سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کسی رشوه نداده باشد، بحث رشوه را مطرح نمی کند!

شاهین طبع: در لیگ ملی به نداشته های بسکتبال واقف شدیم

سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد اعتقاد دارد یکی از مهمترین نقاط قوت لیگ ملی این بود که کارشناسان و رسانه ها به نداشته ها در بسکتبال واقف شدند.

مهران شاهین طبع در شروع لیگ حرفه ای بسکتبال با تایید جذب فیلیپ ویدنیف به عنوان یار خارجی و تست یک بازیکن خارجی دیگر به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: ما با توجه به بودجه و چارچوب اقتصادی خود بازیکن می گیریم. اگر این محدودیت نبود که بازیکن بالای 30 سال جذب نمی کردیم. از طرفی تیم های دیگر هم هر چه خارجی بهتر و قوی تری بیاورند برای بسکتبال ما بهتر است. اصلا نباید برای هزینه های آنها ایراد گرفت چون در صورت کیفیت بیشتر و کارشناسی بهتر در زمان جذب بازیکن خارجی، بازی ها و تیم ها ارتقا پیدا می کنند.

وی ادامه داد: جالب اینجا است، آنهایی که ادعا داشتند حتما باید بازیکن خارجی باشد تا به حال یک بازیکن خارجی هم نگرفته اند اما آنهایی که بی ادعا بوده و صحبتی هم نکرده بودند با آوردن بازیکن خارجی با شرایط بودجه ای خود، تنور این لیگ را هم گرم می کنند.

سرمربی دانشگاه آزاد در مورد تیم خود گفت: در تیم ما تعدادی بازیکن جوان حضور دارند. با توجه به اینکه تیم نیاز به تجربه دارد، بازیکنان خارجی را جذب کردیم که هم بازی را از دست جوانان نگیرند و هم به تیم کمک کنند. به هر حال جذب بازیکن با کیفیت و تمام کننده برای تیم هزینه بر است و ما توان پرداخت آن را نداریم. البته این بازیکنی که جذب کرده ایم هم اگر شرایط بازی خوبی نداشته باشد، تغییر می دهیم.

پدیده خلق الساعه پیدا نمی شود

وی در مورد پدیده نداشتن لیگ ملی گفت: نمی دانم پدیده را چطور تعریف می کنیم؟ بازیکن بسکتبال خلق الساعه درست نمی شود. دلیل ارج و قرب امروز رشته بسکتبال این است که کار آموزش مهارت بسکتبال بسیار سخت است. نیاز به زمان بیشتری هست تا یک بازیکن شکوفا شود. امسال هم در لیگ ملی شکوفایی بازیکنانی را دیدیم که چند سال در لیگ مطرح هستند اما ایجاد شرایط بازی بیشتر باعث شد که گردانندگی و اثرگذاری آنها مطرح شود.

وی افزود: حداقل چیزی که ما در لیگ ملی به دست آوردیم این بود که به نداشته ها واقف شدیم. وضعیت موجود ما برای بسیاری از کارشناسان و مربیان کاملا رو شد. این را می توان به عنوان نکته مثبت دید. گاهی اوقات باید حرکتی صورت بگیرد که وضعیت موجود را بشناسیم. هر سال با بازیکنان خارجی بسیاری از نقاط ضعف پوشش داده می شد. 

یکی از ضربه های بسکتبال ورود بازیکن خارجی بی کیفیت بود

شاهین طبع گفت: شاید من جزء شروع کننده های جذب بازیکن خارجی در ایران بودم. همه می دانند زمانی ما رشد می کنیم که بازیکنان ورودی خارجی با کیفیت باشند اما یکی از ضربه هایی که در چهار تا پنج سال گذشته خوردیم، از زمانی بود که با توجه به مسائل اقتصادی تعدادی بازیکن با کیفیت کمتر را استفاده کردیم که شاید در آن مقطع بهتر از بازیکن جوان بودند اما کیفیت نداشتند و کمکی به بسکتبال ما نکردند. من هم در مقاطعی از همین دست بازیکنان داشتم که به لحاظ اجتماعی و فنی، وجود مثمر ثمر نداشتند. 

وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت لیگ حرفه ای امسال این است که بازیکنان خارجی به خاطر زمان کوتاهتر لیگ کیفیت بهتری دارند.
 
مربی تیم ملی بسکتبال گفت: اگر وارد نقاط قوت لیگ ملی شویم، شاید نقاط روشنی نداشته باشیم اما در هر صورت به جای 2 بازیکن خارجی اجازه حضور 18 تا 20 بازیکن جوان داده شد که در ترکیب تیم ها به خوبی جا گرفتند. ضمن اینکه هر کاری نقص های خود را دارد اما لیگ ملی و تصمیم به استفاده از بازیکنان داخلی جرفه ای برای رسانه ها و کارشناسان بود که باید برای بازیکنان برنامه داشته باشیم. شاید در آینده همین لیگ را به عنوان لیگ یک برگزار کنیم.

چتر بسکتبال سطح بالا در کشور گسترده نیست

شاهین طبع توضیح داد: همه قبول دارند که چتر بسکتبال سطح بالا در تمام استان های ما وجود ندارد. یکی از راه های اشاعه پرداختن به رده های پایه و استفاده از ظرفیت استان ها هم همین ایده لیگ ملی است که با شکل اقتصادی آن بسکتبال در کشور زنده نگه داشته می شود.

بازیکن اسبق تیم ملی بسکتبال به گذاشتن محدودیت سنی اعتقاد دارد چون بازیکنان جوان در این رده توقع کمتری دارند. به این شکل برای آینده کشور هم ظرفیت سازی می شود.

وی توضیح داد: اگر ایرادات لیگ ملی رفع شود، می تواند برای بسکتبال مفید باشد. البته من تعصب خاصی هم ندارم. به هر صورت بخش زیادی از تیم ها در جلسه به ایده لیگ ملی رأی داده بودند. انتقاد بسیاری از دوستان سازنده بود مانند حاتمی که باید به انتقادات او توجه کرد اما باید مراقب برخی آدم ها بود که تنها برای منافع خود حرف می زنند. اگر کسی به خاطر اختلافاات مالی با باشگاه خود وارد جلسه نمی شود نباید انتظار داشت که نظرات او بررسی شوند. 

چرا به اسلامی توجه نمی شود؟

سرمربی دانشگاه آزاد تاکید کرد: ایراد کار ما بسیار زیاد است. مشکلات ما بزرگتر از این صحبت ها است. مثلا می خواستیم 5 نفر را در لیگ انتخاب کنیم. متاسفانه برای این انتخاب معیار و شاخص صحیحی نداشتند. امسال برای مثال یوسف وند از بازیکنان قابل احترام در لیگ بود یا وحید اسلامی بهترین آمارها را داشت اما هیچوقت از او تجلیل نمی شود. شاید نتوان او را به تیم ملی بزرگسالان فراخواند اما همیشه با احترام بسکتبال بازی می کند و مقابل هر تیمی، جزء بهترین بازیکنان میدان بوده است.

وی اضافه کرد: ما از بازیکن خارجی حمایت می کنیم اما از داخلی نه. اگر با شرایطی که پیش می رویم مراقب حرکت و برنامه ریزی خود نباشیم تعداد تیم های بالای یک میلیارد در آینده کمتر می شود. باید برنامه بهتر شود، کار جمعی تر و به نکات ریز توجه شود. هزینه بالای یک میلیارد در شرایط فعلی کار سنگینی است. درون بسیاری فدراسیون ها از جمله همین فدراسیون والیبال هم همین مشکلات هست به طوری که در والیبال هم تیم هایی هنوز پول بازیکنان خود را ندارند. 

حیف است خارجی بی کیفیت جای برخی را بگیرد

شاهین طبع که به ایجاد شرایط برای اسپانسر و ورود سرمایه اعتقاد دارد، گفت: بازیکنانی مثل مشایخی، حسین زاده، اصلانی، زنگنه، حسن زاده و بسیاری بازیکنان دیگر امسال فرصت های زیادی پیدا کردند و نمایش آنها متفاوت از سال های گذشته بود. حیف است که جای آنها را خارجی کم کیفیت بگیرد. 

وی بار دیگر در مورد منتقدان گفت: برخی که فقط از زمان ورود مربی اروپایی بلدند از او انتقاد کنند، قدرت ارائه یک برنامه مفید را ندارند. فقط منتقدند. با احترام برای سایرین، در همین سال گذشته هم مشخص بود که چه زمانی بازیکن خارجی گرفتند. 

شاهین طبع افزود: کسانی که انگ مسائل حاشیه ای داوری، رشوه و مسائل دیگر را می زنند، مسائل ساخته ذهن خودشان است. چیزی که شاید در گذشته به بسکتبال تحمیل کرده اند. کسی که موضوع رشوه را مطرح می کند تا رشوه نداده باشد، موضوع آن را مطرح نمی کند. 

شاید یک نفر دلسوزانه پیشنهاد غلط بدهد

وی گفت: اگر یک نفر دلسوزانه پیشنهاد غلط می دهد نباید گفت که به خاطر خودش بوده است. باید به برخی پیشنهادات سازنده مربیان، کارشناسان و بازیکنان توجه کنیم و نقاط قوت و ضعف لیگ ملی را در آوریم یا حداقل بدانیم که در چه شرایطی هستیم. اگر اعتقاد این است که بازیکن پدیده در لیگ نبود، همین موضوع یک نتیجه گیری است. وقتی بازیکنان روی نیمکت تیم ها می نشینند با زمانی که در زمین هستند تفاوت زیادی دارند. امسال خود من در تیمم چند بازیکن توانا پیدا کردم که به درد آینده تیم ملی می خورند. اعتقاد راسخم بر این است که نیاز به بازی بیشتر برای جوانان هست. اگر بازیکنان در لحظات حساس بازی های لیگ کسب تجربه کنند همین یک دنیا برای تیم ملی مفید است. 

نزول لبنان به خاطر خارجی ها

مربی تیم ملی گفت: بسیاری از کشورهای همسایه در چند سال گذشته حتی 3 بازیکن خارجی هم گرفتند اما نزول عجیبی در بسکتبال آنها پیش آمد. برای مثال لبنان که بازیکنان آن شاخص هم هستند، چرا افت کرده است؟ عربستان به کجا رفت؟ همیشه موضوع خارجی مطرح نیست و بعضی چیزها به مسائل دیگر بر می گردد. بهترین جایی که از بازیکن خارجی استفاده می کند و قوانین خود را قاطعانه تغییر می دهد، کره جنوبی است که معیار برابری برای بازیکن خارجی دارد و قوانین این کشور هم هر سال به روز می شود. 

شاهین طبع به تعداد بیشتر بازی های امسال نسبت به فصل قبل هم اشاره کرد که از نقاط قوت برنامه فعلی است و تنها باید زمانبندی بازی ها مورد توجه قرار بگیرد تا با توجه به کار تیم ملی، لیگ هم زودتر تمام شود.  
 
اتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.