سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بازدید مرکز فرماندهی ستاد مدیریت بحران شهر تهران مطرح شد:

مشکل آب و غذا، در کمین کلان شهرها/جمعیت جهان در سال 2050 به 9 میلیارد تن می‌رسد

رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در صلیب سرخ جهانی، گفت: کمبود آب و غذا در آینده دو مشکل بزرگ کلان شهرها است و با توجه به اینکه پیش بینی شده است تا سال 2050 جمعیت جهان 9 میلیارد تن می شوند، خوب است که برای مشکلات بلند مدت نیز مطالعه و سناریویی صورت پذیرد که آمادگی کافی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران؛ مدیران هلال احمر و صلیب سرخ جهانی 40 کشور دنیا، با حضور صادقی مدیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از کارکنان این سازمان از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران دیدار کردند.

 صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ضمن معرفی بخش های این سازمان، افزود: بنای این مرکز تا 8 ریشتر زلزله مقاوم است و سیستم های ارتباطی آن به صورتی است که با 8 ریشتر زمین لرزه نیز هیچ آسیبی نمی بیند.

وی ادامه داد: منابع انرژی و سوخت این مرکز در زمان بحران، حداقل تا یک هفته  برای 100 تن کافی است.

در حاشیه این بازدید محمد مخبر رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در صلیب سرخ جهانی در حضور خبرنگاران، گفت: سیستم مدیریت بحران شهر تهران مثل هلال احمر این کشور که یکی از قوی ترین اعضا بین 109 کشور دنیا است، اعضای بسیار خوبی دارد و از نظر ظرفیت، توانایی و آمادگی بسیار عالی است.

وی با اشاره به تلاش های بی شمار دولت و شهرداری تهران در خصوص تشکیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، عنوان کرد: تلاش دولت و شهرداری در زمینه ی تاسیس سیستم ها، تهیه ی برنامه های آمادگی و آموزش شهروندان بسیار خوب است.

 مخبر ادامه داد: اینکه مردم نسبت به آموزش ها و نکات ارائه شده در این خصوص حساس و پیگیر هستند نشان دهنده ی این است که جامعه ی ایرانی یک جامعه ی علاقمند و نسبت به اطلاعات و راهنمایی ها پیگیر است.

ترافیک تهران تلفات را کاهش می دهد یا افزایش؟

 رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در صلیب سرخ جهانی ترافیک را از چالش های موجود در تهران دانست و عنوان کرد: ممکن است در زمان رخداد زمین لرزه بسیاری از مردم در خیابان ها باشند و این نکته ی مثبتی است، ولی از طرفی این مسئله شناسایی، جستجو ونجات را مختل می کند.

مخبر با توجه به اینکه بحث تاب آوری به عنوان یک تم جدید در دنیا مطرح است، تاکید کرد: در قوی سازی تاب آوری شهر آگاهی و آموزش همگانی و عمومی نقش بسزایی دارد و بر اساس تحقیقات انجام شده 78 درصد از ریسک خطرات از طریق آموزش و اطلاع رسانی قابل رفع است.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل مهم در تاب آوری بحث پایش و هشدار سریع جامعه محور حوادث است و اینکه چطور اطلاعات دقیق قابل اعتماد به موقع از منابع معتبر به دست مردم برسد و مردم هم بتوانند به موقع عکس العمل نشان دهند این پایش و هشدار سریع جامعه محور یکی از عوامل بسیار مهم کاهش ریسک است.

مخبر برنامه و طرح جامعه محوری را که به صورت مناسب به طرح های سیستم های ملی متصل شود را از دیگر عوامل موثر در تاب آوری عنوان کرد.

 رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در صلیب سرخ جهانی در خصوص تاثیرگذاری بخش خصوصی در بحث پیشگیری و کاهش خطر، اظهار کرد: توجه به بخش خصوصی در ایران بسیار جالب است. 

این امر پیشرفت مثبتی است، چون در شهر تهران بخش خصوصی سرمایه گذاری بسیار زیادی می کند و به خاطر حفظ منافع و دستاورد های خودشان حاضرند سرمایه گذاری خوبی در رابطه با بحث پیشگیری و کاهش خطر انجام دهند.

مخبر با اشاره به عملکرد های شهرداری تهران، تصریح کرد: تهران از لحاظ محیط زیست یکی از بهترین شهرها است. هم از لحاظ نظافت و هم از نظر فضای سبز عملکرد شهرداری تهران بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه گفت: آگاهی بسیار مهم است. این مهم نیست که چه خطری جامعه را تهدید می کند. مهم این است که این آگاهی در میان تمام افراد جامعه باشد که چگونه با خطرات مقابله کنند.

مخبر بحث گسترش شهرها و جمعیت شهری را از دیگر مسائل حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: در حال حاضر پیش بینی شده است تا سال 2050 جمعیت جهان 9 میلیارد تن می شوند، که 80 درصد آنها در مناطق شهری ساکن می شوند. بنا براین باید به این نکته فکر کرد که در این گسترش سریع شهر و جمعیت در سال های آینده چه سناریوهایی برای تهران متصور است.

رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در صلیب سرخ جهانی کمبود آب و غذا را دو مشکل بزرگ کلان شهرها در آینده دانست و افزود: خوب است که برای مشکلات بلند مدت نیز مطالعه و سناریویی صورت پذیرد که آمادگی کافی ایجاد شود.

وسیم رئیس شعبه هلال احمر کراچی پاکستان نیز در حاشیه این نشست، در خصوص تجربیات پاکستان در مقابله با بحران، گفت: در رابطه با عملکرد بسیار خوب شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران موارد بسیاری شنیده بودم و خوشحالم که فرصتی به دست آمد تا این موارد را از نزدیک ببنیم. ما نیز در پاکستان تجربیات بسیاری در خطرات طبیعی مخصوصا در زلزله 2005 که در واقع یک زلزله فرا ملی بود داشتیم.

وی گفت: بر اساس تجربه ی زلزله و سیلی که در پاکستان داشتیم توانستیم ظرفیت ها، دانش و منابع خودمان را توسعه دهیم. در حقیقت ایجاد تاب آوری و این امکانات یک نیاز پیوسته است.

 وسیم با توجه به اینکه ایران و پاکستان می توانند با یکدیگر فعالیت های مشترک بسیاری در خصوص پیشگیری و مدیریت بحران داشته باشند، تصریح کرد: برنامه هایی چون ایمنی مدارس و آموزش کودکان بسیار حائز اهمیت هستند و با اینکه در حوادث پاکستان صدها کودک در مدرسه به دلیل رخداد حوادث جان می سپارند، ایران در زمینه آموزش به کودکان بسیار موفق بوده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سيدمحسن
۱۰:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
اگركف تالاب هاودرياچه هاى خشكيده كه مبدل به انبارنمك شده اندرا٧متركلى گودبردارى كنندچه چيزحاصل ميشود؟اين نظرراباكارشناسان امرموردبررسى قراردهيدودرصورت فايده اجراكنيد