به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری سی و یكمین جشنواره بینالمللی
فیلم كوتاه تهران، پناهبرخدا رضایی كارگردان سینما درباره اهمیت و جایگاه جشنواره فیلم كوتاه تهران گفت: جشنواره بینالمللی فیلم كوتاه تهران یكی از جدیترین جشنوارههای فیلم كوتاه ایران است كه در ادوار مختلف برگزاری آن شاهد فراز و فرودهای زیادی بودهایم. به طوری كه عمده معایب آن ضعف مدیریتی بوده است یعنی زمانی كه مدیریت خوب عمل كرده طبعا فیلمهای خوبی ساخته شده و جشنواره با كیفیت بالایی برگزار شده و بالعكس.
وی ادامه داد: بسیار واضح است كه این جشنواره در رشد فیلمسازان بسیار مؤثر عمل كرده، جمع زیادی از دوستان حرفهای ابتدا در این جشنواره مطرح و معرفی شدهاند و قطعا جشنواره فیلم كوتاه تهران محفلی برای معرفی فیلمساز است.
وی گفت: در حیطه فیلم كوتاه، بحث بینالملل محدود به جشنوارههای خارجی خواهد شد. اتفاقاتی كه برای فیلم بلند در بخش بینالمللی میافتد عملا برای فیلم كوتاه محدودتر خواهد شد اما یكی از امتیازات هر جشنوارهای، دارا بودن بخش بینالملل است. در این بخش بین كشورها نوعی تعامل فرهنگی ایجاد خواهد شد كه به مرور این تعامل شكل آكادمیك پیدا میكند و در قالب بحث و گفتگو و كارگاههای تخصصی بده بستانی از فرهنگ را شكل میدهد. امتیاز بخش بینالملل فارغ از بعد تبلیغاتیاش ایجاد تعامل فرهنگی است كه به مراتب بحث مهمتری است. جشنواره فیلم كوتاه تهران هم در این بخش توانسته در مسیر تعامل فرهنگی گام بردارد و این فضا را برای فیلمسازان داخلی و خارجی ایجاد كند.
كارگردان "چراغی در مه" و "گهوارهای برای مادر" افزود: امیدوارم امسال بیش از هر زمانی شاهد رویكرد حرفهای در برگزاری این جشنواره باشیم. باید از فیلمسازان حرفهای در حیطه فیلم كوتاه دعوت كرد كه در بخشهای مختلف این جشنواره مثل آموزش، داوری و انتخاب شركت داشته باشند. در دورهای از مدیریت جشنواره فیلم كوتاه شاهد بودیم كه دوستان مدیر از فیلمسازانی كه افتخار فیلم كوتاه ایران محسوب میشوند غافل بودند و از آنها برای حضور در عرصههای مختلف دعوت به عمل نمیآوردند و امیدوارم از امسال شاهد آشتی نسلهای مختلف در این جشنواره باشیم.
رضایی ادامه داد: در نگاه كلانتر آرزو دارم كه برگزاركنندگان جشنواره فیلم كوتاه تهران كمك كنند تا فیلم كوتاه ابتر باقی نماند و بتواند برای فیلمسازش راهگشا باشد. مدیریت باید بداند كسی كه در این جشنواره شركت میكند به حد كافی سواد و دانش این كار را دارد، جشنواره برایشان حكم آموزشگاه ندارد پس هدف عمده آنها نیاز مالی و روشن شدن مسیر مالی فیلم است.
كارگردان آثاری چون بانوی مبارز، شیر صحرا، فصل وصل، مرد خدا، به زلالی آب، تصنیف زندگی، نخلها ایستاده میمیرند، كهن روز، سهم مهاجر و... با اشاره به نداشتن امنیت شغلی فیلمسازان كوتاه تأكید كرد: نبود امنیت شغلی باعث شده فیلمسازان به عرصه فیلم بلند كوچ كنند در حالی كه اگر برنامهریزیها طوری باشد كه آنها بتوانند گذران زندگی خود را هم از این طریق تأمین كنند قطعا به شكل حرفهایتری فیلم خواهند ساخت. بودجه فعلی برای حمایت از فیلمهای كوتاه چیزی در حد شوخی است. حمایت مالی به شكل كاملا مستقیم بر رشد فیلم كوتاه تأثیر خواهد گذاشت.
انتهای پیام/ اس