سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

آغاز طرح جلوگیری از ورود زود هنگام دام به مراتع ییلاقی خراسان شمالي

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گفت: طرح جلوگیری از ورود زود هنگام دام به مراتع ییلاقی استان آغازشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،  موسي صابري افزود: برای اجرای طرح 75 روزی از اواسط فروردین‌ماه هر سال ، مستقر شدن پاسگاه‌ها و کشیک ‌شبانه‌روزی ماموران انجام میشود.

وی گرم شدن هوا و سریع سبز شدن مراتع نسبت به سال‌های قبل را از عوامل جلوگیری ورود دام به مراتع شهرستان عنوان کرد و گفت : نزدیک به یک میلیون و 100 هزار واحددامي مجاز به چرا در سطح مراتع استان را دارند.

صابری افزود :با کنترل ورود دام به خصوص دام عشایر که به مناطق ییلاقی بتوان از افزایش این میزان چرای دام در مراتع استان جلوگیری کنیم.

صابري گفت: از اهداف اجرای این طرح ایجاد فرصت برای رشد و بذر دهی گیاهان مرتعی، تقویت سفره آب‌های زیر زمینی، آبدهی بیشتر چاه‌ها، تعدیل هوا، تولید اکسیژن و ایجاد فضایی برای گردشگری و

جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از رواناب و سیلاب، است.

وی با بیان اینکه در سال های ترسالی حدود 240 هزار تن میزان علوفه برداشتی از مراتع استان است گفت: نیمی از این ظرفیت امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

صابری افزود: بر ای اجرای موفق طرح مدیریت چرای دام و برقراری تعادل باید میزان ورود دام به مراتع استان در سال زراعی جاری به طور جدي كنترل و پيگيري مي شود.

وی تصریح کرد: در صورت کاهش بارندگی ها احتمال كاهش علوفه توليدي دامداران، دامداران استان باید علوفه مورد نیاز برای دام خود را از سایر بخش ها تامین کنند.

صابری خاطر نشان کرد: سطح ممیزی مراتع استان حدود یک میلیون و 850 هزار هکتار است که یک میلیون و يكصد هزار واحد دامی و 27500 خانوار دامدار مجاز به چرا در اين گستره هستند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: بجنورد ، آغاز ، جلوگیری ، دام ، مراتع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.