقتصادی حرکت کند،‌ افزود: سرمایه‌گذاری خارجی باید به سمت صنایعی همچون صنایع هایتک سوق داده شود چراکه صنایع مادرتخصصی و بزرگ همچون فولاد تا حدودی به ثبات رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه باید توجه به صنایع دارای ارزش افزوده در اولویت‌ها باشد، ادامه داد: با توجه به بهره‌وری بالا و اشتغالزایی این نوع صنایع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

صدری به چگونگی جذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: یکی از نکات اصلی حاکم کردن ثبات در اقتصاد کشور است و باید توجه داشت که تا  زمانی که ارز چند نرخی بوده و آیین‌نامه به صورت شبانه تصویب شوند اقتصاد رنگ ثبات را نخواهد دید.

وی افزود: همچنین لازم است از ورود کالا از مبادی غیررسمی جلوگیری شود زیرا قاچاق هم امنتی سرمایه‌گذاری خارجی و هم داخلیرا به خطر می‌اندازد.

نائب رئیس خانه اقتصاد ایران به رانت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بروز اختلاس و ریشه‌دوانی رانت در اقتصاد کشور که به واسطه افراد سودجو به وجود آمده است نشاندهنده عدم ثبات اقتصاد برای سرمایه گذاران است که دولت باید در زمینه سالم سازی این حوزه اقدامات جدی انجام دهد.

وی تصریح کرد: همچنین کوتاه کردن بروکراسی اداری و چابک و کوچک‌سازی دولت یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذاری است.

صدری در ادامه با تاکید بر اینکه نباید ذوق‌زده عمل کنیم، گفت: رفت‌و‌آمدهای کنونی هیئت‌های خارجی به ایران جهت بررسی شرایط و گمانه‌زنی است از این رو باید طوری عمل کنیم که این گمنه‌زنی‌ها منجر به عملیات سرمایه‌گذاری شود.

نائب رئیس خانه اقتصاد ایران افزود: در این میان باید توجه داشت که قانون استفاده از توان تولید کشور در اولویت اقدامات دولت باشد و به عنوان مثال اجازه ندهد سرمایه‌گذاران خارجی به بهانه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ کشور که با استفاده از توان داخلی آماده شد حضور یابند.

وی تاکید کرد: باید شرکت‌های خارجی انتقال‌دهنده تکنولوژی به کشور باشند و برای دستیابی به رشد روزافزون تبادل تکنولوژی صورت گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار