سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد

راهکارهای تأمین مالی اقتصاد فرهنگ و هنر از طریق بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر نقش و جایگاه اقتصاد در بخش فرهنگ و هنر کشور اظهار داشت: مقوله اقتصاد فرهنگ و هنر از مباحثی است که کمتر در بازارهای مالی کشور مورد توجه قرار گرفته و به همین علت، دامنه وسیع و جذاب سرمایه گذاری در این بخش از دید فعالان اقتصادی مغفول مانده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی ضمن بیان این مطلب و با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: توجه به 2 موضوع مهم یعنی تأمین معیشت اهالی فرهنگ و همچنین تأمین مالی انواع محصولات و آثار فرهنگی و هنری در این بخش ضروری است.

وی با اشاره به مطالعه صورت گرفته توسط تیم برنامه ریزی و توسعه فرابورس ایران در خصوص جایگاه اقتصاد فرهنگ و هنر و لزوم ارائه راهکارهای تأمین مالی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خاطرنشان ساخت: برای ارائه راهکار مناسب، ابتدا تفکیک رویکرد تامین مالی این بخش به 2 دیدگاه تأمین مالی متکی بر بودجه و تأمین مالی عمومی می‌تواند راه را برای دستیابی به مدل‌های مناسب روشن سازد.

هامونی در ادامه با توجه به نتایج به‌دست آمده سرمایه گذاری بخش خصوصی در آثار هنری و اماکن تاریخی و فرهنگی را مهمترین گام در جهت توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر کشور عنوان و تصریح کرد: وجود نظام یکپارچه ثبت آثار هنری نیز در بهبود وضعیت اقتصاد هنر نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

وی همچنین ارائه تعریفی مدون از سیاست فرهنگی و نحوه اجرای آن را موجب تحریک حساسیت اقشار مختلف مردم به بخش فرهنگ و هنر دانست و افزود: این عامل در ایجاد تقاضای مؤثر در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل فرابورس ایران، ضمن برشماری راهکارهای تامین مالی اقتصاد فرهنگ و هنر از طریق بازار سرمایه گفت: تأسیس شرکت سرمایه‌‌گذاری فرهنگی و هنری، تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی پروژه‌های فرهنگی و هنری،  تأسیس صندوق بازنشستگی قابل معامله هنرمندان، برگزاری نمایشگاه و حراج آثار هنری در بازار دارایی فکری فرابورس ایران و انتشار صکوک جهت تأمین مالی عمومی پروژه‌های فرهنگی از جمله اقداماتی است که می‌تواند شرایط را برای ارتقای جایگاه اقتصاد هنر در کشور بیش از پیش فراهم کند.

وی با بیان اینکه این راهکارها پیش از این طی نامه‌ای از سوی دکتر فطانت به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است، در تشریح برخی از این مدل‌ها گفت: ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی پروژه‌های فرهنگی و هنری برای تأمین مالی پروژه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر با توجه به انعطاف پذیری حقوقی و عمر محدود، مناسب‌ترین ساختار تأمین مالی در بازار سرمایه است.

هامونی ادامه داد: یکی از انواع جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در دهه اخیر با استقبال چشمگیری در بازار اوراق بهادار مواجه شده است، صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله است که امکان پیروی از روند بازدهی یک شاخص معین یا بخشی از آن را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

به گفته وی، برگزاری نمایشگاه و حراج آثار فرهنگی و هنری با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازار دارایی فکری فرابورس ایران نیز می‌تواند منشأ عرضه کالاها و خدمات در این حوزه به علاقه‌مندان خارجی و داخلی و رشد اقتصاد این بخش باشد.
وی همچنین تأمین مالی از طریق انتشار صکوک (اوراق بهادار اسلامی) در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران را یکی از مناسب‌ترین روش‌های تأمین منابع برای طرح‌ها و پروژه‌های متنوع در حوزه فرهنگ و هنر دانست که بر اساس نیاز می‌توان به انتشار انواع صکوک متناسب با آن اقدام کرد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.