سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وعده‌های دولت به مردم خوزستان تا چه میزان عملیاتی شده است؟

رئیس‌جمهور اولین سفر استانی خود را به استان خوزستان در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۲ انجام داد و در این سفر قول‌هایی را به منظور بهبود زندگی مردم ارائه کرد اما حال باید دید تا چه میزان از این قول‌ها طی این یکسال عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نخستین سفر استانی خود روز ۲۴ دی ۱۳۹۲ به استان خوزستان سفر کرد و در جمع مردم اهواز قول‌هایی را به منظور بهبود زندگی آن‌ها ارائه کرد.

روحانی در جمع مردم اهواز اولین قدم دولت را در این استان بحث رونق کشاورزی دانست و گفت که ما برای آماده کردن و زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار سرزمین این استان نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان هستیم و برای محقق شدن این مبلغ پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است و مقام معظم رهبری در سفر حدود ۱۷ سال پیششان این برنامه را مورد تأکید قرار دادند و قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است که باید تکمیل شود. 

رئیس جمهور در جمع مردم خوزستان از ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم با به زیر کشت بردن ۵۵۰ هکتار زمین ظرف سه سال آینده نیز در این استان خبر داد و افزود: مردم ما نیازمند هجرت از تورم، رکود، گرانی و بیکاری به اشتغال هستند و در ادامه سخنانش احیای کارون را از دیگر برنامه‌های دولت دانست. 

رئیس جمهور گفت: پاکسازی و لایروبی اروند نخستین طرح است که این کار باید با توافق دولت عراق به ثمر برسد و ما توافق کلی را با نخست وزیر عراق در این‌باره انجام دادیم و ما این مسیر (توافق برای پاکسازی و لایروبی اروند) را ادامه می‌دهیم تا در اروند نه تنها کشتی‌سازی و آبادانی مهیا، بلکه بخش از بیکاری که شما به حق برای آن شعار می‌دهید نیز مرتفع شود.

اما اکنون بیش از یکسال از حضور هیئت دولت در استان خوزستان گذشته است و این پرسش پیش آمد که در طی این یکسال تا چه میزان قول‌هایی که رئیس‌جمهور در این سفر استانی به مردم داده، اجرایی شده است.

براین اساس با تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان به گفتگو نشستیم تا بدانیم نحوه عملکرد دولت برای اجرایی شدن قول‌های خود در این استان چگونه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدمحمد سادات ابراهیمی" نماینده شوشتر و گتوند‌ در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه نیاز مردم بیش از قول‌هایی است که هیئت دولت سال گذشته در استان خوزستان داده‌ بود، گفت: زیر ساخت‌های این استان به دلیل هشت سال جنگ تحمیلی تخریب شده و متاسفانه در این دو سال به دلیل نبود اعتبارات برخی پروژه‌ها همچنان راکد مانده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: آب شرب شهری، روستایی و همچنین فاضلاب یکی از مشکلات اساسی شهرستان شوشتر است.

وی در ادامه بیان داشت: روحانی در سفر استانی خود به خوزستان قول اجرای پروژه‌ آبیاری و زه‌کشی زمین‌های کشاورزی را که با نام طرح مقام معظم رهبری عنوان می‌شود، داده بود که تاکنون بیش از پنجاه و پنج هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان‌ شوشتر آماده شده است، برخی از قسمت‌های زمین‌های آماده شده را هم طی این یکسال تحویل داده‌اند.

نماینده شوشتر و گتوند‌ خاطرنشان کرد: بحث ممنوعیت و توقف انتقال آب از سرشاخه‌های کارون یکی دیگر از قول‌های رئیس‌جمهور بود که ظاهرا دولت با قرار ندادن هیچ اعتباری برای انتقال آب در لایحه بودجه سال 94 خلاف آن عمل نکرده است اما این دغدغه وجود دارد که مبادا به بهانه آب شرب، آب کشاورزی را انتقال دهند. 

یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان "سیدرضی نوری" نماینده شوش است که در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت: طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه بخش کشاورزی، یکی از قول‌های دولت بود که کارهای اولیه آن انجام شده و قرار بود در این یکسال هم نهایی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه افزود: طرح بسیار بزرگ آبرسانی شرب اهواز و مناطق دیگر که تحت عنوان طرح الغدیر از دولت نهم و دهم تاکنون پیگیری شده که هنوز عملیاتی نشده و امروز تقریباً انتقال آب از کانال‌های غرب کرخه انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: قرار بود برای پل روگذر نظام مافی در جاده ترانزیت شهرستان شوش اعتباراتی تخصیص داده شود که با توجه به مراجعات مکرر به شریعتمداری معاونت اجرایی و معاونان وی فعلاً در حد پیگیری است و و علی‌رغم قول تکمیل این پل در سفر رئیس‌جمهور این پروژه ناتمام مدت زیادی است که همچنان باقی مانده است.
 
نوری تصریح کرد: مسأله بیکاری و اشتغال متأسفانه هنوز حل نشده و از بین بردن آن کار بسیار آسانی نیست. اکنون مشکل و معضل اساسی استان خوزستان و مردم آن، ریزگردهاست که حدود 10 سال این استان را درگیر این پدیده شوم کرده است. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: استان خوزستان در واقع با دارا بودن یک استراتژی ملی و کلان که حدود 85 درصد انرژی کل کشور را تأمین می‌کند و جلگه‌ای پهناور در جذب گردشگران و همچنین مجموعه میراثی از تاریخ کهن و جنگ تحمیلی با آثار معنوی آن است و از دولتمردان انتظار بیشتری می‌رود که این استان را به جایگاه اصلی خود برسانند و واقعیت امر این است که نتیجه عملکرد مسئولان بعد از یکسال از سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان رضایت‌بخش نبوده است.

"محمدسعید انصاری" نماینده آبادان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نیز با بیان اینکه مصوبات یک سال پیش هیئت دولت در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خوزستان تنها در بخش طرح کشاورزی مقام معظم رهبری که سال‌ها راکد مانده بود پیش رفته است، گفت: هنوز روند احداث بیمارستان و اتوبان آبادان در اروندکنار همچنان نیمه کاره باقی مانده است و در حوزه بهداشت و درمان هم وعده‌هایی داده شده بود که آن هم همچنان باقی مانده است. 

انصاری تاکید کرد: قرار بود اروند رود به منظور حرکت کشتی‌ها لایروبی شود که متأسفانه تاکنون بعد از یکسال انجام نشده و به نظر می‌رسد تفاهم‌نامه  با عراق در این رابطه به نتیجه درستی نرسیده است.

نماینده آبادان اظهار داشت: دولت به صورت عام و خاص بحث اشتغال را در این استان مطرح کرده بودند که متأسفانه در این رابطه تاکنون هیچ عکس‌العمل و حرکتی صورت نگرفته و همچنان آمار بیکاری در آبادان سرسام‌آور است، خرمشهر و آبادان به سوی فقر بیشتری کشانده شده‌اند.

"عباس پاپی‌زاده بالنگان" نماینده مردم دزفول یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان است که در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، از وضعیت اسفناک زیست محیطی استان خوزستان بسیار ناراحت است و می‌گوید: ما اعتقاد داریم که سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان بازدارنده و نظارت بر امور به شدت کم کاری کرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: مشکل عمده این استان آب بوده و در واقع تغییرات اکوسیستمی که در این استان به وجود ‌آمده ناشی از عدم مدیریت صحیح آب مانند سد سازی‌ها، پروژه انتقال آب به استان‌ اصفهان و دیگر مناطق بوده  که باعث شده خروجی آب این استان‌ها به تالاب خوزستان به شدت کم شود، اگرچه فعالیت‌های نفتی نیز در این استان تا حد زیادی منجر به خشکی تالاب‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در سفر استانی دکتر روحانی به خوزستان بحث ریزگردها مطرح شد، افزود: بحث عدم انتقال آب به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای ریزگردها مطرح شد و رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که در صورت غیرمنطقی بودن انتقال آب، جلوی‌ آن را خواهد گرفت اما ما هنوز منتظریم و تاکنون هیچ اعلام نظر رسمی صورت نگرفته است و اکنون یکی از معضلات در استان مشکلات بیماران تنفسی، پیوندی و همچنین جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس است.

اگرچه دولت در این یکسال برخی از قول‌های خود را عملیاتی کرده است اما میزان بالای مشکلات این استان عزم جدی‌تری را از هیئت دولت می‌طلبد، طبق بررسی سخنان اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان شاید تنها در بخش طرح کشاورزی مقام معظم رهبری که سال‌ها راکد مانده بود پیش رفته است البته کارهای دیگری هم انجام شده اما آنچنان چشمگیر نبوده است و حال باید دید دولت می‌تواند به تمامی قول‌هایی که به مردم غیور و جنگ‌زده استان خوزستان داده است، عمل کند؟

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.