سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هیچ ردیف جدیدی برای استخدام ماما‌ها در سال‌های اخیر وجود ندارد

عضو هیات مدیره نظام پزشکی برازجان با تاکید بر اینکه به ازای هر هزار زایمان ۳۰ ماما باید بکار گرفته شود تا ترویج زایمان طبیعی و رسیدگی به مادران بهتر انجام شود، تصریح کرد: مشکل بیکاری ماما‌ها به معضلی بزرگ تبدیل شده و هیچ ردیف جدیدی برای استخدام در سال‌های اخیر برای آن‌ها در نظر گرفته نشده که باید بصورت جدی به آن پرداخته شود.

سکینه کفایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بر هیچکس پوشیده نیست در نظام سلامت ماما نقشی مهم و اساسی را در مراقبت از زنان، تداوم نسل بشر و همچنین تامین سلامت مادر و نوزاد را در اجتماع برعهده دارد، اظهارداشت: با توجه به سیاست افزایش جمعیت و فرزندآوری، ماما نقش مهمی را در روند رو به رشد زایمان طبیعی و افزایش جمعیت ایفا می‌کند. 

وی افزود: متاسفانه هیچ تناسبی میان پذیرش و جذب ماما‌ها در دانشگاه‌ها انجام نشده و با توجه به اینکه هر ساله دانشجویان مامایی زیادی جذب دانشگاه‌ها شده و فارغ التحصیل می‌شوند، مشکل بیکاری ماما‌ها به معضلی بزرگ تبدیل و هیچ ردیف جدیدی برای استخدام در سال‌های اخیر برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است که باید بصورت جدی به آن پرداخته شود. 

مسئول بخش زایشگاه ۱۷ شهریور برازجان با اشاره به در نظر گرفتن تعرفه تشویقی برای مامای شاغل و غیرشاغل دارای دفاتر کار در برنامه تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: در آغاز برنامه با وجود ناچیز بودن تعرفه‌ها در قبال زحمت‌های ماما در کنار مادران در قبل، حین و پس از زایمان، در میانه راه به فراموشی سپرده و عملا متوقف گردید که باعث بی‌اعتمادی و بی انگیزگی ارائه دهندگان خدمت گردید. 

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از استان‌ها برای ماماهای اداره کننده کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی که مشوق‌های اصلی در زمینه ترویج زایمان طبیعی بودند، با وجود اینکه کار مازادی را علاوه بر کار خود در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌دادند، هیچ تعرفه‌ای پرداخت نشد. 
 
وی با ابراز تاسف از اینکه شرح وظایف مامایی در بسیاری موارد نادیده گرفته شده و خدمات مامایی در سطح وزارتخانه هم تعرفه گذاری نشده است، خاطرنشان کرد: همچنین در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات نیز با توجه به برنامه تحول نظام سلامت، بسیاری از خدمات مامایی نادیده گرفته شده که نیاز به پی گیری و بازنگری مجدد دارد.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.