مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش گفت: وسیعترین عملیات ما بعد از آزادسازی خارک، عملیات بیت‌المقدس بود که درآن ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک میهن آزاد شد.

خالقیسرهنگ «احمد حیدری» مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز عملیات بیت‌المقدس که منجر به حماسه آزادسازی خرمشهر شد، سرعت این عملیات بود.

وی ادامه داد: بعد از عملیات فتح‌المبین که به مدت ۱۰ روز به طول انجامید نیرو‌ها بلافاصله بعد از یک ماه از شمال به جنوب خوزستان عزیمت کردند و بدون خستگی آماده حمله شدند به ویژه نیروهای ارتش که قابلیت جایگزینی برای آن‌ها مانند نیروهای بسیج وجود نداشت.

سرهنگ حیدری تصریح کرد: دشمن از نیروهای ایرانی چنین توقعی را نداشت که بعد از یکماه از عملیات فتح‌المبین وارد عملیات بعدی شوند.

مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش گفت: طراحان از ابتدا به دو قسمت تقسیم شدند و عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس را به صورت جداگانه طراحی کردند.

وی تأکید کرد: وسیع‌ترین عملیات ما بعد از آزادسازی خارک، عملیات بیت‌المقدس بود که درآن ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک میهن آزاد شد و طول این عملیات نیز ۲۶ روز به طول انجامید که تا آن زمان بزرگ‌ترین عملیات از لحاظ زمانی محسوب می‌شد.

سرهنگ حیدری یکی از ویژگی‌های مهم عملیات بیت‌المقدس را اسارت ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر سربازان عراقی دانست و افزود: ۱۵ هزار نفر از آن‌ها در خرمشهر اسیر شدند و اگر این تعداد سرباز عراقی به مقاومت خود ادامه می‌دادند حداقل ۱۵ روز دیگر عملیات آزادسازی خرمشهر به طول می‌انجامید.

مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش بیان داشت: تسلیم شدن نیروهای عراقی نیز خود جای سوال داشت، آن‌ها بر روی شط‌ العرب پلی زده بودند که از سوی بصره خود را تقویت کنند که این پل شناور توسط نیروی هوایی ارتش بمباران شد.

وی ادامه داد: بعد از بمباران این پل آن‌ها که از سمت شلمچه تا نهر عرایض توسط ارتش و سپاه چند شب متوالی با آن‌ها حمله شده بود با احساس آنکه دیگر عقبه‌شان قطع شده و احتمالا نیروهای ایرانی آن‌ها را دور خواهند زد به لطف رعبی که خدا در دلشان انداخت خود را تسلیم کردند.

سرهنگ حیدری اظهار داشت: یکی از نقاط بارز و پر اهمیت عملیات بیت‌المقدس احداث ۵ پل شناور بر روی رودخانه کارون بود که رزمندگان توانستند با تمام تجهیزات خود از آن عبور کنند که این مورد در طول تمامی عملیات‌ها بی‌سابقه بود.

مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: زمانی که نیرو‌ها تصمیم گرفتند وارد شهر خرمشهر شوند شهید صیاد شیرازی دستور داد ابتدا هلی‌کوپتری بازدید هوایی از منطقه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: خلبان هلی‌کوپتر بعد از پرواز بر فراز خرمشهر ناخودآگاه تکبیر گفت و زمانی که شهید صیاد شیرازی علت را جویا شدند اعلام کرد که تمام نیروهای عراقی از سنگرهای خود خارج شده و با پیراهن‌های درآورده سلاح بر زمین گذاشته‌اند و تسلیم شده‌اند.

سرهنگ حیدری اظهار کرد: در این هنگام بود که دستور وارد شدن به شهر خرمشهر صادر شد و بعد از آن درخواست تعداد بالایی از کامیون برای اعزام اسرا به سمت تهران کردند.

مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: اسرای عراقی ابتدا از خرمشهر به سمت اهواز به صورت پیاده و بعد از آن با کامیون‌ها به سمت تهران اعزام شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار