سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مریم صباغ‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کسب دانش ادبی مشروط به دانشگاه‌ها نیست

دانشگاه‌ها صرفا محل پرورش نویسنده‌ها نیستند و نباید کسب دانش ادبی محدود به دانشگاه ‌ها شود.

مریم صباغ‌زاده  ایرانی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص الزام دانش ادبی برای نویسندگان گفت: هر نویسنده‌ای باید به این بیاندیشد که آیا بعنوان کسی که دوستدار ادبیات است و کسی که عنوان نویسنده را به یدک می کشد چقدر دانش و سواد ادبی دارد، نویسندگان امروز برای اینکه نام نویسنده را به خود اطلاق کنند باید بدانند که در کدام ژانر و قالب می‌نویسند و به محتوی متن خود آگاهی داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: کسی که ادعای نویسندگی می‌کند باید به قدری علم و دانش ادبی داشته باشد که بتواند اثر خود را نسبت به دیگر آثار در قالب‌های متفاوت تشخیص دهد و اگر بخواهد در هر زمینه ای قلم بزند باید بداند برای نوشتن در چه ژانری قلم به دست گرفته است.

صباغ‌زاده پیشنهاد کرد: نظریه ادبی بیرکنس و نظریه هرمنوتیک از انتشارات ماهی از جمله کتاب‌هایی هستند که در زمینه نظریه‌های ادبی کمک شایانی در حوزه شناخت دانش ادبی به علاقه‌مندان به نویسندگی خواهد کرد.

وی در رابطه با دغدغه‌های امروزی نویسندگان گفت: نویسندگان امروز به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مسائل و مشکلات روز بیشتر اساس کارشان جریاناتی است که در این عصر و زمانه رخ می‌دهد و همین امر در داستان‌هایشان انعکاس می‌یابد، با توجه به اینکه فاصله نسل‌ها کوتاه شده یعنی بعد از 5، 6 سال، تمام مناسبات اجتماعی و پارامترها تغییر می‌کند و ما یک نسل جدید با اختلافات زیاد نسبت به نسل قبلی پیش رو داریم که تمام تفاوت‌های اساسی در آن رخ می نماید. در این شرایط است که نویسنده متناسب با شرایط زمان قلم می‌زند البته این کار جالب و متنوع و به روز است. در حال حاضر یک نگاه جدید در نویسندگان هم نسل من مانند علی موذنی و محمدرضا بایرامی و ... در حال وقوع است که تابع این مسائل شده‌اند و خیلی خوب از پس انعکاس اتفاقات روز بر‌می‌آیند و همه این‌ها مستلزم دانش ادبی است.

وی در خصوص امیدواری به نسل امروز در ادبیات گفت: من به نسل امروز امید بسته‌ام زیرا معتقدم باید به کار جوانان با میل و رقبت نگاه کرد و کارهایشان را به حیطه‌ی محک بگذاریم. ولی متاسفانه ناشران کارهای قوی از نویسندگان جوان و جدید را جدی نمی گیرند.

صباغ‌زاده ایرانی در پایان گفت: از نظر من دانشگاه‌ها صرفا محل پرورش نویسنده ها نیستند زیرا کسب دانش ادبی مشروط به دانشگاه نیست، اگر نویسنده دانش مربوطه را داشته باشد در ادامه آثار خوبی از او منتشر خواهد شد و درنهایت نقد خوبی برای داستانهایش صورت می‌گیرد که این خود زمینه‌ای برای رشد منتقدین در جامعه ادبیات است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.