سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

چنار کهنسال مزدآباد با قدمت250 تا 300 ساله

چنار کهنسال مزدآباد با قدمت حدود 250 تا 300 سال پس از بررسی در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی 19 اردیبهشت 94 با شماره 255 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: در وسط ده قدیمی، چنار کهنسال با صلابتی با منظره ای دلپذیر همه رهگذران را به سایه سار خود می خواند، هرچند مردم روستا بیشتر در شهرک جدید زندگی می کنند اما برای تجدید خاطرات قدیمی گاه و بی گاه از این درخت پیر دیدن می کنند.

رضایی ملکوتی افزود: چنار و سروهای کهنسال مزدآباد گویای قدمت این منطقه در تاریخ استان خراسان جنوبی است. این درخت در فاصله حدود 2 متری از استخر روستا قرار دارد که این مسئله باعث حفظ رطوبت محیط ریشه شده و به بقای درخت کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را هیچ وقت نباید از نظر دور داشت که حفظ و بقای این درختان کهن ریشه در اعتقادات مذهبی مردم این خطه دارد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: در فرهنگ اسلامی برای درخت و درختکاری و پیشه زراعت و باغبانی اهمیت و ارزش زیادی وجود دارد و این عمده ترین مسئله حفظ این درخت است. اعتقادات و باورهای مردمی و ارزش و احترامی که برای این درخت کهنسال بر پایه اعتقادات مردمی وجود دارد، مهمترین عامل در حفظ آن می باشد.

لازم بذکر است: چنار کهنسال مزدآباد که در بخش نیمبلوک شهرستان قاین، 10 کیلومتری شمال غرب خضری دشت بیاض و در روستای مزدآباد واقع شده است.
 


انتهای پیام/ ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.