سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افخمی راد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

میانگین قیمت خودروهای وارداتی 20 هزار دلار است/ واردات خودروهای لوکس تحت ضوابط خاص/ مصرف بنزین دلیل تصویب ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه میانگین قیمت خودروهای وارداتی 20 هزار دلار است، گفت: برخی از خودروهای گران قیمت که حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی دارند، تحت ضوابط خاصی به کشور وارد می‌شوند.

ولی‌الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که معیار وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی چیست؟ گفت: این مصوبه‌ای است که در دولت تصویب شده و شاید زمانی که این مصوبه مطرح شد هدف مصرف بنزین بود.

وی  ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، ورود خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی ممنوع است.

افخمی راد تصریح کرد: وقتی برای حمایت از صنعت داخلی مکانیسمی طراحی می‌شود باید معیارهای کمی در نظر گرفته شود چرا که معیارهای کیفی قابل اندازه‌گیری نیستند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم واردات خودروهای لوکس ممنوع است بدون اینکه تعریف صحیحی از خودروی لوکس داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین حجم موتور مبنای واردات خودرو به کشور قرار گرفته است، البته دولت می‌تواند معیارهای دیگری مانند میزان مصرف سوخت و یا میزان آلایندگی زیست محیطی را مبنای واردات قرار دهد.

به گفته افخمی راد، در حال حاضر همه خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند استانداردهای لازم را از لحاظ آلایندگی زیست محیطی دارند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ خودرویی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی به کشور وارد نمی‌شود، گفت: این یک مصوبه است و هر کشوری با توجه به شرایط خود می‌تواند قوانین و مقرراتی را در رابطه با واردات انواع کالا تصویب کند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از خودروهایی که حجم موتور کمتر از 2500 سی سی دارند و به کشور وارد شده‌اند قیمت‌هایی نزدیک به 800 میلیون تومان دارند و چرا جزء خودروهای لوکس محسوب نمی‌شوند؟ گفت: در حال حاضر میانگین قیمت خودروهای وارداتی تنها 20 هزار دلار است و برخی از این خودروهای گران‌قیمت تحت ضوابط خاصی به کشور وارد می‌شوند.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: زمانی که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 2500 سی سی تصویب شد هدف مصرف بنزین بود چرا که هنگامی که حجم موتور افزایش می‌یابد به طور طبیعی مصرف بنزین نیز افزایش خواهد یافت، البته تکنولوژی‌های مدرن و جدید امروز به شکل سابق نیست که حجم موتور افزایش بیابد مصرف بنزین نیز رشد پیدا کند اما به هر حال این به عنوان یک معیار در کشور ما رایج شده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.