سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

کمبود منابع آبی، مهمترین مشکل صنعت استان چهارمحال و بختیاری

در حال حاضر و با وجود واحدهای تولیدی صنعتی بزرگ مانند سیمان، فولاد، ورق گالوانیزه خودرو و پتروشیمی در بخش صنعت استان چهارمحال و بختیاری، کمبود منابع لازم آبی، مهمترین مشکل این بخش به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛  

علیرغم اینکه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان سرزمین هزار چشمه و منشاء آبهای گوارا، و سرچشمه دو رودخانه بزرگ زاینده رود و کارون، 10 درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد، کمبود منابع آبی به عنوان مهمترین مشکل بخش صنعت این استان به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آب مورد نیاز 724 واحد صنعتی فعال در 20 شهرک و ناحیه صنعتی این استان از طریق 23 حلقه چاه تأمین می شود و در حال حاضر به دلیل کاهش شدید منابع آبهای زیرزمینی، اغلب این چاهها خشک و یا دچار کم آبی شده اند، می گوید: بنابراین بیشتر واحدهای صنعتی این استان با مشکل تأمین آب مواجهند و در صورت عدم رفع این مشکل، تعطیل خواهند شد. 

رضا گنجی مجوز بهره برداری از این 23 حلقه چاه را 228 لیتر آب در ثانیه اعلام و می افزاید: هم اکنون میزان برداشت آب این چاهها به کمتر از 135 لیتر در ثانیه رسیده است.

وی همچنین خواستار چاره اندیشی شرکت آب منطقه ای استان برای تأمین آب مورد نیاز صنعت از روان آبها با توجه به خشک شدن اغلب چاههای عمیق در شهرکهای صنعتی و صادر نشدن مجوز جدید حفر چاه در این مناطق شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری هم مشکل انتقال آب به مناطق صنعتی این استان را کمبود اعتبار بیان می کند و می گوید: برای اجرای شبکه انتقال آب سد چغاخور به مناطق صنعتی استان، بیش از 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حسین صمدی با اشاره به پیشرفت 45 درصدی اجرای خط انتقال آب سد چغاخور به مناطق صنعتی از طریق لوله 900 میلیمتری به طول 23 کیلومتر می گوید: این طرح در صورت تخصیص و جذب به موقع اعتبار تا پایان نیمه نخست سال آینده عملیاتی خواهد شد.

او همچنین با اشاره به آغاز اجرای مرحله نخست طرح انتقال آب بن به بروجن از طریق بخش خصوصی می گوید: مجوز اولیه اجرای این طرح همزمان با سفر مردادماه امسال هیأت دولت به استان از وزارت نیرو اخذ بر اساس قول رئیس جمهور در جمع مردم شهرکرد، تا پایان دولت یازدهم اجرایی می شود.

صمدی می افزاید: با اجرا و بهره برداری از این طرح، سالانه 41 میلیون متر مکعب نیاز آبی استان تأمین می شود که دو سوم از این میزان در بخش آشامیدنی و یک سوم آن در حوزه صنعت مصرف خواهد شد و بنابراین نیمی از جمعیت استان از آب آشامیدنی سالم بهره مند و بخش زیادی از مشکل کمبود آب واحدهای صنعتی هم برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرحهای انتقال آب به شهرستان های فارسان و لردگان هم می گوید: طرح انتقال آب مورد نیاز واحدهای صنعتی فارسان از سد غدیر باباحیدر با 60درصد پیشرفت در حال اجراست و اجرای طرح سد ونک در لردگان هم با دریافت مجوز و تخصیص 110 میلیون متر مکعب آب و تعیین سرمایه گذار، به زودی آغاز می شود.

نماینده مردم شهرستان بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم کمبود شدید آب در صنایع فولاد یک میلیون تنی سفیددشت، کارخانه سیمان شهرکرد و اغلب شهرکهای صنعتی را پس از مشکل بی آبی بیش از 300 روستای استان چهارمحال و بختیاری، دومین چالش این استان می داند.

امیرعباس سلطانی با اشاره به ضرورت استفاده از روان آبها به ویژه اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن برای کمک به رفع این مشکل، می افزاید: اجرای 140 کیلومتر خط انتقال آب و ساخت تصفیه خانه بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی از پیگیری برای اخذ مجوز از وزارت نیرو برای فروش اوراق قرضه بمنظور تسریع در اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن خبر داد.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان چهارمحال و بختیاری؛ کمبود آب در شهرکها و نواحی صنعتی این استان باعث شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در دو سال اخیر رغبت چندانی به سرمایه گذاری نشان ندهند.

بر اساس اعلام کارشناسان شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری؛ در افق 1415 آب مورد نیاز بخش صنعت این استان، 178میلیون مترمکعب، آب بخش کشاورزی یک میلیارد و 243 میلیون مترمکعب و آب بخش آشامیدنی 139 میلیون متر مکعب پیش بینی می شود.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: آب ، صنعت ، چهارمحال ، بختیاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.