سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آیین رونمایی از آلبوم "اشک سیاه"؛

بنی اعتماد: محیط زیست اهمیتش از مسائل اجتماعی کمتر نیست/علی رمضانی: ما سخنگوی جای خاصی نیستیم

کارگردان «خون بازی» تصریح کرد: مقوله محیط زیست عملا اهمیتش از مسائل اجتماعی کمتر نیست. در جهان مسئله محیط زیست روزبه روز اهمیتش بیشتر شده اما در جامعه ما محیط زیست در بحران است.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین رونمایی آلبوم "اشک سیاه" اثر گروه موسیقی "خورشید سیاه" باحضور زوج هنری "رخشان بنی اعتماد" و "جهانگیر کوثری" در فروشگاه فرهنگ برگزار شد.

در ابتدا از "حمیدرضا میرزاده" روزنامه نگار و فعال محیط زیست دعوت شد تا مطالبی را پیرامون فعالیت های محیط زیستی ایراد نماید و پس از آن از "رخشان بنی اعتماد" به عنوان کارگردانی که مدتی است پیرامون بحث محیط زیست فعالیت های هنری انجام می دهد دعوت به عمل آمد تا پیرامون این محیط زیست و گروه موسیقی "خورشید سیاه" مطالبی را بیان کند.

وی در ابتدا گفت: اولین بار که با گروه "خورشید سیاه" آشنا شدم، هدفی که در پیش داشتند نظر من را جلب کرد. در حال حاضر موسیقی های زیادی را از جوان های این سرزمین می شنوم ولی اینکه یک گروه بیاید و کارش را از ابتدا و با انواع مختلف روش ها، با یک دغدغه و با موضوع نه چندان آشنایی که پیرامون آن کم کاری شده، خود را درگیر کند یک اتفاق خوب است، که توسط این گروه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این مقوله آنقدر جدی و شناخته شده نیست و وقتی یک گروه موسیقی آنقدر جدی وارد این مقوله می شود خیلی برای من با ارزش است و زمانی که یک فیلم کوچکی درباره "مه لقا ملاح" قدیمی ترین فعال زیست محیطی ایران ساختیم از دوستان اجازه گرفتم تا از قطعاتشان استفاده کنم.

کارگردان "خون بازی" تصریح کرد: این حرف جدیدی است ولی می خواهم شروع کنم و بدون احتیاط این حرف را بزنم که مقوله محیط زیست عملا اهمیتش از مسائل اجتماعی کمتر نیست. در جهان مسئله محیط زیست روزبه روز اهمیتش بیشتر شده و خطرناک می شود و در جامعه ما محیط زیست در بحران است.

بنی اعتماد بیان کرد: در آمریکا مسئله کمبود آب تبدیل به یک مسئله جدی شده اما وضعیت ما بدتر است ولی چون به بحران نرسیده ایم هیچ وقت راجع به آن حرف نمی زنیم. امیدوارم هرکدام از ما که می توانیم با قدم، قلم و راهمان در این زمینه تاثیرگذار باشیم. برای من این گروه جوان یک نشانه و هدف ویژه است که از ابتدا به چنین مقوله جدی قدم گذاشته اند.

"نیما جوان" مدیر پخش آلبوم در ادامه برنامه دعوت شد و در ابتدا گفت: وقتی که با اولین آلبوم این دوستان آشنا شدم خیلی برای من جالب بود و که یک گروهی با دغدغه محیط زیست کار می کند. موسیقی ایران تا به امروز هیچ وقت دغدغه محیط زیستی نداشته که به نظر من این راه به درستی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: پخش آلبوم "اشک سیاه" با پخش جوان بوده است و در آخر نیز مثل همه ی سخنرانی هایم باید به مسئله مهم کپی رایت اشاره کنم. وقتی یک آلبوم موسیقی یا یک کتاب به تیراژ 1000 تا می رسد جشن ملی اعلام می کنیم ولی این اتفاق برای بنده به شخصه خیلی دردناک است زیرا ما هفتاد میلیون جمعیت هستیم.

در ادامه آیین رونمایی "طاهرعلیرمضانی" سرپرست گروه "خورشید سیاه" گفت: چند سال پیش با "جهانگیر رها" شرکتی را تاسیس کردیم که هدفش انجام کارهایی جدای پاپ است و تمام تلاشمان را می کنیم تا این راه را ادامه دهیم و سعی داریم سطح فرهنگی کشور را بالا ببریم.

وی ادامه داد: گروه "خورشید سیاه" از سال 90 فعالیت های خود را آغاز و تقریبا سالی 2 کنسرت را تا به الان برگزار کرده است. سال گذشته اولین آلبوم را با عنوان "خرس سیاه بلوچی" منتشر کردیم و امروز دومین آلبوم خود را منتشر خواهیم کرد و تمام تلاش خود را می کنیم دی ماه نیز سومین آلبوم مجاز خود را ارائه کنیم.

"جهانگیر رها" خواننده گروه در ادامه برنامه گفت: بهترین فرزندان این سرزمین اینجا حضور دارند. هنرمندان، اهالی ادب و محیط زیست. بنده صحبت خاصی ندارم و آنچه که باید گفته شود به نظر من از زبان ترانه ها گفته می شود البته که ما زبان دیگری جز ترانه در اختیار نداریم.

در ادامه "جهانگیر رها" سه قطعه را اجرا کرد که دوقطعه به آلبوم "اشک سیاه" بازمی گشت و قطعه بعدی نیز به مناسبت روز پدر اجرا شد.

"جهانگیر رها" در توضیح قطعه آخر گفت: این قطعه اقتباس شده از یک مطلب طنز در مجله خط خطی است که "مهدی طوسی" نویسنده آن مطلب بودند که ما آن را اقتباس کرده و تبدیل به ترانه کردیم.

در ادامه "محمد درویش" مدیر کل آموزش ومشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده "معصومه ابتکار" گفت: همیشه آرزوی من این بوده که در جامعه ای زندگی کنیم که محصولات محیط زیستی اش در اولویت مردمان باشد. ما وظیفه داریم جامعه ای را محیا کنیم که در حوزه های مختلف محیط زیست هزینه کنند یکی از این گزینه ها بچه های "خورشید سیاه" هستند که تلاش بسیاری در راه محیط زیست کرده اند.

وی ادامه داد: آمال و ایده آل ما این است که جوان های این سرزمین ترانه هایی را حفظ کنند که دغدغه محیط زیست دارد تا به این ترتیب در وجود جوان ها نیز اینگونه از دغدغه ها ایجاد شود.

درویش تصریح کرد: امیدورام سرمایه گذاران به این حوزه پیش از پیش فکر کرده و کمک کنند. سازمان محیط زیست بدون مردم هیچ چیز برای گفتن ندارد ولی ما نیز تمامی تلاش خود را در این راه خواهیم کرد.

در انتها جلسه پرسش و پاسخ بین عوامل تولید آلبوم و حاضران در فروشگاه فرهنگ انجام شد.

"جهانگیر رها" در ابتدا در پاسخ به اینکه موسیقی این گروه در چه سبکی است، گفت: من به سبک بندی در شرایط جامعه فعلی خودمان اعتقاد ندارم و فقط به هر دری می زنم که حرفم را بزنم.

وی ادامه داد: البته که طبق استانداردهای موسیقی جهانی سبک ما جز موسیقی راک محسوب می شود ولی با خودم فکر می کنم که خیلی از قطعات ستاره دار موسیق راک هستند که در برابر آن ها اثر من هیچ ارزشی ندارد.

در ادامه "طاهر علیرمضانی" گفت: در اصل ما به مسائلی که پیش می آید واکنش نشان می دهیم. در آلبوم ما اسپانسرهای بسیاری وجود دارد که هرکدام دغدغه خاصی برای تولید آلبوم داشتند. یک عده دغدغه محیط زیستی دارند، عده ای فقط سرمایه گذاری کرده اند و عده ای هم از موسیقی ما خوششان آمده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تولید یک آلبوم غیر از هزینه بحث انتشار را هم دارد. ما سخنگوی جای خاصی نیستیم ما تمامی کارهای محیط زیستیمان رگه اجتماعی هم دارد.

"رها جهانگیری" در انتها خاطر نشان کرد: ما قرار نبود که به عنوان یک گروه محیط زیستی قطعه اجرا کنیم ولی وقتی چشممان را باز کردیم دیدیم که حلقه اطراف ما را حامیان محیط زیست گرفته اند. چون که مطالبات محیط زیستی ما بیشتر دیده شد به همین خاطر موسیقی ما نیز در همین زمینه مسیر خود را ادامه داد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.