سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متفکر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

نقش رژیم صهیونیستی در بازی مخالفت با توافق هسته‌ای ایران با 1+5

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: رژیم اشغالگر به خاطر حمایت‌های ایالات متحده آمریکا به نوعی پنجاه و یکمین ایالت این کشور به حساب می اید.

"حسین متفکر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تأثیر کشورهای خارج از گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای ایران اظهار داشت: کشورهای غیرمتعهد و گروه نم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره پشتیبان جمهوری اسلامی ایران بوده و در روند مذاکرات تأثیرگذار بوده‌اند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای گروه نم از جمله کوبا، ونزوئلا، عراق، سوریه، آرژانتین، برزیل، آفریقای جنوبی، هند و مختصرا ژاپن در قالب کشورهای غیرمتعهد نقش مثبتی در تحولات مذاکرات هسته ای ایران ایفا کرده‌اند.  

این کارشناس سیاست خارجی یکی از کشورهای موثر به نفع جمهوری اسلامی ایران را عمان دانست و گفت: مذاکرات محرمانه‌ای با وساطت عمان انجام گرفت، همچنین در تحقق موافقت‌های اولیه ژنو میانجیگری عمان موثر بوده است.

متفکر با اشاره به اینکه عمان همواره روابطش با ایران مناسب بوده و در چالش‌های شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران موضع‌گیری نکرده، افزود: با توجه به روابطش با آمریکا، طرفدار مذاکرات محرمانه میان ایران، آمریکا و عمان بوده است. 

وی در رابطه با کشورهای مخالف در مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 گفت: بیشترین تأثیر را گروه‌های صهیونیستی و همچنین حاکم بر مبادی رسانه‌ای غرب آمریکا و اروپا نقش مهمی در تخریب این توافقات داشته‌اند.  
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه نفوذ گروه‌های صهیونیستی بر هیئت‌های آمریکایی و کنگره آمریکا موجب شده تا بیشترین نقش را در تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند، اظهار داشت: احزاب آمریکایی از یک جهت نیازمند رأی صهیونیست‌ها و از طرف دیگر اسرائیل را به عنوان پنجاه‌ویکمین ایالت خودشان به حساب می‌آورند، در نتیجه این موضوع باعث شده تا اتخاذ تصمیمات شان تحت تاثیر رژیم صهیونیستی قرار گیرد.
 
متفکر با بیان اینکه اسرائیل در تأمین منافع حیاتی و ملی آمریکا نقش موثری دارد، افزود: اسرائیل با نفوذ در کنگره آمریکا و پنتاگون نقش موثری در بازی مخالفت با توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 ایفا می‌کند.  
 
وی در پایان تأکید کرد: کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه به همراه اسرائیل و آمریکا نقش سازنده‌ای در مذاکرات نداشته و همواره قصد تخریب مذاکرات را داشته‌اند.  

انتهای پیام/  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.