سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور در پیش‌ خطبه‌های نماز جمعه:

کمک به تامین کادر مسئولیتی سازمان رزم در دفاع مقدس بر عهده روحانیت بود

دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی گفت: کمک به تامین کادر مسئولیتی سازمان رزم و یگان‌های ما در دفاع مقدس به عهده روحانیت بود که در بدنه یگان‌ها حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین «مجتبی ذوالنور» دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران با اشاره به سالروز صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی(ره) گفت: سالگرد شهادت نماینده فقید امام(ره) در سپاه آیت‌الله «شیخ فضل‌الله محلاتی» و 37 نفر روحانی دیگر، در روز اول اسفند سال 64 در خوزستان به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس نام‌گذاری شد.
 
وی ادامه داد: در چنین روزی بود که هواپیمای حامل شخصیت شهید آیت‌الله محلاتی، 8نماینده روحانی مجلس، 6 نفر از روحانیون و قضات قوه قضاییه و تعدادی از جامعه روحانیت مبارز تهران و مبلغین در این هواپیما مورد هجوم رژیم بعثی قرار گرفت و در منطقه شرق اهواز نزدیک نیروگاه رامین سقوط کرد که همه این عزیزان به شهادت رسیدند.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی تصریح کرد: با نظر امام خمینی(ره) روز اول اسفند به عنوان روز روحانیت و جنگ تعیین شد که در تقویم نیز ثبت شد اما دستان آلوده‌ای فعال شدند و به دنبال انگیزه‌ای بودند که این روز را از تقویم حذف کنند که در بزرگراه تهران قم در هر چند کیلومتر تابلوی عکس یک شهید روحانی نصب شده بود اما یک عده امروز در ایجاد مصرف‌زدگی در جامعه ما ایده تلویزیون را در کنار جاده‌ها طراحی کردند آن زمان گفتند وجود عکس‌های روحانیت باعث تصادف رانندگان می‌شود و این عکس‌ها را از بزرگراه تهران – قم حذف کردند.
 
ذوالنور افزود: یکی از محافظین رهبر معظم انقلاب نقل کرد که مقام معظم رهبری هنگامی که در اتوبان قم چشمش به عکس اولین شهید روحانی می‌افتاد زمزمه‌هایی را شروع می‌کرد و اشک می‌ریخت.
 
وی ادامه داد: روحانیت در هر عرصه‌ای به تعبیر امام(ره) در هر تقنینی که ماهیت مردمی داشته پیشتاز بوده است.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی گفت: به گفته امام راحل اولین کسانی که خون و شهادت بر جبین آن‌ها نقش بست، روحانیون بودند.

ذوالنور با اشاره به 8 محور نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس ادامه داد: محور اول نقش کلان تاثیرگذاری روحانیت که در راس آن امام خمینی(ره) بود.
 
وی ادامه داد: محور دوم نقش آفرینی روحانیت عرصه پشتیبانی مردمی بود که نمایندگان‌ امام(ره) در استان‌ها ارگان‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله تحریک و بسیج مردم برای حضور در جبهه‌ها،  تریبون‌های کشور را فعال کرده بود.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی گفت: محور سوم بعد مسئولیتی روحانیت در جریان جنگ بود.
 
ذوالنور ادامه داد: هر واحد نظامی ما ارکانی داشت که بعضی از آن‌ها زیرمجموعه‌های عملیاتی پشتیبانی رزم بودند و بخشی هم واحدهای تبلیغات، اعزام مبلغ، روابط عمومی و سیاسی بودند که بیشترین مسئولین این واحدها روحانیون بودند.  
 
وی افزود: کمک به تامین کادر مسئولیتی سازمان و یگان‌های ما در دفاع مقدس به عهده روحانیت بود که در بدنه یگان‌ها نیز حضور داشتند که یک نمونه‌اش شهید محلاتی به عنوان نماینده امام راحل در سپاه بود.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی تصریح کرد: محور چهارم نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس نقش فرماندهی روحانیت در جنگ بود که باید به نقش حضرت امام(ره) به عنوان فرمانده کل قوا تا فرماندهان قرارگاه اشاره کرد.
 
ذوالنور اظهارداشت: محور پنجم فعالیت تبلیغی روحانیت در جنگ بود، شخصیت‌های بزرگی مثل مراجع تقلید، مراجع مدرسین حوزه علمیه، ائمه جمعه تماما در جبهه حضور پیدا می‌کردند.
 
وی افزود: محور ششم محور تخصصی بود که بخش عمده‌ای از کادر جنگی‌مان روحانیون بودند.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس طلبه‌های فراوانی داشتیم که غواص، تخریب‌چی، نیروی اطلاعات و امنیت بودند، در واقع بیشترین کادر تخصصی جنگ مربوط به روحانیون بود که حدود 700 نفر از روحانیونی که در جنگ نقش آفرینی می‌کردند شناسایی شدند.
 
ذوالنور افزود: در واقع محور ششم محور رزمی تبلیغی بود یعنی تعدادی از رزمندگان لباس روحانی بر تن کرده و کارهای تبلیغی انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: محور هشتم نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس روحانیون رزمی بودند.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی ادامه داد: جمع کثیری از رزمندگان با کتمان روحانی بودن خود در هشت سال جنگ تحمیلی نقش آفرینی می‌کردند که بخشی از این‌ها شهید گمنام شدند.
 
ذوالنور بیان داشت: حدود 13 سال است که ما یادآوره‌های شهیدان روحانی کشور را برگزار می‌کنیم و باید گفت که در برگزاری این یادواره‌ها شهدای روحانی جدیدی را کسب می‌کنیم.
 
وی با اشاره به آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی اظهارداشت: طبق آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی آمار شهیدان ما در 8 سال جنگ تحمیلی 2 هزار و 776 روحانی شهید بود که با برگزاری این یادواره‌ها آمار شهیدان روحانی کشور به بیش از 4 هزار و 300 نفر رسید که این آمار با مقایسه با آمار بنیاد شهید 2 و نیم برابر سایر اقشار کشور است.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی اظهار کرد: ارائه آمار شهیدان روحانی و بیان آن به رخ کشیدن نقش روحانیت در جنگ به سایر اقشار نیست بلکه این است که روحانیت در همه تاریخ سپر بلای مردم بوده است.
 
ذوالنور گفت: نقش امروز روحانیت و رسالت آن کمتر از گذشته نیست.
 
وی با اشاره به صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی(ره) افزود: روحانیت نباید دچار دنیا زدگی و بی‌بصیرتی شود و هم چنین نباید خود را جدا از سیاست بداند.
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی در پایان خاطر نشان کرد: عشق بر ولایت بود که کشورمان را آزاد کرد و امروز دشمن فهمیده که کجا را باید هدف قرار دهد زیرا می‌داند که اگر وجود ولایت فقیه نبود انقلاب نابود شده بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.