به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علی اکبر صالحی"، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با حضور در برنامه نگاه یک پیرامون بررسی آخرین تحولات هسته‌ای کشورمان گفت: پرونده مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران در 24 آذرماه مختومه شد، اینکه در این قطعنامه مواردی ذکر شده که هم جهت با واقعیت نیست درست نیست.

وی ادامه داد: این موارد نادرست به این جهت آمده تا آژانس بتواند کار خود را توجیه کند، در افکار عمومی غرب نیز این مطلب جا افتاد که فشار بر ایران امری ظالمانه بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: فعالیت‌های مطالعاتی ما را غرب در مجلات خود نیز به چاپ رساند اما برای رو به رو شدن با افکار عمومی این موضوع را طرح کردند.

صالحی تاکید کرد: پیش نویس اولیه قطعنامه اصلاً مورد پسند ما نبود به طوری که در نهایت دو یا سه بند آن حذف شد و موضوعات مطالعاتی ایران نمی‌تواند دست آویزی برای بازگشت پرونده ایران به خلا اولیه باشد، در سال ۲۰۰۳ ما را متهم کردند به غنی‌سازی ۵۰ درصد که ما گفتیم این مربوط به ورود تجهیزات آلوده است، اما پس از سه سال خودشان اعلام کردند که این‌ها اثرات آلودگی بوده است.

وی گفت: در پارچین نیز دو بار بازدید صورت گرفت و مشخص شد چیزی وجود ندارد و مبتنی بر یافته‌های مستند آنها چیزی ندیده و نمی‌توانستند غیر از این چیزی در قطعنامه بیاورند.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در آژانس سه نوع خطا می‌تواند باشد یکی خطای قصور، خطای تقصیر و خطای انجام آگاهانه خطا که این مورد آخر مبنای آژانس برای باز کردن پرونده خواهد بود. اسنادی که در گذشته به ما نشان می‌دادند اکنون کنار گذاشته شده چرا که این اسناد به مانند یک دلار تقلبی ماهرانه بود.

** پروتکل الحاقی به معنای این نیست که آژانس مجاز است که هر کاری را انجام دهد

صالحی در خصوص اجرای پروتکل الحاقی نیز اظهار داشت: حدود 100 کشور در حال حاضر این پروتکل اجرا می‌کنند و از آن جایی که این کشورها هم متوجه حاکمیت و منافع ملی‌شان هستند وقتی این پروتکل تنظیم می‌شد کشورها این پروتکل را به گونه‌ای تنظیم کردند تا آژانس نتواند هر کاری را انجام دهد لذا اگر  آژانس بخواهد در چارچوب پروتکل الحاقی اقدامی را انجام دهد باید یک فرآیندی را طی کند و این‌گونه نیست که هر کاری را به صورت دلخواه انجام دهد.

وی اضافه کرد: اجرای پروتکل الحاقی همانند اجرای پادمان است همان‌گونه که برای اجرای پادمان یک دستورالعملی وجود دارد و این‌گونه نیست که آژانس هر زمان که اراده کند بتواند کاری انجام دهد در خصوص اجرای پروتکل الحاقی نیز شیوه‌نامه‌ای وجود دارد که این شیوه‌نامه با توافق دولت مورد نظر تنظیم شده لذا پروتکل الحاقی به این معنی نیست که آژانس مجاز است که هر کاری را انجام دهد.

** اجرایی شدن پروتکل الحاقی را بعد از اجرای برجام شروع خواهیم کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا که مدعی شده بسته شدن  پی‌ام دی مانع بسته شدن تحقیقات آژانس در خصوص فعالیت هسته‌ای مخفیانه ایران نخواهد شد اظهار داشت: این صحبت آقای کری برای هر کشوری صادق است، همان طور که عرض شد همه کشورها توافقنامه پادمانی دارند و قریب به صد کشور نیز توافقنامه پروتکل الحاقی را دارند و در چارچوب قانون قرارداد پادمانی و یا توافقنامه پروتکل الحاقی فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو در آن چارچوب زیر نظر آژانس قرار می‌گیرد لذا ما هم یکی از آن کشورهایی هستیم که هم موافقت‌نامه پادمان را با آژانس داریم و هم پروتکل الحاقی را بعد از اجرایی شدن برجام شروع خواهیم کرد.

صالحی اعلام کرد: البته ما در یکی دو مورد پذیرفته‌ایم فراتر از پروتکل را در اجرای برجام انجام دهیم و آن نیز در رابطه با مواد اولیه اورانیوم طبیعی است که از اردکان به اشتهارد می‌رود و ما در این رابطه پذیرفته‌ایم که برای مدت 20 تا 25 سال این امر تحت نظارت انجام گیرد.

** پروتکل الحاقی یک شیوه‌نامه اجرایی دارد

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سؤال که تا الآن پی‌ام دی مجموعه‌ای از درخواست‌های آژانس را موجب می‌شد و با توجه به بسته شدن این پرونده در شورای حکام این بار پروتکل این اجازه را می‌دهد که آژانس تقاضای دسترسی به اماکن و تجهیزات را داشته باشد گفت: همان طور که گفته شد پروتکل الحاقی یک شیوه‌نامه‌ای برای اجرا دارد به طور مثال اگر آژانس درخواست بازدید یک سایت غیر هسته‌ای را داشته باشد باید مستندی را ارائه دهد و این بار این اسناد نمی‌تواند مانند اسناد غیر موثق مطالعات ادعایی باشد یا درخواست آژانس باید مستند و قابل توجیه علمی باشد و از آن جایی که این موضوع برای همه کشورها صادق است از قبل پیش‌بینی‌های لازم در این رابطه صورت گرفته و ما نگرانی از این بابت نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که کشورهای غربی به خاطر دلسوزی پای میز مذاکره با ما نیامدند گفت: آن‌ها 12 الی 13 سال با جمهوری اسلامی ایران مقابله کردند و هر فشاری که متصور می‌شد را به کشور ما آوردند تا کمر جمهوری اسلامی ایران خم شود اما نشد لذا از در مذاکره وارد شدند ضمن آن که از آن سو نیز فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گسترش پیدا می‌کرد و نفوذش در منطقه توسعه پیدا کرده بود و قدرتش روز به روز بیشتر می‌شد و یاد گرفته بود که چگونه بتواند بدون نفت اقتصاد خود را به سمت یک اقتصاد درون زا ببرد.

صالحی همچنین در پاسخ به این سؤال که گزارش اخیر آمانو و قطعنامه آژانس چه تأثیر بر گزارش گسترده‌تر آژانس طی 8 تا 10 سال آینده خواهد داشت گفت: قطعنامه شورای حکام پایه اساسی نگرش آینده را پی ریزی کرده است تا نتیجه فراگیر وسیع حاصل شود.

وی اضافه کرد: معمولاً کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند بعد از 5 الی 6 سال از اجرای پروتکل الحاقی آژانس می‌تواند نسبت به آن کشور، نتیجه‌گیری وسیع و یا فراگیر را اعلام کند بر این اساس که عنوان می‌کند کشورها مورد نظر تمام فعالیت‌هایش در چارچوب مقررات است و هیچ فعالیت غیر اعلام شده‌ای ندارد که خوشبختانه این موضوع هم اکنون در گزارش آقای آمانو عنوان‌شده و وی اعلام کرده است که چرخه سوخت غیر اعلام شده‌ای در ایران دیده نشده و انحراف مواد اورانیوم برای فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز دیده نشده است و این اساس رسیدن به آن نتیجه فراگیر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان ساخت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند یک کشور عادی تنها با این تفاوت که ما هر فصلی تحت عنوان برجام که طول عمر آن ده سال است در دستور کار قرار داده‌ایم.

صالحی همچنین  اظهار داشت: ارائه گزارش وسیع و یا فراگیر توسط آژانس 8 تا 10 سال پس از اجرای برجام است البته این زمان می‌تواند کوتاه‌تر نیز باشد.

وی همچنین درباره این که آیا گزارش آقای آمانو اثر سوء می‌تواند بر نتیجه‌گیری وسیع آژانس بگذارد گفت: گزارش آقای آمانو و قطعنامه تصویب‌شده با یکدیگر خیلی اختلاف دارد به این صورت که در گزارش آقای آمانو، وی نظرات شخصی و اثبات شخصی خود را نیز مطرح کرده است اما استنباط ایشان در قطعنامه نیامده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها عنوان می‌کنند بعد از بسته شدن پی‌ام دی پرونده‌های دیگری چون بحث‌های موشکی گشوده خواهد شد گفت: طبق قطعنامه پیشین شورای امنیت، جمهوری اسلامی ایران حق مطالبه و ساخت و شلیک موشک‌ها را نداشت و هم اکنون نیز همین امر مطرح است اما فقط مطلب به این صورت اصلاح‌شده که ایران حق فعالیت در خصوص موشکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نداشته باشد، ندارد.

** ظرف 7 تا 8 روز آینده جمع‌آوری سانتریفیوژهای فعال کامل خواهد شد

صالحی در پاسخ به این سؤال که اقدام تا ایران در راستای اجرای برجام چه اقداماتی است نیز بیان داشت: اقدامات ما جمع‌آوری سانتریفیوژها در نطنز و فوردو البته نه همه سانتریفیوژ بلکه به اندازه 6 هزار سانتریفیوژ باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: ما 20 هزار سانتریفیوژ داشتیم که 10 هزار عدد آن کار می‌کرد و 10 هزار عدد آن کار نمی‌کرد که قرار شد از این تعداد حدود 6 هزار عدد آن باقی بماند و 14 هزار عدد دیگر را جمع‌آوری کنیم البته به دستور دکتر روحانی ما جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال را زودتر شروع کرده بودیم و پس از قطعنامه شورای حکام در 24 آذر شروع به جمع‌آوری سانتریفیوژهای فعالمان کردیم که ظرف 7 تا 8 روز آینده جمع‌آوری آن‌ها کامل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه جمع‌آوری سانتریفیوژها توسط افراد غیرمتخصص را تکذیب کرد و گفت: بحث جمع‌آوری سانتریفیوژها یک بحث فنی و مهندسی است و شرکت‌هایی که متولی امر سانتریفیوژ هستند این موضوع را مدیریت می‌کنند.

** کار روی شیوه‌نامه لغو تحریم‌ها در حال انجام است

صالحی در ادامه به اقدامات طرف غربی در راستای اجرای برجام اشاره کرد و گفت: یک سری اقدامات انجام شد که عبارت بود از بیانیه‌ای که رسماً توسط اتحادیه اروپا اعلام شد و همچنین دستور رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص لغو یا تعلیق تحریم‌ها اما یک سری اقدامات دیگر در حال انجام است و آن کار بر روی شیوه‌نامه لغو تحریم‌ها است که هم اکنون اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با همتایان خود در این خصوص رایزنی می‌کنند.


** حداکثر تا 15 دی برجام را عملیاتی خواهیم کرد

وی در ادامه برنامه با تاکید بر این که حداکثر تا 15 دی برجام را عملیاتی خواهیم کرد افزود: تمام تلاشمان بر این است تا موضوع تعطیلات کریسمس خلالی در برنامه‌های از قبل پیش‌بینی‌شده‌مان به وجود نیاورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ممکن است نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده خود عقب‌تر بیفتیم افزود: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا در دی ماه تحریم‌ها لغو شود.

صالحی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون باز طراحی آب سنگین راکتور اراک بیان کرد: پیش از این سه سند داشتیم که سند اول مربوط به بیانیه اراده طرفین بود که میان ایران و 1+5 به تصویب رسید.

وی با اشاره به سند دوم که بیشتر به تفاهم‌نامه میان کشورهای 1+5 مربوط بود ادامه داد: باز طراحی راکتور اراک مورد تقسیم کار قرار گرفته بود به طوری که کشورهای 1+5 آن تفاهم‌نامه را با ما به اشتراک گذاشتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سند که سوم که مهم‌ترین سند به حساب می‌آید اظهار داشت: در این سند تعهد 1+5 نسبت به باز طراحی رآکتور اراک به صورت روشن آمده است یعنی وزرای خارجه از طرف دولت‌هایشان آن سند را امضا کرده‌اند.

صالحی  افزود: یک سند پایه دیگری هم مطالبه کردیم که می‌توان آن را به قرارداد و یا تفاهم‌نامه پایه نام‌گذاری کرد 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این رآکتور اراک  رآکتوری فاخر است گفت: داخل این رآکتور گودالی وجود دارد که سوخت به داخل محفظه می‌شود و این محفظه را در خواهیم آورد.

صالحی با بیان این که طراحی سابقمان بر اساس اورانیوم طبیعی بود افزود: با باز طراحی رآکتور سوخت غنی‌شده می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که دیگر نشیمنگاه‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند ادامه داد: باید مخزن دیگری را داشته باشیم لذا ساخت مخزن دو سال به طور می‌انجامد.

صالحی  با بیان این که طراحی مراحل مختلفی از جمله، مفهومی، تفصیلی و جزئی دارد افزود:  در عرض 3 تا 4 هفته نمی‌توان طراحی تفصیلی داشت.

وی با اشاره به این که زمانی که مخزن را درآوردیم و برجام اجرایی شد این طراحی ادامه پیدا می‌کند لذا کار اجرایی شروع‌شده و طراحی را از این به بعد در اختیار طرف مقابل برای بررسی قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: بعد از یک سال که طراحی تأیید شد شروع به ساخت‌وساز تجهیزات مورد نیاز خواهیم کرد.

** بخش عمده‌ای رآکتور تغییر پیدا نمی‌کند

صالحی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از رآکتور تغییر پیدا نمی‌کند لذا باید اذعان داشت که بالای 85 درصد همان تجهیزات است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون فروش اورانیوم غنی‌شده اضافی به روسیه گفت: تا قبل از ورود به مذاکره در رابطه با برجام ده هزار ماشین فعال داشتیم که در سال 2 هزار 200 کیلو اورانیوم را این ماشین‌ها غنی می‌کردند به طوری به 5 هزار ماشین فعال تبدیل می‌شود البته بستگی دارد که این 5 هزار ماشین با چه راندمانی بخواهند غنی‌سازی کنند.

صالحی با بیان این که میزان تولید اورانیوم ممکن است در سال 800 کیلو باشد گفت: 400 کیلو را می‌توان ذخیره کرد و 500 کیلوی دیگر را می‌توان در کل مجتمع داشته باشیم.

وی ادامه داد: 500 کیلو اورانیوم یا باید به مجتمع سوخت تبدیل می‌کردیم و یا رقیق می‌کردیم و یا می‌فروختیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که رقیق کردن بدترین نوع کار است گفت: 9 تن اورانیوم غنی‌شده قرار است در 3 الی 4 روز آینده بدهیم لذا ما اورانیوم خود را که 137 تن باشد تحویل گرفته‌ایم و در اصفهان در انبار موجود است.

صالحی با اشاره به این که کل ذخایرمان در کشورمان 500 تن اورانیوم بود گفت: 70 الی 80 تن در سال‌های اخیر نیز اورانیوم تولید کرده‌ایم این در حالی است که یک دفعه 137 تن به ذخایرمان اضافه شد.

وی با اشاره به این که شاکله هسته‌ای کشورمان دست‌نخورده باقی‌مانده است ادامه داد: غنی‌سازی، آب سنگین، تحقیق  و توسعه، اکتشاف و توسعه بر سر جایش باقی‌مانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: امیدواریم رئیس‌جمهور صحبت کنند تا بتوانیم این طرف سال میلادی کلنگ احداث نیروگاه دوم را ظرف یکی دو هفته آینده بزنیم.

صالحی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون بحث اکتشافات بیان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در اکتشافات توانسته‌ایم کار را به خوبی به جلو پیش ببریم لذا اکتشاف هوایی را شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که 63 درصد اکتشافات کشور را آغاز کرده‌ایم گفت: لذا 40 درصد باقی‌مانده کل کشور را از نظر اکتشافات اورانیوم هوایی پوشش خواهیم داد.

وی ادامه داد: تا قبل از اکتشافات هوایی نسبت به وجود اورانیوم در کشور امیدوار نبودیم اما اینک امیدواریم.


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در اکتشافات و استخراج مشکلی نداریم افزود: بعد از این که کیک زرد را در اردکان تولید می‌کنیم تحت نظارت آژانس باید به اصفهان منتقل شود.

صالحی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون چشم‌انداز صنعت هسته‌ای بیان کرد: صنعت هسته‌ای آرام‌آرام سرریزش به بخش سلامت، صنعت و کشاورزی سرایت می‌کند به طوری که در رادیو دارو سرمایه‌گذاری 60 الی 70 میلیارد تومانی برای  استانداردسازی رادیو دارو انجام داده‌ایم.

* در رادیو دارو قدم‌های بلندی بر خواهیم داشت

وی با اشاره به این که به چند کشور رادیو دارو صادر می‌کنیم گفت: در رادیو دارو قدم‌های بلندی بر خواهیم داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای حوزه سلامت در تولید داروهای نوترکیب و واکسن نیاز به سانتریتفیوژ داشتیم که توانستیم آن را تأمین کنیم.

صالحی با اشاره به این که با وزارت نفت همکاری‌های خوبی را آغاز کرده‌ایم افزود: در صنعت هسته‌ای استاندارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که با شرکت نفت مشغول مذاکره شده‌ایم و از سوی دیگر در حوزه کشاورزی نیز کارهای خوبی را انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر این که کلنگ بیمارستان هسته‌ای ظرف چند هفته آینده زمین خواهیم زد  گفت: تمام تجهیزات مدرن، تشخیصی و مداوای امراض بسیار سخت را خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در آستانه انعقاد نیروگاه جدید را چین هستیم و از سوی دیگر IR8 به انتخاب اصلی ما به عنوان سانتریفیوژ افتخارآفرین تبدیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
به نظرم خیلی اشتباه کرده اید که فراتر از پروتکل را پذیرفته اید . هر کجا در برابر شیطان یک قدم عقب گذاشتید قطعا شیطان تا ده قدم جلو نیاید آرام و قرار نخواهد گرفت. صالحی آدم خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
ابعاد برجام سالهای بعد مشخص می شود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
یقینا تابعین ولایت فقیه به تبعیت از این نعمت وراهنما حضورشان نعمت راهنما میشود
آخرین اخبار