براساس آمارهای موجود در بهترين شرايط، هم اکنون صنعت پلاستيک کشور با 30 درصد ظرفيت خود در حال فعاليت است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، رضا محتشمي پور در نشست تخصصي عارضه يابي صنايع ماشين سازي و قالب سازي در شرکت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اين که هم اکنون بعضي افراد به اسم حمايت از صنعت پلاستيک به دنبال ايجاد واحدهاي جديد در صنعت پلاستيک هستند که به شدت به ضرر اين صنعت است، گفت: بر اساس آمارهاي موجود در بهترين شرايط هم اکنون صنعت پلاستيک کشور با 30 درصد ظرفيت خود در حال فعاليت است، به عبارت ديگر دو برابر ظرفيت محصولاتي که در اين صنعت توليد مي شود ظرفيت خالي در کارخانه هاي کشور وجود دارد.

رئيس دفتر توسعه صنايع پائين دستي پتروشيمي افزود: امروزه نبايد به دنبال ايجاد ظرفيت تازه در صنعت پلاستيک بود، بلکه اولويت نخست حمايت از صنايع باقي مانده است.

وي با انتقاد از ورود ماشين آلات بي کيفيت به طور معمول چيني به کشور و نبود خدمات پس از فروش مناسب گفت: هم اکنون با توجه به توان ماشين سازان و قالب سازان ايراني در رائه خدمات پس از فروش کشورهاي همسايه ترجيح به واردات کالا و ماشين از ايران دارند.

محتشمي پور تاکيد کرد: ورود ماشين آلات بدون کيفيت در حوزه پلاستيک به کشور در حقيقت داريم به اين صنعت به صورت غير مستقيم ضربه مي زنيم.

اعتبار صنعت ماشين سازي در ايران لکه دار شده

روح اله وحيد کياني، کارشناس صنايع پايين دستي پتروشيمي نيز در اين نشست با بيان اين که اصلاح تعرفه هاي واردات ماشين آلات و قالبهاي صنعتي، توسعه و تقويت صنايع ماشين سازي در سطح ملي، نزديک شدن تشکلها در اين صنعت براي پيشرفت اين صنعت ضروري است، گفت: هم اکنون متاسفانه به دليل ورود ماشين آلات با تعرفه پايين، نبود فعاليتهاي ترويجي و خدمات پس از فروش مناسب مقداري از اعتبار صنعت ماشين سازي در ايران لکه دار شده است.

وي به نبود برنامه هاي آموزشي در حوزه قالب سازي اشاره کرد و گفت: هم اکنون در اين زمينه از سازمان شهرکهاي صنعتي تقاضا داريم در برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه صنعت قالب سازي اقدام کند.

وحيد کياني گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي اعلام شده قرار است يارانه بخش صنعت از طريق سازمان شهرکهاي صنعتي انجام شود، از اين رو با توجه به اين که يکي از مراکز آموزشهاي صنعتي در بحث قالب سازي و ماشين سازي اين سازمان است، بايد از هم اکنون به فکر جذب فناوريهاي جديد آموزشي باشيم.

بر اساس مطالعات صورت گرفته ازجانب يک شرکت مشاور، هم اکنون صنعت ماشين سازي و قالب سازي در صنعت پتروشيمي يکي از صنايع راهبردي در دنيا به شمار مي آيد.

نبود توان رقابتي صنايع داخلي با خارجي، نبود شبکه تامين مواد اوليه براي قالبها و ماشين، نبود تشکلهاي قوي براي حمايت از توليد کنندگان و فعالان در اين صنعت، کيفيت پايين محصولات و کمبود نيروي انساني متخصص، کم توجهي به جنبه هاي خلاقانه و طراحي ماشينها و قالبها و نيز تعرفه پايين واردات ماشين آلات و در مقابل تعرفه بالاي ورود کالا از جمله مهمترين چالشهاي پيشروي اين صنعت است.

اين شرکت مشاور معتقد است، حمايت دولت از توليدکنندگان با افزايش تعرفه واردات ماشين آلات، ايجاد کنسرسيومي براي فروش متمرکز محصولات، طراحي زنجيره تامين يکپارچه، فعاليتهاي ترويجي  و عملي در تشکلها، بروز رساني فناوريهاي توليدي، آموزش مشتري مداري و ارائه خدمات پس از فروش و اصلاح قوانين حمايتي دولت از راهکارهاي رائه شده براي خروج اين صنعت از رکود است.

حوزه قالب سازي و ماشين سازي با توجه به راهبردي بودنشان امروزه دروازه رود به صنعت پلاستيک ناميده مي شود، از اين اگر بخواهيم در زنجيره جهاني صنعت پلاستيک ورود پيدا کنيم بايد به فکر توسعه فناوري در اين بخش باشيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار