سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

سخنرانی رئیس جمهور در شورای توسعه و سرمایه گذاران خراسان شمالی

رئیس جمهور در شورای توسعه و سرمایه گذاران خراسان شمالی گفت: در بسیاری از امور بروید با کارآفرینان مشورت کنید.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران بجنورد؛ دکتر روحانی با بیان اینکه همه امیدها از بیست و چهار خرداد نودو دو تا امروز بر این بود که این دولت بتواند تسهیلات لازم، شرایط لازم برای بخش غیر دولتی را آماده کند.

افزود: ما هیچ تردیدی نداریم در بخش اقتصاد و خیلی از امور و بخش‎ها اگر بتوانیم کار را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم و کار دولت برنامه‎ریزی کلان باشد و تجربه دنیا ثابت کرده است که اگر کار به متخصصان امور سپرده شود ما می‎توانیم در کشور راه توسعه را انتخاب کنیم با تمام سختی‎هایی که کشور با آن مواجه است.

وی خاطر نشان کرد: ما باید بتوانیم فضای کسب و کار در کشور را یک فضای ایمن و کارآفرین بسازیم و فضای جامعه فضایی آرام است.

بدون تحمل همدیگر فضای کار و علم فراهم نمی‎شود و فضای فرهنگ هم به وجود نمی‎آید و ما باید راه قانونی در پیش بگیریم، کفن پوشیدن و شعار دادن در برابر یک عده کار نیست.

دکتر روحانی افزود: برای این کار باید یک فضای اعتدال را پیش بیاوریم که همه امیدوار باشند. عزت ما هم زمانیست که همه سرمایه گذاران بیایند. یکی پس از دیگری در سرمایه گذاری سبقت بگیرند و آنجاست که عزت ملت معنا پیدا می‎کند.

آنگاه جنس بهتر در اختیار همه قرار می گیرد. وی افزود: ما باید یک فضای رقابتی سالم ایجاد کنیم. اگر ما مجبور باشیم ما یحتاج خود را از یک کشور بخریم به عنوان مثال گندم را از یک کشور و شکر را از یک کشور دیگر بخریم، اگر آن کشور احساس کند که نسبت به کشور ایران منحصر به فرد است آن وقت هر قیمتی که بخواهد به شما جنس می فروشد.

آنگاه ذلت ایجاد می شود. ما باید کاری بکنیم که رقابت زیاد شود تا بتوانیم از بین بیشترین بهترین ها را انتخاب کنیم. اگر کاری بکنیم که همه درها بسته باشد شرایط را به شما تحمیل می کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: عزت بر این است که اگر شما وام می خواهید صد بانک برای دادن وام به شما در صف باشند.آنجا که انتخاب نباشد عزت لطمه می خورد، ملت ما یک ملت بزرگ و با عزت است، ما باید شرایطی ایجاد کنیم که عزت واقعی برای ملت فراهم شود . 

وی گفت: ما باید شرایط آینده را نگاه کنیم، تبعات کارمان را نگاه کنیم تا شرایط بهتری و محیط بهتری برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم. ما باید واقعیت را بگوییم نباید واقعیت را از مردم مخفی کنیم. برخی می گویند چرا واقعیت را می گویید.

مردم ما باید واقعیت را بدانند، مشکلات را بدانند، راه حل ها را بدانند. دکتر روحانی افزود : در بیست و دو ماه گذشته نگاه کنیم شرایط ما در فضای جهانی بهتر شده یاد بدتر شده است.

شرایط خود را با بیست و دو ماه پیش مقایسه کنیم. اگر شرایط بهتر شده پس ما توان داریم شرایط را بهتر کنیم . رئیس جمهور اضافه کرد: دولت با مردم باید دست به دست هم دهیم تا شرایط جذب سرمایه ها و فعال کردن سرمایه گذاران را فراهم کنیم.

اگر شرایط به گونه‎ای باشد که دیگران ما را نیازمند کنند شرایط به گونه‎ای می‎شود و اگر آنها نیازمند سرمایه گذاری در کشور ما باشند شرایط به گونه ای دیگر خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: متاسفانه اقتصاد ما هنوز هم اقتصاد نفتی است که هنوز هم مقداری زمان می‎برد تا از این شرایط بیرون بیاییم. امسال ما کمترین اتکا را به نفت داشتیم که برای دولت یک افتخار است.

دولت‎هایی که به نفت وابسته بودند با پایین آمدن قیمت نفت مشکلات بدتری را متحمل شدند. وی گفت : اما شرایط ما شرایط تحریم است، ما تردیدی نداریم که مشکلات را رفع خواهیم کرد، البته بودجه عمرانی امسال ما با تاخیر مواجه است که جبران خواهیم کرد. 

رئیس جمهور گفت: پروژه های نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود، من اعتقادم بر این است که پروژه هایی با پیشرفت هفتاد تا هشتاد درصد تکمیل شود و باید با شرایط خاصی بخش خصوصی در تکمیل طرح ها فعال شوند.

مشکلات برخی قابل دسترس و حل است، خیلی از کارها در دست خود ماست و هزینه ی زیادی هم ندارد. ما می توانیم برای بدهی ها راه حل پیدا کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما بر عهد وفا داریم ، ما وعده دادیم وقتی بخش غیر دولتی فعال شود دولت حمایت می کند و در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. خیلی از شرکت های بسیار بزرگ هستند که با شرایط امروز برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی می کنند و ما می توانیم شرایط اقتصادی را فعال کنیم.

این طور نیست که ما دست روی دست بگذاریم که تحریم ها برداشته شود. اعتدال امروز یک ضرورت برای جامعه ما، منطقه و دنیاست . دکتر روحانی همچنین گفت : مشکلات دنیا به جز مذاکره حل نمی شود. یک راه بیشتر وجود ندارد و منطق منطق مذاکره است.

ما مذاکره را ادامه می دهیم، امروز وقتی شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری به طرف ما می آیند به این معنی است که شرایط ما، راه ما ، اعتدال است. ما با اعتدال راه پیشرفت را هموار خواهیم کرد تا شاهد ایرانی آباد و آزاد و خراسان شمالی ای آباد تر باشیم .

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.