سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«ملاقلی پور» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هنرمند متعهد از جامعه متعهد بر می‌خیزد / فرهنگ در اولویت آخر است

کارگردان «قندون جهیزیه» گفت: یک فیلم خوب باید هنرمندانه و برای مردم باشد و سینمای خوب باید به سمتی برود که در آن پویایی و سرگرمی را همزمان با هم شاهد باشیم.

"علی ملاقلی پور"، کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران درخصوص وضعیت گیشه سینمای 94 گفت: پیش بینی وضعیت گیشه از جمله سوالاتی است که بیشتر باید از منتقدانی که همه فیلمها را دیده‌اند پرسید ولی به نظر من بخش داخلی جشنواره فجر بازخورد خوبی نداشته و اینکه تا الان فیلمها از لحاظ فروش در گیشه دست پر نیستند.

وی افزود: نتیجه نهایی زمانی مشخص می‌شود که همه فیلمها اکران شوند چون ممکن است با حضور فیلمهای بعدی در گیشه بتوان شاهد سینمای پرمخاطب‌تری باشیم.

این کارگردان ادامه داد: سینما تا حدودی به سمت هنری بازی گرایش پیدا کرده و نباید سینما را با نگاه سطحی و برای سرگرمی دید.

"ملاقلی پور" گفت: تعریف سینما یعنی صنعت،‌هنر و گاهاً رسانه و اگر بخواهیم همین صنعت – هنر را در یک فیلم تعریف کنیم آن فیلم هم باید در گیشه موفق باشد و هم هنر در آن موجود باشد پس بحثهای حاشیه‌ای که وجود سینمای هنر و تجربه اضافی است و یا سینما به سمت بساز و بفروشی سوق پیدا کرده، بحثی منطقی و درست نیست چون منافاتی با هم ندارند که به خاطر آنها بحث و مجادله کنیم و این غلط است.

وی افزود: یک فیلم خوب هم باید هنرمندانه و هم برای مردم باشد و سینمای خوب باید به سمتی برود که در آن پویایی و سرگرمی را همزمان با هم ببینیم.

وی افزود: سینمای صنعتی، بدنه و بفروش باید هنرمندان نیز باشد و در سینمای هنر و تجربه نیز باید صنعت را شاهد باشیم و در غیر این صورت فیلمها سطحی و بدون عمق شده و مخاطب پس می‌زند و انگار برای او یک خاطره و یا لطیفه تعریف کردیم.

"ملاقلی پور" در خصوص جریان کپی‌رایتی و صدمه آن به سینما بیان کرد: در ابتدا بحث بر این است که آیا ما کپی رایت را قبول داریم یا نه؟ این مقوله به نگاه کلان مسئولان ربط دارد و مقوله کپی رایت سوالی نیست که من به آن جواب دهم.

وی افزود: در جایی خواندم که اگر کشوری را یک مثلث تصور کنیم باید در یک ضلع آن سیاست و ضلع دیگر آن اقتصاد و در آخر فرهنگ مشاهده شود و باید دید در آن کشور کدامیک از این سه گانه‌ها در رأس دغدغه مردم و دولتمردان قرار دارد. در کشور ما سیاست، بالاتر از همه بعد اقتصاد و در آخر فرهنگ به چشم می‌خورد.

"ملاقلی پور" در پاسخ به اینکه چرا مدتی است سینما دچار پیری شده و مخاطب فیلمها را پس می زند، اظهار داشت: سینما به دنبال نسل جدید و نو است. اگر یک زمان و در دهه 60 کارگردانان پرانرژی پا به این عرصه می‌گذارند به خاطر فضای انقلاب و تحت تأثیر آن فضا است که ما شاهد سینمایی پویا و پرمخاطب در آن زمان بودیم.

وی افزود: همیشه بحث اشتباهی مرسوم شده که باید به دنبال  کارگردان و نویسنده متعهد باشیم در صورتی که جامعه باید متعهد باشد تا از درونش هزار و یک هنرمند، کارگردان و دانشجوی متعهد، باسواد، خوش ذوق، پویا، علاقه‌مند به کشور و ادبیات و اعتقاداتش بوجود بیاید پس رخوت در ابتدا از جامعه شروع می‌شود و پس زمینه‌اش به سینما می‌زند.

این کارگردان ادامه داد: نویسنده‌ها باید به جایی برسند تا بدون دیدگاه چیزی را منتشر نکنند و بهترین دیدگاه نو و جدید این است که راجع به معضلات روز باشد تا مخاطب دردها و معضلات و راهکار‌های رفع آنها را در فیلم ببیند و جذب شود.

وی ادامه داد: رخوت از جامعه به سینما و از سینما به جامعه زده است پس درحال حاضر سینما به فیلمساز دینامیتی و پرانرژی از لحاظ فکری و انگیزه نیاز دارد تا بتواند روند شکوفایی و پویایی را در سینما ایجاد کرده و ادامه دهد نه اینکه بعد از یک فیلم دیگر چیزی برای عرضه نداشته باشد و دستش خالی شود.

"ملاقلی پور" در خصوص قصه‌ی "قندون جهیزیه" عنوان کرد: در فیلم "قندون جهیزیه" سعی کردم راجع به مشکلات جنسی جوانان که در جامعه کمتر مطرح می‌شود، مقوله اجاره نشینی با نگاهی متفاوت نسبت به قشر مرفه و صاحبخانه‌ها، انفاق و همدلی، کمک، قضاوت در بین مردم با نگاهی تحلیل‌گرایانه و دادن راهکار‌های مختلف پرداخته‌ام.

وی افزود: در "قندون جهیزیه" سعی بر این شد که جریان مثبت و جدیدی ایجاد کنیم تا مخاطب بعد از دیدن آن بخندد، لذت ببرد و همذات پنداری کند و به دنبال بهترین راهکار برای رفع معضلات خود باشد.

"ملاقلی پور" ادامه داد: در این فیلم حتی به سینما هم نقد وارد کردیم چون حرف برخی فیلمها در حد حرفهای دم‌دستی و پیش پاافتاده‌ای است که باعث دفع مخاطب و سوق دادن افکار مردم به سمت ساده‌نگری است.

"ملاقلی پور" خاطرنشان کرد: نویسنده و کارگردان‌ها باید با مطالعه‌ی زیاد، زندگی کردن در جامعه، دردمند بودن و ... یک قصه جذاب و پرانرژی را تعریف کند تا باعث جلب مخاطب شوند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.