استفاده بهینه از رهیافت های ترویجی، رسانه های گروهی، بروشورها و نشریات ترویجی برای آموزش شیوه های جدید و به کارگیری دانش بومی در زمینه مدیریت ضایعات کشاورزی می تواند سرلوحه برنامه بهره برداران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگارمدیریت ضایعات کشاورزی با بهره گیری از رهیافت های ترویجیگروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز علی اکبر نژاد رضا افزود: کارشناسان ترویج سرمایه گذاری دولتی در زمینه توسعه شیوه های جدید استفاده از ضایعات کشاورزی را اثرگذار می‌دانند.

وی تصریح کرد: به طور کلی به اضافات ناشی از فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی از قبیل فضولات حیوانات(دام، طیور و آبزیان) و همینطور محصولات کشاورزی فاسد و بی مصرف ضایعات کشاورزی اطلاق می‌شود.

نژادرضا ادامه داد: استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی و کاهش تولید ضایعات با آموزش و توانمندسازی مروّجان و تسهیلگران  امکانپذیر خواهد بود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: راهکارهای مطلوب برای کاهش پسماندهای محصولات کشاورزی در گرو شناسایی عوامل زیست محیطی، آموزش نیروی انسانی و سیاست های موجود است.

وی اظهار داشت: انجام تحقیقات کشاورزی به منظور تولید محصولات کشاورزی با ضایعات کمتر می توان مدنظر قرار گیرد.

نژادرضا تاکید کرد: ایجاد نظام خرید اضافات محصول و ضایعات کشاورزی توسط شبکه های تعاونی از کشاورزان را می توان راهکاری تاثیرگذار در کاهش ضایعات کشاورزی قلمداد نمود.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.