سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی تشریح کرد

نقش‌آفرینی شهید ستاری در نیروی هوایی و پدافند/ ماجرای سفر به مسکو برای سامانه S 300

رئیس بنیاد شهید گفت: در 20بهمن 1364 پدافند قهرمان ما با فرماندهی شهید ستاری، معجزه آفرید و عملیات والفجر 8 ویژگی‌های خاصی داشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین "سید محمد علی شهیدی محلاتی" رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش تجلیل از حماسه سازان عملیات والفجر 8 که در مقر فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: نیروی هوایی در به وجود آمدن دهه فجر تأثیرگذار بود و در این عرصه نقش آفرینی‌های فراوانی را صورت داد.

وی با بیان اینکه 9 سال در نیروی هوایی خدمت کرده‌ام، تصریح کرد: در همه آن سال‌ها در خدمت شهید سرلشکر ستاری بودم و توانستم از اخلاق، رفتار و مدیریت این شهید بزرگوار استفاده کنم و انس بگیرم، از همین رو خودم را از نیروی هوایی می‌دانم.   

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در آن مقطع زمانی پدافند هوایی و نیروی هوایی به صورت مشترک و یکی بود که با ابتکار مقام معظم رهبری در سال 87 پدافند هوایی مستقل شد که این موضوع از تدابیر بسیار خوب و روشن فرمانده معظم کل قوا بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی با بیان اینکه نزد خداوند روزهای ویژه و خاصی وجود دارد که یوم‌الله نامیده می‌شود، بیان داشت: از زمان امام خمینی (ره) 22 بهمن و 15خرداد یوم‌الله هستند زیرا روز ویژه‌ای در انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌آیند و ملت ایران در 22 بهمن ماه سال 57 از یوغ مستکبران و استعمارگران خارج شد که به همین دلیل آن روز نیز یوم‌الله است.

وی با اشاره به اینکه از 12 بهمن ماه تا 22 بهمن هر روزش خاطره بوده و اتفاقات مهمی رخ داده است، گفت: یکی از آن روزها روز 19 بهمن ماه است که نیروی هوایی وقتمان به اقامت امام رفتند و با بنیانگذار انقلاب اسلامی بیعت کردند که این موضوع به قدری در دهه فجر نقش‌آفرین بود که رژیم طاغوت مدعی شد که عکس بیعت نیروی هوایی با امام راحل، مونتاژ است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: 20بهمن سال 1364 نیز یک یوم الله در جنگ و انقلابمان به شمار می‌آید زیرا پدافند قهرمان ما با فرماندهی شهید ستاری یک معجزه آفرید و با توجه به اینکه در 8 سال دفاع مقدس فتوحات زیادی همچون بیت‌المقدس داشتیم اما عملیات والفجر 8 ویژگی‌های خاصی داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی ادامه داد: عملیات والفجر 8 در منطقه فاو و اروند بود و با توجه به اینکه نیروی دریایی رژیم بعث عراق در ام القصر مستقر بود، اگر ما اروند را می‌گرفتیم رابطه نیروی دریایی عراق با خلیج فارس قطع می‌شد، به همین ترتیب در کوه‌های الامیه و البکر که عراق از آن نفت صادر می‌کرد به صورت کلی قطع می‌شد و امنیتی نسبی در مناطق جنوبی ما رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه عملیات والفجر 8 عملیاتی حساب شده بود، اظهار داشت: این عملیات به قدری حساب شده و دقیق صورت گرفت که رژیم بعث عراق دیوانه وار عکس‌العمل نشان داد و با پروازهایش در تلاش بود جلوی این عملیات را بگیرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه ابداع و سرعت عمل نیروی هوایی و پدافندی ما در آن مقطع موفقیت‌آمیز بود، یادآور شد: در آن مقطع زمانی توانستیم طی 20روز 70 هواپیمای بعثی را سرنگون کنیم و حدود 10بالگرد عراقی نیز در آن مقطع زمانی سقوط کرد، از همین رو بعثی‌ها روحیه خود را از دست دادند، به همین جهت است که می‌توانیم بگوییم 19 بهمن 57 شروع پیروزی انقلاب بود و 20 بهمن ماه سال 64 شروع پیروزی ما در جنگ رقم خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی با بیان اینکه این عملیات غرورآفرین و با موفقیت انجام شد، تصریح کرد: یکی از نقش‌آفرینان این عملیات، شهید ستاری بود و مقام معظم رهبری نیز این مهم را تحسین کردند و به این امر که پدافند نقش به‌سزایی در این موضوع ایفا کرد، تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه شهید ستاری در نیروی هوایی و پدافند نقش به‌سزایی را ایفا کرده‌اند، یادآور شد: شهید ستاری برای جامعه ما ناشناخته است و باید بدانیم که شهید ستاری چه ویژگی‌هایی را برای جامعه به ارمغان آورده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: تکیه کلام شهید ستاری، مقام معظم رهبری بود و این شهید بزرگوار علاقه عجیبی نسبت به رهبری و امام(ره) داشت و حتی عکسی از مقام معظم رهبری که با لباس عربی با شهید ستاری انداخته شده است در زمانی بود که مقام معظم رهبری در اتاق خودشان با این شهید بزرگوار جلسه داشتند؛ زمانی‌که خبر شهادت شهید ستاری را به مقام معظم رهبری را دادند، ایشان گفتند شهید ستاری که بودند خیالم از آسمان ایران راحت بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی اشاره به دانش شهید ستاری، تصریح کرد: شهید ستاری فردی عالم با دانش بسیار بالایی بود و در سفری که به شوروی برای سامانه S 300 داشتیم، شهید ستاری سؤالات بسیاری می‌پرسید و مسلط بود که بالاترین فرمانده آنان گفت من شک دارم که شما 300 S داشته باشید.

وی اشاره‌ای به دستاوردها و اقدامات شهید ستاری داشت و یادآور شد: از یادگاری‌های این شهید بزرگوار، همان دانشگاهی بود که محصولش امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) بود و شهید ستاری از نیروهای جوان استفاده می‌کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به انتخاب شهید ستاری به عنوان فرمانده نیروی هوایی گفت: دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان این خاطره را نقل می‌کنند که بعد از والفجر 8 در قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) جنوب مستقر بودیم که تغییراتی صورت گرفت، از همین رو همه به اتفاق نظر فرماندهی نیروی هوایی را شهید بابایی و شهید ستاری انتخاب کرده بودند که بابایی این سمت را نپذیرفت و گفت نظرم آقای ستاری است و با توجه به پدافندی بودن وی همه این شهید بزرگوار را قبول می‌کردند، لذا رئیس جمهور فعلی 3 مرتبه با این شهیدان مذاکره کرد که در نهایت آیت‌الله هاشمی به شهید ستاری گفت تکلیف این است که شما فرمانده نیروی هوایی شوید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه ویژگی‌های خاصی که از شهید ستاری دیده شد، در پسرش سورنا ستاری مشهود است که به خانواده نیروی هوایی این موضوع را تبریک می‌گویم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.