سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پژوهشکده ی میراث فرهنگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تنوع چشم اندازهای میراث فرهنگی ما فراتر از کارکرد موزه ها است

برخی از موزه ها به لحاظ بعد تخصصی خود نتوانسته اند آنگونه که شایسته است در حوزه ی علاقمندی به تاریخ کهن و فرهنگ سازی موثر باشند.

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده‌ی مردم شناسی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از بسترهایی که در زمینه ی آشنایی بیشتر مردم با میراث فرهنگ کمک کننده است مراسم ملی ، مذهبی کشور است، عید نوروز ، شب یلدا، مراسم تاسوعا و عاشورا، نماز، ادبیات فارسی و ... از مباحثی هستند که اگر با رویکرد تاریخی، مذهبی به آنها بپردازیم در بحث فرهنگ سازی گام بلندی برداشته ایم.

وی با تاکید بر طراحی برنامه های جذاب برای افزایش کشش مردم به حوزه ی میراث فرهنگی افزود: برگزاری سمینارها، همایش ها و نمایشگاه های فیلم، عکس، اشیاء تاریخی هنری و ... مردم را با فرهنگ و تاریخ خود آشنا میکند، در این زمینه توجه خاص به کودکان و نوجوانان به لحاظ اینکه سرمایه های بالقوه ی این مرز و بوم هستند در بلند مدت بستر تحول و رشد فرهنگی را هموار میکند و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

حسن زاده در ادامه به زیر ساخت مشترک فرهنگی مذهبی تمام اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: وجود زیر ساخت فرهنگی، مذهبی مشترک باعث اتحاد و انسجام بین قومیت های مختلف شده است و بر خلاف برخی از نقاط دنیا در ایران بستری متحد و منسجم وجود دارد و این انسجام ناشی از هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی مشترک است، همه ی مردم ایران با داشتن میراث فرهنگی مشترک از ریشه با هم اتحاد دارند، لذا تاکید بر این ریشه های مشترک در رسیدن به خودباوری نقش بسزایی دارد.

رئیس پژوهشکده ی مردم شناسی به لزوم ایجاد مراکز فرهنگی در استانها برای ارتباط مردم با میراث فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد مراکزی در هر استان برای برگزاری نشست ها، همایش ها ، نمایش اشیاء و ... موجب ارتباط عمیق بین مردم و میراث فرهنگی میشود، اینگونه مراکز نمادین در قلب شهرها و نمایش حاصل تلاش های حوزه ی میراث فرهنگی در برابر دیدگان مردم و ایجاد رابطه ی مستقیم در افزایش علاقمندی مردم به میراث فرهنگی که در واقع متعلق به همه است نقش زیادی دارد .
وی در ادامه افزود : برخی از موزه ها به لحاظ بعد تخصصی خود نتوانسته اند آنگونه که شایسته است در حوزه ی علاقمندی به تاریخ کهن  و فرهنگ سازی موثر باشند و بعضی دیگر از موزه ها در این حوزه قدم های مطلوبی برداشتند، موزه ی هنرهای معاصر به عنوان نمونه ای از موزه که مطلوب عمل کرده است در اقشار مختلف به ویژه جوانان تاثیرگذار بوده است، لذا ایجاد مراکزی به عنوان «خانه ی میراث» به عنوان پل ارتباطی با مردم در کنار موزه ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حسن زاده در خاتمه به کارکردهای احتمالی خانه ی میراث اشاره کرد و گفت: تنوع چشم اندازهای میراث فرهنگی ما فراتر از کارکرد موزه ها است، خانه ی میراث در ابعاد مختلف میتواند به میراث باستانی، میراث معنوی، میراث ملموس و غیر ملموس، حفظ و مرمت آثار، سایت های فرهنگی،  تاثیرات میراث فرهنگی بر فرهنگ و فرهنگ سازی و ... بپردازد، همچنین  ایجاد برنامه های به روز و متنوع در حوزه ی مخاطب یابی و جذب جوانان و کودکان باید به طور خاص مورد توجه قرار بگیرد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.