سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار دکتر واعظی با وزیر ارتباطات و فناوری های عالی آذربایجان/ پیشنهاد اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه

دکتر واعظی با علی عباس اف وزیر ارتباطات و فناوری های عالی جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ دکتر واعظی در دیدار با علی عباس اف پیشنهاد برگزاری اجلاس سه جانبه میان ایران، ترکیه و آذربایجان را مطرح کرد که با استقبال وزیر ارتباطات آذربایجان مواجه شد.

وی با تأکید بر برگزاری این اجلاس در تهران گفت: بعد از برگزاری این اجلاس در سفری به نخجوان هر سه وزیر کشورهای ایران، ترکیه و آذربایجان می‌توانند با هم دیدار و گفتگو داشته باشند.

واعظی با تأکید بر روابط دو جانبه و سه جانبه بین سه کشور افزود: باید تلاش کنیم فضای خوبی که در روابط کشورهای همسایه به وجود آمده است، گسترش یابد.

وی اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای فعالیت در هیچ زمینه‌ای با دولت آذربایجان وجود ندارد و قطعاً لازم است عرصه‌های جدیدی را برای همکاری‌هایمان بیابیم،

وزیر ارتباطات ایران با بیان اینکه افکار عمومی دو کشور، حامی گسترش روابط ایران و آذربایجان است، افزود: همواره مخالفینی در گسترش روابط دو کشور وجود دارند که برای ادامه همکاری‌های ایران و آذربایجان کارشکنی می‌کنند.

وی با توجه به موافقت نامه ترجیحی ایران و ترکیه که در سال گذشته امضاء شد، افزود: در سفری که دکتر روحانی به آذربایجان آمدند، پیش نویس موافقت نامه تجارت ترجیحی میان ایران و آذربایجان ارائه شد.

واعظی ادامه داد: موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و آذربایجان می‌تواند زمینه را برای تجارت آزاد میان دو کشور فراهم کند و پشتیبانی از تجار ایرانی و آذری در زمینه قیمت ایجاد شود.

وی بر توافق در زمینه تجهیزات سخت افزار و برنامه‌های نرم افزاری در زمینه فیلم و موسیقی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: می توانیم این توافقات را با همکاری وزارت صنعت و معدن عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم کشورهای ایران و آذربایجان به دلیل قرابت دینی، زبانی و فرهنگی بیشتر تمایل دارند که از کالاهای کشور همسایه استفاده کنند ادامه داد: این موضوع  روابط و بازار آزاد تجاری دو کشور را فراهم می‌کند.

نشست با وزیر اذربایجان
واعظی با بیان اینکه در زمینه پست همکاری‌های خوبی با آذربایجان داشته ایم، افزود: لازم است در زمینه اینترنت و مخابرات نیز سند امضاء شده در سفر دکتر روحانی به آذربایجان، پیگیری وعملیاتی شود.

وی با اشاره به 5 بار ملاقات رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته گفت: در کنار روابط خوب اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در زمینه همکاری‌های پست، پست بانک، مخابرات، IT، فضایی و زیرساخت‌های رادیویی و تلویزیونی مذاکرات خوبی داشته‌ایم.

وزیر ارتباطات ایران در ارتباط با خط ترانزیتی که از فرانکفورت عبور می‌کند و از آذربایجان به ایران می‌رسد، گفت: امروز ظرفیت این ارتباط 200 گیگا بیت بر ثانیه است که تا 4 ماه آینده به 500 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید و ان شاءالله تا پایان سال 94 این ظرفیت به 3200 گیگابیت بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

وی بر همکاری‌های دو جانبه در زمینه فضا و ماهواره میان دو کشور تأکید کرد و گفت: ما در زمینه ماهواره‌های لئو موفق عمل کرده‌ایم و امیدواریم در زمینه ماهواره‌های ژئو نیز به موفقیت دست یابیم.



در این دیدار علی عباس اف روابط ایران و آذربایجان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: از زمانی که جنابعالی رییس کمیسیون اقتصادی را برعهده گرفته‌اید روابط گسترش یافته و همواره ایده‌های نو میان دو کشور مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه مانعی بر سر گسترش مناسبات میان دو کشور وجود ندارد، افزود: امروز در چارچوب قوانین عمومی کشورهای همسایه می‌توانیم روابط تجاری‌مان را گسترش دهیم تا تجار با موانع گمرک و افزایش قیمت مواجه نشوند.

وی بر حفظ حقوق مالکیت معنوی در حوزه دیجیتال تأکید کرد و گفت: لازم است در زمینه برنامه ریزی‌های دوجانبه نظارتی مطمئن داشته باشیم.

وزیر ارتباطات آذربایجان در پایان بر بازار دیجیتالی آزاد بین دو کشور تأکید کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که با رایزنی‌های دو جانبه اینترنت ارائه شده از مسیر اروپا برای ایران ارزان‌تر تمام شود.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.