سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت تونل بزرگ انتقال فاضلاب در غرب تهران/ تخصیص اعتبار 88 میلیارد تومانی

عملیات اجرایی ساخت دومين تونل فاضلاب روی شهر تهران به طول 12 كيلومتر در غرب تهران باسیستم (TBM)سگمنت سازی آغاز شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شركت فاضلاب تهران، اصغر ریاضتی مدیرعامل اين شركت با اعلام خبر فوق افزود: هزینه اجرای تونل فاضلاب غرب تهران که با هدف جمع‌آوری فاضلاب مناطق مرکزی و غرب آغاز شده، از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و با اعتباری بالغ بر 880 میلیارد ریال، تامین می شود و مساحت تحت پوشش اين تونل بالغ بر ٢٠ هزار هکتار و جمعیت تحت پوششی در حدود ٥/٣ میلیون نفر است.

وی به روش حفاری در این پروژه اشاره کرد و گفت: تونل غرب در عمق متوسط 15تا  34 متر و با قطر 3000 تا 3600 ميلي‌متر اجرا مي‌شود كه اين تونل با توجه به مطالعات محیطی و مشخصات هندسی مسیر، برای اولین بار در کشور با بهره گيري از دستگاه TBM سگمنت گذاری حفاري شده که با بتن مسلح پيش ساخته ( سگمنت ) به همراه لايه ضد خوردگي پوشیده می شود.

وی با اشاره به روش حفاره مکانیزه و برتری نسبت به روش‌های سنتی تونل سازی گفت: حفاری مکانیزه به لحاظ سرعت پیشروی بالا و دسترسی‌های کمتر، نسبت به روش‌های سنتی تونل سازی برتری دارد و بلافاصله پس از حفاری، با استفاده از سگمنت‌های پیش ساخته و بتن مسلح، بخش‌های حفاری شده بصورت اتوماتیک سگمنت‌گذاری می‌شود.

 ریاضتی افزود: مسير تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از تقاطع خیابان سی متری جی با  بزرگراه آيت‌الله سعيدي آغاز و تا بازار مبل يافت‌آباد امتداد مي‌يابد، در ادامه پس از اجرا در بلوار معلم تا ضلع شمالي بزرگراه آزادگان پيش مي‌رود و در حاشيه ضلع شمالي بزرگراه امتداد يافته و از رودخانه كن عبور مي‌نمايد. 

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران تصريح كرد: اين تونل با عبور از عرض بزرگراه آزادگان در نهايت در حاشيه ضلع جنوب شرقي اتوبان ساوه تا محل تصفيه‌‌خانه جنوب غربي تهران (فیروزبهرام) امتداد دارد و قادر است تا حداكثر دبي 22/17 متر مكعب بر ثانيه را به محل تصفيه خانه منتقل نمايد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.