سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

کشاورزی یاری رسان کشور در تحقق امنیت غذایی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای افزايش بهره‌وری در اقتصاد ايران بايد به بخش كشاورزی به‌عنوان يكي از مهم‌ترين بخش‌های اقتصادي در كشور توجّه خاص كرد، زيرا افزايش رشد بهره‌وري در اين بخش با توجه به اهميت آن می‌تواند ما را در جهت دستيابی به توسعه اقتصادی پايدار ياری كند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز، علیرضا آقابالایی افزود: با اين كه اندازه رشد اقتصادی بخش كشاورزی كمتر از ميزان رشد سالانه تعدادی ديگر از بخش‌های اقتصادی مانند صنايع و معادن و نفت بوده ولی رشد اقتصادی بخش كشاورزی از ثبات بيشتری برخوردار بوده و اين نكته خود مويد آن است كه بخش كشاورزی از خودكفايی بيشتری در مقايسه با بخش‌های ديگر اقتصاد برخوردار است.

وی با اشاره به نقش کشاورزی در تولید ناخالص ملی تصریح کرد: بخش کشاورزی به لحاظ توانمندی‌های قابل توجه در منابع و عوامل توليد ازجمله اراضی مستعد كشاورزی، اقليم‌های متنوع آب و هوايی، منابع طبيعی تجديدشونده شامل جنگل‌ها و مراتع و ذخاير غني ژنتيكی توانسته است جايگاه مناسبی در اقتصاد كشور كسب كرده و نقش موثری در توليد ناخالص داخلی، افزايش صادرات غيرنفتی و اشتغال نيروی كار كشور ايفا كند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: به نظر می‌رسد باید برای صادرات انواع محصولات کشاورزی قوانین دست و پاگیر تجاری از جمله تعرفه‌های صادراتی حذف شوند تا تولیدکنندگان با رغبت بیشتری مبادرت به انجام این کار کنند.

آقابالایی از ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت و تاکید کرد: سرمايه‌گذاری در بخش كشاورزی علاوه بر رشد توليد و اشتغال در اين بخش به رشد توليد و اشتغال در ساير بخش‌های ديگر اقتصادی نيز كمک كرده بنابراين شناسايی عوامل موثر بر سرمايه‌گذاری در بخش كشاورزی و اتخاذ سياست‌های مناسب برای گسترش سرمايه‌گذاری از اهميت فراوانی برخوردار است.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: صادرات محصولات و تولیدات باغی و کشاورزی ایران می‌تواند بار دیگر به جایگاه گذشته خود بازگردد، چرا که ظرفیت و توان تولید در کشور هنوز پاسخ مثبت و روشنی به نیاز صادراتی ایران می‌دهد، اما این مهم جز با تسهیل روند صادرات و جمع‌آوری تمام موانع صادراتی به دست نمی‌آید.

ابراهیم ناهی افزود: ضرورت توجه به تولید داخلی با در نظر گرفتن تحلیل رابطه آن با صادرات غیرنفتی، درجامعه امروز ما اهمیت بیشتری دارد.

وی افزایش تقاضا را بهانه ای برای افزایش تولید محصولات دانست و تصریح کرد: افزایش تقاضا از جانب بازارهای داخلی و یا خارجی موجب تشویق تولیدکنندگان و تولید محصولات بیشتر می شود.

ناهی ادامه داد: توجه به موقعیت و پتانسیل های آذربایجان شرقی ضرورتی برای ایجاد زمینه های تولید مطلوب، بسته بندی مناسب و کیفیت خوب کالا و حفظ جایگاه صادراتی این استان است.

وی تاکید کرد: جمع بندی اطلاعات یافته های جدید و مربوط به محصولات کشاورزی و در نهایت انتقال به اعضا در افزایش صادرات تاثیرگذار خواهد بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: انسجام لازم بین اعضا و اعزام هیات های بازاریابی و تجاری در افزایش صادرات نقشی تاثیرگذار دارد.

همت علی اسداللهی افزود: صادرات محصولات کشاورزی و باغی نقش عمده ای در صادرات غیرنفتی دارد.

وی تصریح کرد: صادرات با ارزش افزوده بیشتر برای کشور نه‌تنها به ‌عنوان یک مسیر انتخابی بلکه دلیلی برای رشد و توسعه اقتصادی مطرح می‌شود.

 اسداللهی از ضرورت تغییر جهت گیری سیاست های صاراتی گفت و ادامه داد: تکیه اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و محدود بودن ذخایر نفتی و بنابراین به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به سمت اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهت گیری سیاست های صادراتی باید به سود کالاهایی تغییر یابد که ایران در آنها مزیت نسبی دارد.

وی تاکید کرد: بررسی بازارهای جهانی و ارایه راهکارهای معقول برای صادرات بیشتر از برنامه های مهم این اتحادیه است.

بر اساس این گزارش، امروزه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی یک ضرورت به شمار می‌آید، زیرا صادرات‌ کالاها درآمدهای ارزی را افزایش می‌دهد و در نتیجه اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی را که‌ متضمن هزینه‌های ارزی است امکان‌پذیر می‌سازد و همچنین اشتغال را نیز در کشور افزایش‌ می‌دهد.

درحال حاضر بخش كشاورزی و منابع طبيعی ايران به‌دليل داشتن نقش حياتی در تامين غذاي مورد نياز كشور و تحقق امنيت غذايی يكی از مهم‌ترين بخش‌های اقتصاد كشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.