سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاسجردی در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

افزایش سهم اوپک در صورت تحقق برجام/ آمریکا به دنبال خلع سلاح مذاکره کنندگان ایران

تلاش برای رسیدن به موفقیت در مذکرات هسته‌ای که در چارچوب بیانیه لوزان به ثمر نشست، نه تنها صداقت، تعهد و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را هر چه بیش‌تر نشان داد بلکه تهدیدها و نقشه‌های استکبار برای به زانو در آوردن کشورمان را برای همگان نمایان ساخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تفاهمی که در قالب بیانیه لوزان و در پی مذاکرات فشرده و سنگین ایران و گروه ۱+۵ ‌ پس از ۱۵ ماه با عنوان مولفه‌های برنامه جامع اقدام مشترک به‌دست آمد، این موضوع را برای غرب و قدرت‌های بزرگ دنیا اثبات کرد که جمهوری اسلامی ایران فقط از موضع برابر و از طریق دیپلماسی حاضر به تعامل و رفع نگرانی‌ها است.

از سوی دیگر پیروزی هسته‌ای ایران با پیام‌های تبریک جداگانه کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای رو به رو شد، به طوری که بسیاری با خوش‌بینی فراوان آن را تفاهمی بی‌نقص عنوان کردند. اما در کنار این خوش بینی، بسیاری از کشور‌ها ترس یا به نوعی هراس از افزایش قدرت هسته‌ای ایران و تبدیل آن به کانون تصمیم گیری‌های اقتصادی را عنوان کردند و با بدبینی مضاعف، بر مخالفت خود با تفاهم صورت‌ گرفته پافشاری کردند.

بی‌شک با توافق نهایی و لغو تحریم‌های ظالمانه، ایران به زودی جایگاه ویژه و مهم خود را در عرصه بین‌المللی باز می‌یابد و به موازات آن، همچنین فعالیت‌های رسمی خود را در پروند هسته‌ای جهان پی می‌گیرد.

در همین راستا "حسن لاسجردی" کار‌شناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پیرامون واکنش اقتصادی کشورهای عربی به بیانیه لوزان گفت: باید به این بیانیه دید کلانی داشته باشیم تا بتوانیم واکنش‌های کشورهایی که در کنار ما هستند از جمله کشورهای عربی را راحت‌تر بفهمیم.


 
این کار‌شناس روابط بین‌الملل افزود: اگر ایران با ۱+۵ به نتیجه برسد قطعا کشورهای عربی نسبت به نتیجه مذاکرات نگران می‌شوند و چارچوب آرایش سیاسی در منطقه تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از بیانیه لوزان زمینه بازی و رقابت بین ایران و کشورهای عربی تغییر پیدا کرد، افزود: تغییرات و تاثیرات این بازی و رقابت بی‌شک به ضرر کشورهای عربی خواهد بود.

 لاسجردی با تاکید بر دو مولفه انرژی و تجارت گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و ۱+۵ بعد از بیانیه لوزان باعث می‌شود نه تنها دست ایران هم در افزایش انرژی و تعاملات تجاری بیش از پیش گسترش پیدا کند بلکه روابط با کشورهای عربی در ارتباط با این دو مولفه را تغییر خواهد داد.

این کار‌شناس روابط بین‌الملل با اشاره به افزایش سهم اوپک در بازار نفت بعد از بیانیه لوزان گفت: بی‌شک به نتیجه رسیدن ایران با ۱+۵ سهم ایران را در معادلات اوپک افزایش خواهد داد و نقش ایران را در معادلات نفتی بالا خواهد برد.

لاسجردی با اشاره به اینکه موضع ترکیه با ایران بعد از بیانیه لوزان به کجا خواهد انجامید گفت: از انجا که ایران و ترکیه دو همسایه نزدیک به هم هستند و زمینه رقابت و همکاری میان آن‌ها طی سالیان متمادی وجود داشته است و با وجود اختلاف نظرهایی که این دو کشور در زمینه مسائل سوریه و عراق با هم داشته‌اند این طور به نظر می‌رسد که نه تنها رویکرد ان‌ها به توافق مثبت و نرم است بلکه بعد از بیانیه لوزان زمینه‌های رقابت با ایران را بیش از پیش زنده خواهند کرد.

 این کار‌شناس مسائل  در پاسخ به این سوال پیرامون اینکه نقش دخالت‌های آمریکا در منطقه میان ایران، ترکیه و عربستان بعد از بیانیه لوزان چگونه خواهد بود گفت: آمریکا تلاش می‌کند با تشکیل مثلث قدرت میان این سه کشور، رقابتی ضابطه‌مند در جهت تامین منافع خود همراه با سیاست‌های کلان در منطقه داشته باشد.

لاسجردی با اشاره به نقش تحلیل‌های اندیشکده‌ها و موسسات مطالعاتی آمریکا درباره بیانیه لوزان، به نقش و ارتباط اندیشکده‌ها و موسسات مطالعاتی با سازمان و نهادهای آمریکا از جمله پنتاگون، وزارت امور خارجه، سازمان سیا اشاره کرد و گفت: حمایت نهاد‌ها و سازمان‌های آمریکایی از اندیشکده‌های مطالعاتی بی‌شک خط دهی یا به گونه‌ای تقویت آن‌ها را فراهم می‌سازد و مسیر ارتباط آن‌ها را با هم بیش از پیش معلوم می‌کند.

 این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: هدف تحلیل اندیشکده‌های آمریکایی این نیست که مسیر بعد از مذاکرات را تغییر دهند بلکه هدف آن‌ها این است که افراد مذاکره کننده در این بیانیه را خلع یا به گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهند.

 لاسجردی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی پیرامون موضع روسیه درباره ایران نسبت به بیانیه لوزان و پس از آن اظهار داشت: از آنجا که روس‌ها به ویژه در دوران  پوتین همواره نگاه منفعت و مصالح نگر داشته‌اند، از این رو روسیه به پرونده هسته‌ای چه در دوران مذاکرات و چه بعد از به نتیجه رسیدن آن به عنوان کارت بازی نگاه می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارت بازی روس‌ها به این معناست که آن‌ها امتیاز می‌دهند تا امتیاز بگیرند، لذا در روابط با روس‌ها باید تلاش کنیم تا نگاه منفعت و مصلحت‌نگر آن‌ها را بفهمیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: لوزان ، ترکیه ، عربستان ، روسیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.