سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیفیت الگوی غذایی جامعه ایرانی نگران کننده است

متاسفانه از هر 10 نفر تنها دو نفر دارای وضعیت تغذیه‌ای متعادل هستند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: راهنماهای غذایی به عنوان یک ابزار مناسب و قابل فهم برای عامه مردم، به منظور کمک به انتخاب صحیح مواد غذایی و در نهایت اصلاح رفتارهای غذایی تهیه و طراحی شده است.

براساس اطلاعات موجود، کیفیت الگوی غذای مصرفی جامعه ایرانی در حال حاضر در حد مطلوب نیست، طوری که از هر10 نفر، 5 نفر کمبود دریافت و سه نفر پرمصرفی دارند و تنها دو نفر دارای وضعیت تغذیه‌ای متعادل هستند.

وی ادامه داد: یک برنامه غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان می‌گردد. هر فردی برای دستیابی به سلامت، نیاز به مصرف روزانه تمام گروه‌های غذایی دارد. به طور کلی مواد غذایی به 5گروه اصلی غذایی چون نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغز دانه‌ها تقسیم می‌گردد.

نکته قابل توجه این است که چربی‌ها و شیرینی جات گروه متفرقه محسوب شده که در مصرف آن باید احتیاط کرد.

عبداللهی با اشاره به گروه غذایی نان و غلات اشاره داشت: مواد غذایی این گروه، شامل انواع نان به خصوص نوع سبوس دار (سنگک، بربری، نان جو)، نان‌های سنتی سفید (لواش و تافتون)، برنج، انواع ماکارونی و رشته‌ها، غلات، صبحانه و فرآورده‌های آنها به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات است.

گفتنی است که این گروه سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر (مواد غیرقابل هضم گیاهی)، برخی ویتامین‌های گروه ب، آهن، پروتئین و منیزیم می‌باشد که میزان توصیه شده مصرف روزانه 6 تا 11 واحد است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.