سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

سمپاشی توسط افراد بدون پروانه فعالیت و غیرمتخصص مطلقا ممنوع

شهروندان باید قبل از هر گونه سمپاشي برای مقابله با حشرات و جانوران موذي در اماكن عمومي و خانگي بدانند به نکاتی آگاهی داشته باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ کارشناس برنامه کنترل ناقلین گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به نکاتی که شهروندان باید قبل از هر گونه سمپاشي برای مقابله با حشرات و جانوران موذي در اماكن عمومي و خانگي بدانند، گفت: سمپاشی توسط افراد بدون پروانه فعالیت و غیرمتخصص مطلقا ممنوع است.

  محمداسماعیل نجفی در این خصوص، افزود: اگر چه لزوم سمپاشي و مبارزه با حشرات به عنوان عاملان بسياري از بيماري ها در اماكن عمومی و خانگی ضرورت دارد، اما توجه به نكات مهمی که در این زمینه باید رعایت شود، مهم تر از اقدام به مبارزه است.

وی تصریح کرد: انجام عمليات سمپاشي توسط افراد ناآشنا ممكن است سلامت افراد خانواده شما و يا كاركنان يك مكان عمومي را به خطر بيندازد.

نجفی با بیان اینکه استفاده از سموم نباتي غير استاندارد و تاييد نشده مشكلات بهداشتي خاص خود را ايجاد خواهد كرد، ادامه داد: اقدام به سمپاشي و يا استفاده از سموم به صورت خودسر و بدون رعايت دوز مصرفي و يا عدم پيروي از دستورالعمل مربوطه به سلامت افراد آسيب مي رساند.

این کارشناس برنامه کنترل ناقلین در دانشگاه، اظهار داشت: رعایت نکردن استانداردها در عمل سمپاشی، نه تنها موجب نابودی حشرات نمی شود، بلكه آنها را نسبت به اين سموم مقاوم تر خواهد كرد .

وی گفت: با توجه به تهديدات بهداشت عمومي و خطرات زيست محيطي استفاده از سموم در محيط انساني، همچنین اهمیت موضوع مقاومت حشرات با استفاده بي رويه، غيراصولي و غيرتخصصي از سموم، تاکید مي شود که در خدمت گیری برای مبارزه با حشرات، حتماً از شركت هاي داراي مجوز از معاونت بهداشتی دانشگاه، استفاده شود، چرا که در برخی موارد مشاهده شده افرادي غير از مسئول فني شرکت مبادرت به انجام عملیات سم پاشی می نماید.

نجفی تاکید کرد: حتماً از حضور و نظارت مستقیم مسئول فني شركت در هنگام عمليات سمپاشي اطمينان حاصل کنید و توصیه می شود چنانچه فردي غير از مسئول فني شركت مسئولیت عمليات سمپاشي را عهده دار باشد، خدمت انجام شده مردود و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می شود که قابل پيگيري است.

کارشناس برنامه کنترل ناقلین گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: شهروندان می توانند با تماس تلفنی با شماره 19-2305410داخلی 7547 در خصوص پروانه فعالیت شرکت های طرف قرارداد و هویت مسئول فنی آن ها آگاه شوند.

انتهای پیام/س



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.