سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران بخوانید

آنچه در ضیافت افطار وزیر کشور با دبیران احزاب گذشت

شب گذشته ضیافت افطار دبیران کل احزاب و تشکل‌ها به میزبانی وزارت کشور در مرکز همایش‌های پیامبر اعظم(ع) این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در ابتدای این مراسم، "محمدامین رضازاده" مدیر کل سیاسی وزارت کشور، با گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان و تشکر از قبول دعوت همه احزاب و تشکل‌ها، تحزب را یکی از ارکان جمهوریت نظام خواند و اظهار داشت: در کشور 241 حزب مجوز دار سیاسی مشغول به فعالیت هستند که از ابتدای دولت یازدهم، ده حزب دارای مجوز شده‌اند.
 
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، وی را پدر احزاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: شهید بهشتی توانست با بینش اسلامی، اندیشه تحزب و فعالیت سیاسی حزبی را در کشور نهادینه سازد.
 
پس از وی، "محمدحسین مقیمی" معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور سخنرانی کرد. وی با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و گرامیداشت سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یاران صدیق او و خیرمقدم به احزاب و تشکل‌های شرکت کننده در مراسم، به عزم جدی دولت در تقویت تحزب و حزب‌گرایی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 93 سه جلسه با احزاب داشتیم و حدود 26 خواسته اصلی و مهم آن‌ها از طریق دبیران کل این احزاب اعلام شد که این خواسته ها را پیگیری کردیم و امیدواریم بتوانیم عرصه را برای فعالیت حزبی در کشور بیشتر فراهم کنیم.
 
سخنران بعدی این جلسه، "سهیلا مدارایی" دبیرکل حزب مشارکت‌های مردمی استان گیلان بود. وی در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که مردم می‌توانند ناظر بر امور و مسائل سیاسی کشور باشند و احزاب هستند که بستر این امر را فراهم می‌کنند و به این فرایند کمک می‌کنند.
 
مدارایی در ادامه به این نکته نیز تصریح کرد که از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، روزنه‌ها برای فعالیت حزبی در کشور بازتر شده است و این جای امیدواری بسیار برای گسترش تحزب و فعالیت حزبی در کشور دارد.
 
وی به موضوع یارانه احزاب هم اشاره کرد و گفت: این یارانه باید بر اساس مستندات قانونی پرداخت شود زیرا موجب فعالیت بیشتر و قوی‌تر احزاب و تشکل‌ها در عرصه سیاسی کشور می‌شود. 
 
مدارایی همچنین از وزیر کشور خواست موضوع عدم تبعیض بین احزاب سطح تهران و احزاب استانی را به طور جدی پیگیری کند و مانع برخوردهای گزینشی در این مورد شود.
 
پس از مدارایی، "حسین کنعانی مقدم" مسئول کمیته سیاسی جبهه ایستادگی سخنرانی کرد. وی به این نکته تصریح کرد که از مجلس توقع داریم که لایحه قانون احزاب را با عنایت به نظرات احزاب و تشکل‌های سیاسی فعال در کشور به تصویب برساند زیرا کاستی‌هایی در این لایحه وجود دارد که با استفاده از نظرات احزاب و تشکل‌ها می‌توان آن‌ها را رفع کرد.
 
وی همچنین خواستار این شد که قانون انتخابات، متناسب با رویکرد جدید دولت در مورد تحزب به تصویب برسد تا بتواند در عرصه سیاسی کشور کارآمدتر باشد.
 
کنعانی مقدم همچنین به موضوع جرم سیاسی نیز اشاره کرد و گفت: تا زمانی که در مورد جرم سیاسی در نظام حقوقی کشور تعیین تکلیف نشود، فعالیت حزبی معنای واقعی خود را نخواهد داشت.
 
پس از کنعانی مقدم، "مرتضوی کیاسری" دبیرکل مجمع جانبازان و امور ایثارگران سخنرانی کرد. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران با وفایش، به دو موضوع اصلی اشاره کرد؛ یکی اینکه وزارت کشور هرچه سریع‌تر مکان مناسبی را برای فعالیت خانه احزاب در نظر گیرد و دوم اینکه پیشنهاد نامگذاری روز هفتم تیر به نام روز احزاب و روزهای هفتم تیر تا چهاردهم تیر به نام هفته احزاب و تشکل‌های سیاسی از طریق وزارت کشور پیگیری شود.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که شهید بهشتی به عنوان الگوی تحزب در کشور، حزب را معبد خود می‌دانست و اهمیت خاصی برای فعالیت احزاب در عرصه سیاسی کشور قائل بود.
 
پس از مرتضوی کیاسری، "کمیجانی" از حزب سبز سخنرانی کرد. وی به این نکته تصریح کرد که استانداری‌ها نباید نسبت به تشکیل و استقرار دفاتر نمایندگی احزاب در استان‌ها سلیقه‌ای و گزینشی عمل کنند.
 
وی همچنین خواستار این شد که وزارت کشور به عنوان متولی اصلی برگزاری انتخابات در کشور، فضای مناسب و امن برای فعالیت‌های انتخاباتی فراهم کند و در این راستا قانون را به درستی اجرا کند.
 
وی در پایان از وزیر کشور خواست نسبت به اجرای اصول قانون اساسی مربوط به حقوق ملت اهتمام ویژه داشته باشد.
 
پس از کمیجانی، "حسن بیادی" دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی سخنرانی کرد. وی به این نکته اشاره کرد که تا زمانی که روش انتخابات در کشور حزبی نباشد، پیشرفت خاصی حاصل نخواهد شد.
 
وی همچنین گفت: ساختار فعلی فعالیت احزاب در کشور، شایسته مردم و نظام سیاسی و احزاب فعال در عرصه سیاسی کشور نیست.
 
بیادی در پایان به این نکته نیز اشاره کرد که شروع فعالیت وزارت کشور نسبت به تحزب، شروع خوبی بوده ولی در کنار آن باید ساختارهای معیوب اصلاح شود و نباید به اقدامات مقطعی و گذرا اکتفا کرد.
 
پس از بیادی، "امرالله شیخیانی" دبیرکل حزب مردم مسلمان جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد. وی گفت: به نظر می‌رسد قانون جدید احزاب، نه یک طرح و نه یک لایحه کامل است بلکه یک طرح-لایحه است و اشکالات متعددی دارد که این اشکالات برای فعالیت سالم و مناسب انتخاباتی احزاب باید برطرف شوند.
 
وی گفت: رسالت واقعی احزاب در این طرح- لایحه منظور نشده است و فقط یک‌سری مأموریت‌های خاص که در مواقع خاص نسبت به احزاب و تشکل‌های سیاسی تعریف می‌شود در این طرح-لایحه مورد اشاره قرار گرفته است اما حقیقت این است که قانون قبلی احزاب مصوب 1360 از طرح-لایحه فعلی قوی‌تر بود.
 
وی به موضوع مالیات بر درآمد احزاب نیز اشاره کرد و گفت: این مالیات غیرمنطقی است زیرا احزاب سیاسی، یک‌سری تشکل‌های غیرانتفایی هستند و اساساً درآمدی ندارند که برای آن‌ها مالیات بر درآمد تعیین شود.
 
وی گفت: نباید میان احزاب قائل به تقسیم‌بندی شویم و برخی را اصول‌گرا برخی دیگر را اصلاح‌طلب و بقیه را مستقل بخوانیم زیرا به هر حال هر حزبی در فعالیت‌هایی که می‌کند، گرایش‌های سیاسی دارد و این تقسیم‌بندی نوعی کم لطفی به احزاب خواهد بود.
 
در ادامه این جلسه، "محمدرضا راه‌چمنی" دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی سخنرانی کرد. وی از اهتمام وزیر کشور به موضوع احزاب و تحزب تشکر کرد و ابزار امیدواری کرد فعالیت خانه احزاب به زودی و به خوبی صورت گرفت
 
وی به این نکته اشاره کرد که لایحه جامع انتخابات استانی نسبت به فعالیت‌های حزبی ابهامات زیادی دارد و لازم است که این لایحه در اختیار احزاب قرار گیرد تا آن‌ها نظر کارشناسی خود را مطرح کنند و نقاط ضعف این لایحه برطرف شود.
 
راه‌چمنی به این نکته نیز اشاره کرد که انتخابات استانی واقعاً باید احزاب فعال در سطح استان‌ها را تقویت کند اما سیستم فعلی که در مجلس تعریف شده است، فقط احزاب قبلی را تقویت می‌کند و جایی برای فعالیت احزاب جدید باقی نمی‌گذارد.
 
وی به موضوع پول‌های کثیف هم اشاره کرد و گفت: وزیر کشور نباید اجازه دهد که پول‌های کثیف وارد فعالیت‌های حزبی شود زیرا سلامت احزاب یک مولفه اصلی برای فعالیت آن‌ها در عرصه سیاسی کشور است.
 
پس از راه‌چمنی، "باقری" از جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران سخنرانی کرد. وی گفت: متأسفانه تعریف درستی از حزب در کشور نداریم و نقش احزاب، بیشتر نمایشی و صوری است که این، یک آفت مهم برای نظام سیاسی کشور است.
 
وی به موضوع فعالیت نیروهای خودسر نیز اشاره کرد و گفت: جای تأسف است که برخورد لازم با این نیروها از سوی مقامات و مسئولان ذیربط و ذیصلاح صورت نمی‌گیرد. این نیروها آفت‌های فعالیت سیاسی در کشورند و انتظار آن است که با این جریان‌های خودسر که هر ازچندگاهی به مداخله در سخنرانی‌ها و تریبون‌های سیاسی اقدام می‌کنند برخورد قانونی شود.
 
پس از باقری، "رحیم ابوالحسنی" رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی سخنرانی کرد. وی به موضوع دولت‌های توسعه‌گرا اشاره کرد و گفت: یکی از کارویژه‌های دولت توسعه در عرصه سیاسی، ایجاد ساختار و بستر مناسب فعالیت برای احزاب و تشکل‌های سیاسی است.
 
وی گفت: چنین دولتی، دولتی مقتدر خواهد بود و امیدواریم دولت آقای دکتر روحانی بتواند به این مولفه‌ها نزدیک شود.
 
پس از ابوالحسنی، "طاهره رحیمی" دبیرکل جامعه فاطمیون و سخنگوی جامعه زینب(س) سخنرانی کرد. وی با اشاره به یاد و خاطره شهید بهشتی، وی را پدر احزاب سیاسی در کشور خواند.
 
وی به موضوع حضور و مشارکت فعال زنان در عرصه حزبی و سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: زنان، پیاده‌نظام عرصه سیاسی نیستند و حضور آنان در عرصه سیاسی کشور باید به معنای واقعی کلمه پذیرفته و در نظر گرفته شود.
 
وی گفت: نگاه زنانه به سیاست، مکمل نگاه مردانه به آن است و حضور زنان در عرصه سیاست، باعث تلطیف این عرصه می‌شود.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که زنان در خانه احزاب جایگاه و وضعیت مشخصی ندارند و لازم است که وزارت کشور نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.
 
پس از رحیمی، "محمدنبی حبیبی" دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی سخنرانی کرد. وی یکی از اصلی‌ترین لوازم و مقتضیات تقویت جمهوریت نظام را تحزب و توجه ویژه به فعالیت حزبی دانست و گفت: احزاب یک کار مهم دارند و آن کادرسازی برای فعالیت‌های سیاسی در کشور است.
 
وی همچنین گفت: وزارت کشور باید توجه و دغدغه ویژه نسبت به تدوین و تصویب لایحه جدید احزاب داشته باشد.
 
پس از حبیبی، "محمدزارع فومنی" دبیرکل حزب مردمی اصلاحات سخنرانی کرد. وی به این نکته اشاره کرد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خوشبختانه با باز شدن فضای سیاسی کشور روبرو هستیم اما لازم است که بر گردش نخبگان در عرصه سیاسی هم توجه شود و باید تفکر اتوبوسی در عرصه سیاسی کنار گذاشته شود.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.