نایب رییس کنفدراسیون صادرات:

لزوم بازنگری قوانین مربوط به صادرات/ با چند نرخی بودن ارزبه واردات یارانه دادیم

لاهوتی با تاکید بر اینکه با چند نرخی بودن ارز مبادله‌ای و آزاد عملا به واردات یارانه دادیم گفت: در سال جاری و بعد از رفع تحریم‌ها حتما باید دولت به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند.

محمد لاهوتی نائب رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی کشور گفت: حمایت از صادرات از دو دهه قبل در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور مطرح شده و برنامه‌های مختلفی در دولت‌های مختلف برای حمایت از آن اجرا شده است.

وی افزود: با فراز و نشیب‌های اقتصادی و سیاسی در کشور در برهه‌های زمانی مختلف با افزایش یا کاهش قیمت دلار صادرات تحت تأثیر قرار گرفت و علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها شاهد رشد صادرات بودیم که البته  کاملا مطلوب نبوده اما حرکت در بخش صادرات همواره مثبت و رو به جلو بوده است.

لاهوتی ادامه داد: بعد از به وجود آمدن تحریم‌ها علی‌رغم اینکه می‌توانستیم شاهد رشد صادرات باشیم، به دلیل اینکه در تجارت خارجی مسائل بانکی و ارتباطات مالی فاکتور مهمی است همین امر موجب شد تا صادرات به جایگاه واقعی خود نرسد.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: به عقیده من با نهایی شدن نتیجه مذاکرات و لغو تحریم‌ها کشور به سرعت افزایش صادرات را تجربه خواهد کرد هر چند که این موضوع بدین معنی نیست که فقط لغو تحریم‌ها موجب رشد اقتصادی می‌شود بلکه خودتحریمی و مشکلات داخل کشور که به صورت ساختاری وجود دارد و نیز برخی تصمیمات نامناسب در رابطه با وضع عوارض صادراتی موجب شده که صادرات به جایگاه واقعی خود دست نیابد.

به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران باید مسائل مربوط به صادرات مجددا بازنگری و تصمیمات مقتضی با شرایط روز برای آن گرفته شود.

وی افزود: همچنین باید بررسی شود که اگر در یک صنعت یا محصولی مزیت نسبی وجود دارد چرا در بخش صادرات این محصول نتوانستیم خوب عمل کنیم.

لاهوتی ادامه داد: یک سری از مشکلات ساختاری در تولید وجود دارد که قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند صادرات را از حالت رقابتی به غیررقابتی تبدیل کند که از جمله این مسائل درصد بالای تأمین اجتماعی،‌ مشکلات قانون کار، تعطیلات بی‌رویه و تسهیلات گران بانک‌ها است که موجب می‌شود قیمت تمام شده کالا افزایش یابد.

وی با انتقاد از اینکه میانگین قیمت  صادرات کالای ما به زیر 500 دلار در هر تن است گفت: این در حالی است که میانگین قیمت کالاهای وارداتی ما نزدیک به هزار و 500 دلار در هر تن است و با توجه به اینکه برای رسیدن به تولید و صادرات با ارزش افزوده بالاتر فاکتورهای گفته شده تأثیرگذار است، همه این عوامل اجازه نمی‌دهد که صادرات به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالاتر برود.

به گفته لاهوتی وضع عوارض صادراتی و نیز تعرفه بالا برای مواد اولیه که به بهانه حمایت از تولید داخل وضع شده موجب بسته شدن دست و پای صادرات شده است.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از نکات تأثیرگذار در تجارت خارجی تعیین نرخ ارز است گفت: در سال‌های گذشته نرخ ارز به صورت دستوری و در شرایط مختلف با مقتضیات زمان تغییر می‌یافت.

وی ادامه داد: این فاصله موجود و چند نرخی بودن بین ارز مبادله‌ای و آزاد عملا موجب سوبسید در بحث واردات کالا شده است و در سال جاری و بعد از رفع تحریم‌ها حتما باید دولت به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند.

لاهوتی گفت: با توجه به اینکه میزان صادرات و واردات کالا در کشور ما با تفاوت چند درصد است باید ارز وارداتی از محل ارز صادراتی تأمین شود.

وی تأکید کرد: به عقیده من ارز وارداتی باید از محل ارز صادرات یعنی ارز آزاد تأمین شود و دولت هم فقط ارزی را که از نفت به دست می‌آورد باید جهت مدیریت بازار ارز کشور و تخصیص به  کالای اساسی پرداخت کند و ارز مبادله‌ای را از واردات جدا نماید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار