سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

مرسک به درخواست اداره بنادر ایران و حکم قضایی توقیف شده

یک کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: عدم اقدام آمریکایی‌ها هنگام توقیف کشتی مرسک، بیانگر این موضوع است که قاطعیت جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از منافع خود برجسته بوده و همین تأکید بر منافع سبب شده تا ایالات متحده خود را درگیر یک منازعه دیگری نکنند.

"علی احمدی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به توقیف کشتی مرسک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عدم مداخله ناو آمریکایی حاضر در خلیج فارس در این موضوع اظهار داشت: کشتی متعلق به جزایر مارشال است که این جزایر تحت حمایت آمریکایی‌هاست بنابراین کشتی آمریکایی نیست بلکه تحت حمایت آن‌هاست.

این کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: این کشتی قبلاً به‌سبب تخلفی که با اداره بنادر و گمرکات ایران داشته، در دادگاه‌های کشورمان محکوم به پرداخت خسارت و جریمه شده ولی مالک آن از پرداخت جرایمش تاکنون خودداری کرده است.

وی افزود: این کشتی به درخواست اداره بنادر جمهوری اسلامی ایران و حکم قضایی،  تحت تعقیب بوده است.

احمدی اضافه کرد: این کشتی هنگام کنترل توسط نیروهای ایرانی بسیار مقاومت کرده تا تمرد کند و به‌دستور توقف اهمیتی نداده است.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: وقتی یک کشتی در آب‌های داخلی چنین تمردی را انجام دهد، قطعاً قابل تعقیب است.

وی تأکید کرد: وقتی یک کشتی بنا بر هر دلیلی در آب‌های داخلی و حتی آب‌های آزاد تخلفی انجام دهد و محکومیتی صادر شود، قابل تعقیب است.

احمدی گفت: این قضیه ابعاد سیاسی ندارد و بیشتر جنبه حقوقی دارد، آمریکایی‌ها هم باید بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و منافع خود قطعاً دفاع خواهد کرد و به هیچ وجه اجازه دخالت به هیچ کشوری را نخواهد داد.

این کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: عدم اقدام آمریکایی‌ها هنگام توقیف کشتی مرسک، بیانگر این موضوع است که قاطعیت جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از منافع خود برجسته بوده و همین تأکید بر منافع سبب شده تا ایالات‌متحده خود را درگیر یک منازعه دیگری نکنند.

وی با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌های عربی مبنی بر اینکه کشتی آمریکایی توسط ایرانی‌ها ربوده شده است، اظهار داشت: به هر صورت وقتی یک کشتی چه در آب‌های داخلی و چه آزاد در حال تعقیب است، می‌تواند به بنادر ساحلی برده شود.

احمدی ادامه داد: ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در ابتدا اعلام و خود کشتی نیز درخواست حمایت از ناوهای آمریکایی را کرده بود و آن‌ها برای کمک به این کشتی آمده بودند، ولی دخالتی نکردند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: توقیف کشتی مرسک به معنای ربودن نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت از منافع و تمامیت ارضی خود دفاع کرده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: توقیف ، کشتی ، مارشال ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.