سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشنایی با سری مسابقات نسکار

مسابقات نسکار با بیش از 3 کلاس در سراسر جهان طرفداران بسیاری را نسبت به مسابقات فرمول یک به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران پیشینه رقابت‌های اتومبیل‌رانی در خاک آمریکای شمالی به سال‌های 20 و 30 قرن میلادی گذشته بازمی‌گردد. 

واژه نسکار از عبارت انگلیسی National Association For Stock Car Auto Racing به معنای انجمن ملی برای سرمایه گذاری مسابقات اتومبیل رانی می‌باشد. 

بر اساس قوانین ثبت رکورد سرعت که همچنان معیاری برای سنجش رکوردهای حداکثری سرعت فعلی نیز محسوب می‌شود. 

مسیر مشخصی توسط راننده به صورت رفت و برگشت با حداکثر سرعت طی می‌شود و میانگین دو رقم ثبت شده به عنوان حداکثر سرعت رسمی یک خودرو محاسبه و ثبت می‌شود. 
 
یکی از معضلات اولیه مسابقات نسکار پیش از جنگ جهانی دوم این بود که دریاچه نمک "بنویل" به محل اصلی رکورد شکنی که سریع‌ترین وسایل نقلیه موتوری از آن عبور می‌کرد تبدیل شد.

در مسیر طولانی بین 2.4تا 3.2 کیلومتر رفته رفته با پیچ کم عرض و شیب به یکدیگر متصل شدند و بدین ترتیب ایده ساخت اولین پیست‌های بیضی شکل با سرعت بالا در ذهن فعالین ورزش اتومبیل رانی در آ‌مریکای شمالی شکل گرفت. 
 
از سوی دیگر با فراگیر شدن اتومبیل در میان اقشار متوسط جامعه در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم، مسابقات اتومبیل رانی غیر قانونی و خیابانی به تدریج به معضلی فراگیر در بسیاری از شهرهای آمریکا مبدل شد. 

بسیاری از رانندگان بر این عقیده بودند که خودروهای کوچک و سریع گزینه بهتری برای تقویت و فرار از پلیس هستند و از این رو تقویت خودروهای دست دوم ارزان قیمت برای شرکت در مسابقات خیابانی و سایر فعالیت‌های غیر قانونی، یکی از تفریحات نه چندان سالم جوانان آمریکایی در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. 

از این رو به منظور نظم بخشیدن به این رقابت‌های غیر قانونی و خطرناک، به تدریج اولین پیست‌های بیضی شکل در سواحل نیز کشیده شده سرانجام در سال 1948 "دیتوتا" شکل گرفتند و چنین رقابت هایی به سایر شهرهای بزرگ نظیر واشنگتون یکی از مکانیک‌های با تجربه به نام بیل فرانس که سابقه شرکت در برخی از این رقابت‌ها را در کارنامه‌اش داشت، برای نظم بخشیدن و منسجم کردن مسابقات مختلف دست به کار شد و با جلب نظر سایر فعالین مسابقات، قوانین پایه‌ای رقابت‌های "نسکار" را شکل داد. 
 
در شرایطی که کمپانی‌ خودروسازی آمریکا قادر به ساخت محصولات سریع و ارزان قیمت برای شرکت در مسابقات "نسکار" نبودند، هواداران خواستار حضور سریع خودروهای پیشرفته  خیابانی  در پیست رسمی شدند و بدین  ترتیب اولین دوره رقابت‌های "نسکار" بدون حضور اتومبیل‌های صنعت خودرو سازی در سال 1948 برگزار شد. 

در آن دوران اعمال تغییرات روی خودروها  با هدف افزایش کارایی و ایمنی مجاز بود و بدین ترتیب رقابت پایان ناپذیر برای  استخراج اسب‌های بخار از خودروهای خیابانی آغاز شد. طولی نکشید که محبوبیت نسکار مرزهای جغرافیایی را هم درگیر این رقابت کرد. 

اولین مسابقه بیرون مرزی نسکار در سال 1952  و در خاک کانادا در مسیر 800 متری در نزدیکی آبشار نیانگارا برگزار شد. دوام فنی مناسب خودروها از  ابتدا به عنوان یکی از مهمترین  اصول رقابت‌های نسکار مطرح بود، از این رو خودروهای شرکت کننده 1952  طول پیست را 200 دور می‌پیمودند تا شرایط برای تفکیک خودروهایی که به روش های اصولی و غیر اصولی تقویت شده بودند فراهم شود. 

سری مسابقات اسپیرینت کاپ
 
مشهورترین رقابت های نسکار به کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. عملکرد در میان آن‌ها دسته اسپیرینت کاپ مشهور است. از میان 36 رقابت نسکار این مسابقه جزء پرطرفداران کلاس اتومبیلرانی به حساب می‌آید. فصل اسپیرینت کاپ در طول 10  ماه  در سال برگزار می‌شود. 

جیمی جانسون در سال‌های اخیر با کسب 5 عنوان قهرمانی ی در پی از سال 2006 2010 مرد شکست ناپذیر اسپیرینت کاپ شد و مرد افسانه‌ ای این رقابت‌ها محسوب می‌شود. 

کمپانی "نکس‌ثل" حمایت مالی این رقابت‌ها را بر عهده گرفته است و بدین ترتیب نام رسمی جام این رقابت به "نکس تل کاپ" تغییر یافت. 

در سال 2011 قوانین مربوط به مرحله تعیین خط هم چون امتیاز دهی بر اساس رقابت‌هیا نسکار تغییر کردند. 

در روش  جدید به کلیه رانندگان اول تا چهل و سوم به ترتیب چهل و سه امتیاز تعلق می‌گیرد. 
اما بالاترین امتیاز‌ها از آن رانندگان سریع میدان خواهد بود. 

سری مسابقات نیشن واید

دومین کلاس پر طرفدار که زیر مجموعه مسابقات نسکار می‌باشد سری رقابت‌های نیشن واید است. 

در این رقابت‌ که از نظر جوایز مادی و مسابقه‌ای در  سطح پایین‌تری نسبت به رقابت‌هیا اسپیرینت کاپ‌هیا می‌گیرد. 

شماری از رانندگان جوان‌تر با حضور در این کلاس به کسب تجربه برای حضور در اسپیرینت کاپ‌ می‌پردازند. 

در سال های گذشته برخی از ستارگان کاپ نیز به صورت برای رده  سنی نوجوان می‌باشد. 

سومین کلاس زیر مجموعه‌ی نسکار رقابت‌های مخصوص وانت‌های تقویت  شده که در سطح ملی برگزار می‌شود. سابقه این اتومبیل‌های جذاب به سال 1995 باز می‌گردد. 

سایر مسابقات نسکار همچون رقابت‌های کاندایی و.. نیز بر اساس قوانین فراگیر در مناطق مختلف برگزار می‌شوند که اهمیت کمتری نسبت به سه سری "یورو تری" یاد شده برخوردارند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.