سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسن‌بیگی شرایط آزمون دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی را تشریح کرد؛

رقابت 395 نفر از مسئولان کشوری و لشکری در 9 رشته و 9 گرایش دانشگاه عالی دفاع ملی

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: 395 داوطلب از مسئولان لشکری و کشوری در آزمون مقطع دکتری این دانشگاه در 9 رشته و 9 گرایش به رقابت می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار دفاعی-امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ ابراهیم حسن‌بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در حاشیه برگزاری آزمون ورودی این دانشگاه که با حضور مدیران و مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه عالی دفاع ملی علاوه بر شرایط عمومی ورود به مقطع دکتری، شرایط دیگری نیز براساس اساسنامه مصوب دارد. 
 
وی افزود: داوطلب باید کارمند رسمی دولت و همچنین دارای شرایط عمومی نیروهای مسلح و همه دستگاههای مجموعه قوای مقننه، مجریه و قضائیه با سابقه مدیریتی و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا باشد. 
 
حسن‌بیگی تصریح کرد: سابقه فرماندهی در نیروهای مسلح، شرایط سنی زیر 50 سال غیر از مواردی که سابقه موثر در دفاع داشته باشند و سایر شرایط عمومی وزارت علوم مانند داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دیگر شرایط این آزمون است. 
 
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی بابیان اینکه شرایط کلی آزمون این دانشگاه در محتوا با هماهنگی وزارت علوم و نمایندگان سازمان سنجش چند تفاوت مهم دارد، افزود: به لحاظ اهمیت دادن به کیفیت آزمون، اساتیدی که سوال طرح می‌کنند در قرنطینه قرار می‌گیرند، همچنین سوالات طرح‌شده تحویل مسئولان جلسه می‌شود و تا لحظه بازکردن پاکت سوالات به غیر از اساتیدی که سوال را طرح کرده‌اند، هیچ‌کس در جریان آن نیست. 
 
حسن‌بیگی اظهار داشت: نکته دوم، نوع سوالاتی است که دانشجویانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند و داوطلبین ورود، باید از توانایی‌های درک مسائل راهبردی به صورت تحلیلی برخوردار باشند. 
 
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: در این آزمون ما کمتر منبع معرفی می‌کنیم و توانمندی‌های ذهنی و ادراکی را بیشتر مدنظر قرار می‌دهیم. 
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد شرکت‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان و تاریخ اعلام نتایج این آزمون دکتری گفت: تعداد داوطلبین 395 نفر هستند که کارت دریافت کرده‌اند، البته تعداد بیشتر بوده، اما طبق معیارها کسانی که واجد شرایط بودند اجازه حضور پیدا کردند. 
 
حسن‌بیگی افزود: بعد از این آزمون، داوطلبین باید در جلسه مصاحبه نیز حضور یافته و معیارهایی که هیئت امنای دانشگاه دارند را داشته باشند.
 
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: 50 درصد نمره کتبی و 25 درصد از معیارها و سوابق تجربی و توفیق مدیران در سوابق مدیریتی خود و 25 درصد مصاحبه در نتیجه پایانی اعمال می‌شود و در نهایت 15 درصد از داوطلبین این آزمون دکتری پذیرفته خواهند شد و نتایج آن اواخر شهریورماه اعلام خواهد شد. 
 
وی درباره رشته‌ها و گرایش‌های آزمون دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: 9 رشته و 9 گرایش در این دانشگاه برای مقطع دکتری در سه دانشکده دفاع ملی، مدیریت راهبردی و امنیت ملی دانشجو خواهد پذیرفت.
 
حسن‌بیگی افزود: در دانشکده دفاع ملی، رشته‌های علوم دفاعی راهبردی با گرایش‌های دفاع ملی و سیاست دفاعی، رشته مدیریت راهبردی نظامی و رشته مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل، در دانشکده مدیریت راهبردی، رشته‌های مدیریت راهبردی، مدیریت راهبردی دانش و مدیریت راهبردی فرهنگی و مدیریت آینده پژوهی و همچنین در دانشکده امنیت ملی نیز رشته مطالعات امنیت ملی  با گرایش‌های امنیت داخلی ، تهدیدات امنیت ملی و مطالعات امنیت ملی و همچنین رشته مدیریت راهبردی فضای سایبر با گرایش‌های مدیریت راهبردی سایبری ، امنیت سایبری و دفاع سایبری به تربیت دانشجو خواهد پرداخت.
 
حسن‌بیگی گفت: ما در این دانشگاه مقید به تکمیل ظرفیت‌ها نیستیم و معتقدیم که توانمندی‌ها مهمتر است، معمولا داوطلبین این دانشگاه دانشجویانی هستند که مسئولیت‌هایی از نهادهای کشوری و لشکری  دارند که در آینده نیز در مسائل راهبردی فعالیت خواهند کرد. 
 
وی افزود: ما در این دانشگاه پذیرش آزاد نداریم و اگرچه دوره‌های دکتری دانشگاه‌های کشور چندسالی است که به صورت نیمه‌متمرکز برگزار می‌شود، اما به دلیل شرایط خاص دانشگاه عالی دفاع ملی آزمون در این دانشگاه به صورت متمرکز زیرنظر نماینده سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود. 
 
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در پایان خاطرنشان کرد: 4 رشته پژوهش‌محور به نام‌های مدیریت راهبردی دفاعی، سیاست دفاعی، پدافند غیرعامل و مدیریت آینده‌پژوهی در این دانشگاه وجود دارد که در این آزمون در هر رشته 5 نفر و مجموعا در این 4 رشته 20 نفر پذیرفته خواهند شد. 
 
گفتنی است، جمع کثیری از مسئولان تراز اول لشکری و کشوری از ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و ستادکل نیروهای مسلح در این آزمون به عنوان طراح سوال یا داوطلب دیده می‌شوند که در این زمینه چهره‌هایی مانند سردار جزایری و سردار سلامی قابل اشاره هستند. 
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.