سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه حملات نیروهای امنیتی عربستان به جمعیت شیعه؛

تقلاهای بی‌حاصل آل سعود/ ورود شیعیان بدون هیچگونه تبعیضی به نظام اجتماعی_سیاسی ریاض

خشونت آل سعود با ساکنان بی دفاع شهر العوامیه در استان الشرقیه موجب اعتراض و نارضایتی مردم عربستان خواهد شد چرا که آل سعود، به جای مبارزه با داعش، جبهه النصره و اسرائیل سلاح خود را به سوی شهروندان خود نشانه رفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران در روزهای اخیر شاهد حملات پیاپی نیروهای امنیتی عربستان به جمعیت شیعه این کشور هستیم که تحت لوای مبارزه با تروریسم اقدام به گلوله‌ باران منازل مسکونی مردم و کشتار آنان کردند، حملاتی که در واقعیت از ترس و اضطرار سعودی‌ها نشات می‌گیرد.

العوامیه شهری در عربستان سعودی  که  با ساکنان شیعه نشین خود این روزها بار دیگر شاهد انبوه اعتراضات مردمی به سیاست‌های جنایتکارانه و ضد حقوق بشری آل سعود است.


 
و عربستان کشوری در حاشیه جنوبی خلیج فارس که با اتکا به بهره برداری از منابع عظیم طلای سیاه ، دستگاه گسترده خوشگذرانی پادشاه و اطرافیانش را در طی سال‌های متمادی فراهم کرده و لزومی به تغییر شیوه حکومتی خود نمی‌بیند.

حدود ۱۵ درصد از جمعیت شیعه‌نشین عربستان دوازده امامی هستند، بیشتر این جمعیت در منطقه شرقیه زندگی کرده و در همانجا نیز مشغول به کارند، شرقیه استانی است که شیعیان به لحاظ جمعیتی، اکثریت غالب را تشکیل داده و از نظر اقتصادی بزرگ‌ترین منطقه نفتی با گسترده‌ترین تأسیسات پالایش نفت در عربستان را داراست.



در حالی که تعداد کمی از شیعیان در دمام، مرکز استان شرقیه و بزرگ‌ترین شهر این استان ساکن هستند، اکثر قریب به اتفاق آنها در شهرها و روستاهای بین دو واحه بزرگ قطیف و الاحساء زندگی می‌کنند.

در جهان اسلام عربستان سعودی با داشتن پیشینه تاریخی بسیار کهن و وجود خانه خدا، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و سالانه پذیرای خیل عظیم حجاج بیت‌الله الحرام است که به عنوان منبع عظیم درآمد این کشور نیز عمل می‌کنند، سرزمینی که حضرت ابراهیم(ع) در آنجا به فرمان خدا، جایگاه و مأمن اصلی یکتاپرستی را بنیان نهاد و با بعثت رسول اکرم(ص) حیات جدیدی را تجربه کرد.

کشوری که مهد تولد دین توحیدی اسلام بوده و با وجود قرار داشتن خانه کعبه در این کشور که از ابتدا تاکنون عامل وحدت بخش برای مسلمانان بوده است و پیامبر اسلام همواره بر ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان تاکید داشته و حتی با غیر مسلمانان نیز همواره با تساهل و مدارا برخورد کرده و اوج رافت اسلامی را در برخورد ایشان با پیروان ادیان دیگر در جریان گسترش دین اسلام می‌توان شاهد بود.



اما با گذشت چهارده قرن از دین اسلام آنچنان گسستی را در عربستان بین عقاید سردمداران این رژیم و آموزه‌های اصیل اسلامی شاهد هستیم که منجر به ایجاد صدمات قابل توجهی به دین اسلام شده است.
 
رژیمی که نه تنها کوچکترین احترامی برای حقوق اسلامی شهروندان خود قائل نیست بلکه با ایجاد تبعیض میان مسلمانان و دامن زدن به  اختلافات و دو دستگی‌ها فشارها را روز به روز به شیعیان این کشور که جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شوند نیز بیشتر کرده است.

خشونت آل سعود با ساکنان بی دفاع شهر العوامیه در استان الشرقیه موجب اعتراض و نارضایتی مردم عربستان خواهد شد چرا که آل سعود، به جای مبارزه با داعش، جبهه النصره و اسرائیل سلاح خود را به سوی شهروندان خود نشانه رفته است، شهروندانی که تاکنون از تمامی حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود محروم بوده‌اند و حالا انگار حق حیات را هم سعودی‌ها برایشان زیاد می‌پندارند.

در این بین اعتراضات به حکم شیخ نمر النمر که به عنوان مرجع شیعیان این کشور که مردم را در جهت مقابله با حکومت ظالم هدایت کرده است یکی از خواست‌هاست.

شیخ "نمر باقر النمر" ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی که تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه گذرانده، در مقطع کنونی رهنمودهایش برای رهایی شیعیان و مردم عربستان از رژیم آل سعود سرلوحه قرار گرفته و اندیشه‌ مبارزه با ظلم و ظالم را در سطح وسیعی در عربستان پرورانده است.



شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌یافته و منظم به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم کرده است.

وی برای مقابله با اقدامات غیرانسانی آل‌سعود و در قبال سرکوبگری‌های این رژیم و همچنین مخالفت آن‌ها با برگزاری تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز و تجمع‌های اعتراض‌آمیز تأکید کرده و معتقد است که عدالت را جز از طریق جهاد بدست نخواهند اورد.
 
شیخ نمرخطیب زبردست و توانایی است که، همواره یک منتقد آگاه و فعال ضد رژیم آل سعود تلقی می‌شود و سخنرانی‌های آتشین وی علیه خاندان آل سعود موجب شده که این رژیم نسبت به تحرکات شیخ نمر النمر حساس شده و پس از دستگیری‌های متعدد در نهایت حکم اعدام وی را صادر کند حکمی که موج اعتراضات علیه سعودی‌ها را در داخل و خارج از این کشور در پی داشته است.

در مورد وضعیت شیعیان در عربستان علاوه بر سیاست‌های غلط و نا به جای رژیم این کشور رابطه عربستان با کشور‌های غربی می‌تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار عمل کرده به گونه‌ای که اگر روابط غرب و عربستان هم دچار مشکلاتی شود و فاصله بین آن‌ها و آل سعود افزایش پیدا کند، ناخوداگاه غربی‌ها چشمان خود را در خصوص مسائل حقوق بشری خود باز خواهند کرد به نحوی که عربستان با احتیاط بیشتری در قبال شهروندان خود عمل خواهد کرد.



از زاویه‌ای دیگر قدرت یافتن شیعیان سایر منطقه نیز موجب دلگرمی بیشتر شیعیان عربستان خواهد شد به نحوی که تغییر روابط عربستان با دولت‌های شیعه‌ای چون جمهوری اسلامی ایران بر وضعیت شیعیان مسلمان تاثیرگذار خواهد بود.

همانطور که گسترش امواج بیداری اسلامی را در انقلاب‌های منطقه شاهد بودیم و تاثیر گذاری این امواج را در حرکت‌های اعتراض آمیز مردم عربستان، علی الخصوص شیعیان این کشور نیز نمی‌توان انکار کرد و عربستان از سایر کشورهای منطقه جدا نیست.

خواه یا ناخواه عمر سیستم پادشاهی‌های مطلقه در قرن حاضر و عصر انقلاب تکنولوژی و اطلاعات به سر آمده و حرکات سرکوبگرانه‌ی آل سعود، تقلاهای بی‌حاصلی است که راه به جایی نخواهد برد.

هر زمان قیامی در منطقه و میان شیعیان ایجاد شود ممکن است تهدیدی برای آل سعود به حساب آید به گونه‌ای که در شبه جزیرۀ عربستان، بحرین، یمن و سایر مناطق جهان عرب شیعیان متحد خواهند شد و قادر خواهند بود که از لحاظ قدرت و جمعیت ایالت بزرگی را بوجود آورند که تهدیدی بزرگ برای عربستان است.



 
هرچند سرسختی مفتی‌های وهابی و حذف مراجع شیعه از شورای عالی علما و هراس سعودی ها از مردم این شهرها منجر به مقاومت آنها در قبال خواست‌های شیعیان شده است اما این وضعیت در شرایط کنونی چندان قابل دوام نیست و ریاض در نهایت نیازمند آن است که شیعیان را بدون هیچ‌گونه تبعیضی وارد نظام اجتماعی- سیاسی کشور کند.  
 
جمعیت شیعیان در مناطق شرقی عربستان که مهمترین حوزه‌های نفتی در آنها قرار دارد که در صورت وقوع یک شورش مسلحانه که با توجه به گسترش اینچنین شورش‌هایی در سایر کشورهای منطقه‌، در عربستان نیز دور از ذهن نیست ضربه‌ای جدی بر اقتصاد عربستان سعودی خواهد بود چرا که درصد بالایی از درآمد صادرات این کشور را نفت و فرآورده‌های آن تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.