سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعال بازار سرمایه مطرح کرد

روند آینده بازار سرمایه در ابهام

فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ابهامی که حاصل شرایط اقتصادی و وضعیت تحریم‌هاست، به بازار سرمایه تحمیل شده و به تبع آن بازار را دچار سردرگمی کرده است.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص روند هفته گذشته بازار سرمایه گفت: شاخص کل بازار سهام، با عبور از سطح 63 هزار واحدی با فشار فروش‌های افراطی، به ویژه از سوی سهامداران حقیقی همراه شده است و نکته قابل توجه این است که فشار فروش به صورت دسته‌جمعی و در کلیه نمادها می‌باشد.  

وی در ادامه بیان کرد: در واقع ماه‌هاست که بازار سرمایه در حال تخلیه کردن هیجان و حبابی است که سال‌های گذشته در خود انباشته کرده است و این روزها معاملات در بورس با حجم و ارزش‌های پايين رقم می‌خورد كه البته همین رشدهای ناچيز يا افت‌های شاخص، نتیجه فعالیت حقیقی‌های بازار است و در این سیر نزولی که در حجم معاملات مشاهده می‌شود. 
 
گیوکی در توضیح نقش حقوقی‌ها بر روند معاملات اظهار کرد: نقش حقوقی‌ها به مراتب کمتر از حقیقی‌ها بوده و این سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی بازار بوده‌اند که تاکنون بیشتر حجم معاملات را به دوش کشیده اند؛ تعداد دفعات معاملات نیز از دیگر نماگرهای حضور سهامداران حقیقی است که با سرمایه اندک وارد بورس می‌شوند و اثرگذاری آنها بیش از آنکه بر حجم معاملات باشد بر تعداد دفعات معاملات است،  البته اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که کاهش تعداد و حجم معاملات درآمد کارگزارن را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش درآمد آنها شده است. 

فعال بازار سرمایه با اشاره به ابهام موجود در روند معاملات بازار گفت: به هر حال در حال حاضر ابهامی که حاصل شرایط اقتصادی و وضعیت تحریم ها است، به بازار سرمایه تحمیل شده و به تبع آن بازار را دچار سردرگمی کرده است؛ بدیهی است که بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و نمی‌توان انتظار این را داشت که حرکت بازار سهام مخالف وضعیت اقتصادی کشور باشد. 

وی با بیان کاهش بازدهی و سودآوری صنایع  افزود: همچنین بازدهی و سودآوری صنایع در حال حاضر کاهش یافته و تنها اتفاقی که می تواند باعث خروج بازار از شرایط کنونی شود، تحولات مثبت در فضای واقعی اقتصادی کشور می‌باشد. 

گیوکی در این باره ادامه داد: در این شرایط طبیعی به نظر می رسد که سهامداران تمایل دارند تا نقدینگی و سرمایه خود را به سمت سایر بازارها همچون پول و مسکن تزریق کنند و تا زمانی که شرایط اقتصادی به همین شکل پیش رود دورنمای شفافی هم برای بازار سرمایه وجود ندارد و حتی تزریق نقدینگی به بازار سرمایه، بی فایده به نظر می رسد، حمایت واقعی می‌بایست در جهتی باشد که شرایط اقتصادی بهبود یابد تا تاثیر مثبت بهبود اقتصاد بر بازار سرمایه نیز حاصل شود.  
 
فعال بازار درخصوص شرایط این روزهای تالار شیشه ای بیان کرد: در نهایت آنچه این روزها در روند معاملات بورس حکم فرماست، نبود انگیزه در معامله گران و سرمایه گذاران است که این عامل کلیت بازار را نیز درگیر ساخته. بازار نیاز به برگشت امید در دل سرمایه گذاران و افزایش اعتماد آنها به بورس دارد، چراکه نبود این عامل با افزایش بی انگیزگی در میان معامله گران، رکود و کاهش حجم بیشتر معاملات را در پی خواهد داشت. 

وی در پایان تاکید کرد: ناگفته نماند که در آخرین روز معاملاتی هفته رشد چشمگیر شاخص کل مورد توجه می باشد اما با توجه به نوسانات بازار در ماه‌های اخیر امید است که مجددا شاهد رشد شاخص به دلیل هیجانات در بازار سرمایه نباشیم و رشد شاخص ها و قیمت سهام ها به صورت اصولی و بنیادی شکل گیرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.