سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

تیشه های مهرآفرین/ لاک تراشی، هنری با ضربه های جان بخش در آستانه خاموشی

بیش از 73 صنایع دستی در مازندران وجود داد که لاک تراشی جزو هنر چوبی در دست فراموشی است که با عزم ملی مسئولان میتوان آن را چون گذشته شکوفا کرد. (گزارش مکتوب)

محقق و کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری، با بیان اینکه انسانهای اولیه ایی که در حاشیه جنگل سکنی داشتن برای ساخت ملزومات زندگی از چوب درختان استفاده می کردند، پیشینه هنر لاک تراشی در مازندران را 8 تا 11 هزار سال اعلام کرد و گفت: از آنجا که عکس العمل ساقه و ریشه درختان پهن برگ چون افرا و شمشاد در مقابل حرارت، رطوبت، خمش و ترکیدگی بسیار ناچیز است، مصنوعات چوبی از آنها تهیه می شود که این امر به طبع موجب گرانی محصول می شود.

امیرآقایی پایین بودن ارزش افزوده صنعت لاک تراشی را نتیجه تورم و موقعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه بیان کرد و افزود: تغییر سلیقه مشتریان نیز از دیگر موانع رشد این هنر است که با انجام پژوهش های کاربردی چون سلیقه یابی، بازاریابی، بازارسازی، ارائه طرح های جدید، رعایت استانداردها و یافتن مواد جایگزین در ساخت مصنوعات چوبی، نه تنها شکوفایی مجدد این هنر محقق می شود بلکه موجبات اشتغالزایی عام نیز در منطقه فراهم می آید.

وی همچنین چوب خیزران را نمونه رایج در جایگزینی دیگر چوبها که جنس محصولات چوبی وارداتی کشورهای آسیای شرقی را نیز تشکیل می دهد عنوان کرد و گفت: ضمن اینکه قیمت تمام شده خیزران نازل تر، تراش آن راحت تر و دارای پردازشی تمیزتر است، بلکه احیای آن در مقایسه با جنگل های پهن برگ که یکصد و 50 سال به طول می انجامد، طی 5 سال حاصل می شود.

به گفته کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، بر اساس تحقیقات به عمل آمده، حاشیه دریا، دشت و ارتفاعات مازندران قابلیت رشد گونه های مختلف خیزران کاملا فراهم است.

امیرآقایی با بیان اینکه صنایع دستی صنعت، هنر و تجارت دارد و یک پایه اقتصاد را تشکیل می دهد، تصریح کرد : با این دیدگاه صنایع دستی کشور به ویژه در مازندران، با ارائه تولیدات انبوه، بازار جهانی را در دست خواهد گرفت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اعلام اینکه صنایع دستی در کشور عموما تولید خانگی دارد و هنوز به تولید کارگاهی جهت اشاعه و کاربردی شدن نرسیده، موفقیت آمیزترین سرمایه گذاری در بخش اقتصادی برای سرمایه داران کوچک را در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم هماهنگی لازم جهت معرفی سرمایه گذاران به بانک ها را انجام خواهد کرد.

ماهفروزی برپایی نمایشگاههای صنایع دستی و هنرهای بومی در داخل و خارج کشور را که هم اکنون از استقبال مطلوبی برخوردار است از دیگر راههای گسترش آن دانست.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ساری ، لاک تراشی ، هنر ، چوبی ، اصالت ، بومی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.