سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره سی و یكم از نگاه یك فیلم‌ساز افغان:

كیفیت جشنواره فیلم كوتاه تهران در قواره یك فستیوال معتبر بین‌المللی ا‌ست/ دفاع "كریما" از انیمیشن‌های ایرانی

كریما حسن‌زاده، با تمجید از هیات انتخاب سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران بخاطر انتخاب‌ها و دسته‌بندی مناسب فیلم‌ها، كیفیت جشنواره فیلم كوتاه تهران را در قواره یك فستیوال معتبر بین‌المللی‌ خواند و افزود: كارهای انیمیشن ایرانی نیز واقعا ستودنی‌ست.

به گزارش حوزه سینما باشاگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری جشنواره؛ "كریما حسن‌زاده"، كارگردان اهل افغانستان كه با فیلم كوتاه 12 دقیقه‌ای «قفس» در سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران حضور دارد، درباره كیفیت فستیوال یاد شده و‌ فیلم‌های حاضر در آن، گفت: كیفیت جشنواره فیلم كوتاه تهران، بویژه از نظر انتخاب فیلم‌ها و دسته بندی آن‌ها، بسیار خوب و قابل تقدیر است. این ویژگی‌ها، بیان‌گر تلاش و زحمات مدبرانه عوامل برگزار كننده جشنواره و بویژه هیات انتخاب آن است.

او با بیان این‌كه، به اعتقاد من، كیفیت جشنواره سی و یكم فیلم كوتاه تهران، در حد و اندازه یك فستیوال معتبر بین‌المللی است، افزود: در میان حضور فیلم‌های بسیار خوب، كیفیت برخی فیلم‌ها نیز در قواره یك كار دانشجویی بود كه به نظر من حتی آن‌ها نیز می‌توانند، نمره مثبت و قابل قبولی بگیرند.
این فیلم‌ساز افغان، ادامه داد: در بخش‌های بین‌الملل و انیمیشن نیز، شاهد فیلم‌های خوبی بودم. كارهایی كه واقعا از تماشای آنها لذت بردم.

حسن‌زاده در پاسخ به این پرسش كه، با توجه به حضورتان در جشنواره‌های گوناگون خارجی، ارزیابی شما در از جشنواره سی و یكم فیلم كوتاه تهران درقیاس با سایر فستیوال‌های معتبر بین المللی چیست، اظهار كرد: به اعتقاد من، هدفی پشت برگزاری جشنواره‌ای در هر كجای دنیا، قرار دارد. از این‌رو، همین موضوع، آن‌ها را دست كم به لحاظ محتوایی و جامعه هدف، غیر قابل قیاس از یكدیگر می‌كند.

او در این‌باره ادامه داد: فیلم‌سازان هر كشوری با توجه به مشكلات اجتماعی و فرهنگی جامعه خود، فیلم‌سازی می‌كنند كه همین موضوع، تا حدودی دست كم در زمینه انتخاب موضوع، فیلم‌های كارگردانان جوامع گوناگون را به لحاظ موضوعی غیر قابل قیاس از یكدیگر می‌كند.

این فیلم‌ساز با اشاره به پیام یك فیلم و نقش مهم آن در موفقیت كارگردان، تاكید كرد: انتخاب موضوع، یكی از شاخصه‌های قیاس فیلم‌ها، به شمار می‌رود كه البته با توجه به فرهنگ ملل گوناگون، این انتخاب موضوع، متفاوت می‌شود. اما در كل به اعتقاد من، آن‌چه كه فارغ از كیفیت ساختاری یك فیلم در قیاس آن با فیلم دیگر مهم قلمداد می‌شود، پیام آن فیلم است.

حسن‌زاده، دو فیلم «رقص با خدا» و «نقاب» را از كارهای خوب این جشنواره خواند و گفت: چیزی كه برای من بسیار جالب آمد، انیمیشن‌های ایرانی بود كه به نظر من، ساختار و پویا نمایی بسیار قوی و مناسبی داشتند.

او، ساخت انیمیشن را سخت‌تر از ساخت كارهای مستند و داستانی، عنوان كرد و گفت: بنابراین كیفیت بالای كارهای انیمیشن سازان ایرانی جای تبریك به آن‌ها را بی چون و چرا می‌كند.

كریما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌كه، كیفیت سینمای افغانستان در عرصه فیلم كوتاه را چگونه ارزیابی می‌كنید، با بیان این‌كه، به لحاظ كیفیت ساختاری، فیلم‌سازان افغانی با كارگردانان ایرانی، برابری می‌كنند، ادامه داد: فیلم‌های كوتاه كارگردانان افغانی، تا به امروز جوایز بسیاری را از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی كسب كرده‌اند.

این فیلم‌ساز افغانی در پایان، با تاكید بر این‌كه، امكانات كارگردانان افغان با فیلم‌سازان ایرانی و سایر كشورها، قابل قیاس نیست، افزود: فیلمسازان افغانی گرچه در حوزه‌های انیمیشن، فیلم كوتاه و مستند، كارهای خوبی ارائه می‌كنند اما متاسفانه سینمای فیلم بلند افغانستان، در قیاس با سایر كشورها، چندان قابل اعتنا نیست.

انتهای پیام/ اس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.