سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا رفتن به دندان‌پزشکی در هنگام روزه‌داری جایز است؟

اگر كسی به علت دندان درد در ماه رمضان به دندان پزشكی برود و در هنگام كار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد آيا روزه‌اش باطل می‌شود؟

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اگر كسي به علت دندان درد در ماه رمضان، به دندان پزشكی برود و در هنگام كار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد. الف: آيا جايز است با اين حال به دندان پزشكی برود؟ ب: آيا روزه‌اش باطل می‌شود، اگر پاسخ مثبت است، آيا صرفاً قضا دارد يا كفاره هم شاملش می‌گردد؟

پاسخ : 

1. مراجعه به دندان‌پزشكی در حال روزه و تزريق آمپول بى‌حسّى در آن‌جا يا داخل كردن وسايل پزشكی در دهان، موجب بطلان روزه نيست، مگر اين‌كه وسايل مذكور آغشته به آب دهان شود و آن‌را بيرون آورد و دوباره وارد دهان كند و رطوبت آن ابزار يا ساير مواد غير خوراكي را فرو برد.

2. چنانچه درد دندان قابل تحمل بوده و مراجعه به دندان‌پزشك در حال روزه ضرورت نداشته باشد و بداند با مراجعه، آب يا موادی ديگر به حلق می‌رسد، رفتن به دندان پزشكي جايز نيست. و چنانچه مراجعه كند و چيزي وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب كفاره هم خواهد بود.

اما در صورتی كه درد شديد باشد، و احتمال مواظبت از فرو رفتن آب و مواد ديگر را ميی‌دهد، اگر چيزى از حلق فرو رفت، صِرفاً قضا كردن آن كفايت مى‌كند و كفاره‌اى به عهده او نیست.

پاسخ مراجع عظام تقليد نسبت به اين سؤال، چنين است:

آيت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر چيزى وارد حلق نشود، مانعی ندارد ولى اگر بداند چيزى وارد حلق مي‌شود، جايز نيست هنگام روز به دندان پزشكی مراجعه نمايد، مگر در فرض ضرورت و مشقت كه در اين‌ صورت اگر چيزى وارد حلق شده، صِرفاً قضا كردن آن كفايت مى‌كند و كفاره‌اى به عهده او نیست.

آيت الله مكارم شيرازي (مد ظله العالی):
چنانچه مواظبت كند ولي چيزي بي اختيار فرو رود روزه‌اش اشكالي ندارد.

آيت الله سيستانی (مد ظله العالی):
اگر بدون التفات و قصد پايين رود روزه‌اش صحيح است.

آيت الله صافی گلپايگانی (مد ظله العالی):
چنانچه درد دندان قابل تحمل باشد با علم به رسيدن آب يا مواد ديگر به حلق، رفتن به دندان پزشكی جايز نبوده و چنانچه چيزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب كفاره هم خواهد بود.

آيت الله نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر رفتن آب و مواد در حلق عمدي نباشد، روزه اش صحيح است ولی روزه دار نبايد جائی برود كه می‌داند چيزي از گلويش داخل خواهد شد.



منبع : خبرگزاری حج


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ف
۱۴:۴۷ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
اگر دندان درد نداشته باشد و به دلیل فرصت نداشتن و ضرورت درست شدن زودتر دندان، برای مراجعه برود و چیزی از حلق پایین برود. مقدار کفاره آن چقدر است؟
مقلد آیت الله مکارم