وزیر بهداشت و درمان:

نباید مرگ مادران اتفاق بیافتد/ شخصا پیگیر مرگ و میر مادران و نوزادان در حین زایمان هستم

دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: مرگ هر یک مادر در حین زایمان یک فاجعه است و نباید حتی یک مادر به علت زایمان جان خود را از دست بدهد و شخصا در این حوزه ورود پیدا کرده و پیگیر می‌شوم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان در برنامه روز جهانی ماما گفت: موضوع جمعیت یک مشکل جدی است و یک توهم نیست و دولت موظف است ابزار افزایش جمعیت که اشتغال و ازدواج است را فراهم کند. 

وزیر بهداشت گفت: در آموزش زنان و ماماها مشکلاتی وجود دارد و باید ماماها بر بالین بیماران تربیت شوند. همچنین مراکز آموزشی خارج از حیطه آموزشی وزارت بهداشت که به بحث تربیت ماما بر بالین توجه نکنند، مجوزشان باطل می‌شود و همچنین به مراکزی که اتاق زایمان نداشته باشند مجوز داده نمی‌شود.

دکتر هاشمی گفت: باید فضاهایی را که در آن زایمان طبیعی،‌زایمان بدون درد، آب درمانی و. . . انجام می‌شود را در راستای اهداف طرح تحول نظام سلامت که ارتقاء بلوک‌های زایمانی است افزایش دهیم. 

دکتر هاشمی به بحث تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: بحث تعرفه‌ها، تعرفه‌های مامایی در کتاب ارزش گذاری خدمات دهی سلامت به خوبی مورد توجه قرار گرفته و باید کاری کنیم که بیمه‌ها قرارداد ببندند. 

در مورد سختی کار ماماها وزیر بهداشت گفت: در حوزه پزشکی مدتی است که همه صنف‌ها و انجمن ادعای سختی کار را مطرح می کنند و این ادعا در مورد ماماها و پرستاران هم مطرح است و به مزاح رو به خبرنگاران گفت: خبرنگاران هم ادعای سختی کار را هم مطرح می کنند. 

وزیر بهداشت گفت: بهتر است در بخشهایی که پرستار مازاد وجود دارد با جایگزینی آنها توسط ماماها تعدیل انجام گیرد و از توانمندی پرستاران در بخش‌های دیگر استفاده شود. 

دکتر هاشمی گفت: شخصا نسبت به مرگ مادر و نوزاد بسیار حساس هستم، به طور مثال در مورد مرگ مادر سردشتی 4 گروه نظارتی را فرستادیم تا قضیه را پیگیری و علت مرگ را نتیجه را گزارش دهند. 

دکتر هاشمی به افزایش زایمان طبیعی با شروع طرح تحول اشاره کرد و گفت: با آغاز طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی با رایگان شدن آن در مراکز بیمارستانی دولتی میزان 10 درصد زایمان طبیعی در کشور افزایش یافته و در کنار آن مرگ و میر مادران و نوزادان در هنگام زایمان هم کاهش یافته است. 

دکتر هاشمی گفت: از ضرورت‌هایی که برای ماماها حائز اهمیت است، برپایی سامانه کاریابی ماماها است و کسانی که اشتغال ندارند از آن مسیر در قالب نیروهای شرکتی بتوانند در مراکز درمانی جذب شوند. 

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که میزان سزارین با شروع طرح تحول افزایش یافته گفت: چنین چیزی نیست با شروع طرح تحول 10 درصد سزارین‌ها کم شده و آمار سزارین در برخی مناطق مثل تهران که مقاومت در برابر زایمان طبیعی بالا است تغییر چندانی نکرده که این هم نیاز به فرهنگ سازی و آماده کردن مردم برای تمایل به انجام زایمان طبیعی دارد. 




انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار