فیلم كوتاه به دلیل كوتاه بودن، تجربی و هنری بودن امكانات بیشتری به فیلمساز میدهد از این رو باید فیلم كوتاه را با هویت مستقل بررسی كنیم. به عبارتی باید فیلمسازانی داشته باشیم كه نخواهند از عرصه فیلمسازی كوتاه خارج شوند یا اگر به فكر ساخت فیلم بلند هستند فیلم كوتاه را فراموش نكنند.
درباره اقتصاد سینمای كوتاه و راهكارهایتان در این عرصه بگویید. آیا میتوان راهی برای استقلال مالی فیلم كوتاه پیدا كرد؟
كالای هنری در كشور ما هنوز اقتصادی محسوب نمیشود، تنها در عرصه هنرهای تجسمی اتفاقات خوبی رخ داده كه البته محدود است. باید بپذیریم كالاهای هنری هنوز به لحاظ اقتصادی در وضعیت استانداردی قرار نگرفتهاند تا به اصطلاح دخل و خرجشان با هم بخواند. اما این دلیل نمیشود كه بگوییم ساخت فیلم كوتاه به هیچ عنوان اقتصادی نیست و سازندگان این آثار امیدی به بازگشت سرمایه خود نداشته باشند. از وقتی كه در اندیشه راهاندازی گروه «هنر و تجربه» بودم نگاهی جدی به نمایش فیلمهای كوتاه و مستند داشتم چون راهاندازی این گروه می تواند به اقتصاد فیلم كوتاه كمك كند. در بسیاری از كشورها فیلمهای كوتاه خریداری و پیش از اكران آثار بلند اكران می شوند. این مسأله نیز در ذهنم وجود دارد و باید بررسی كنیم آیا میشود بستههای فیلم كوتاه را در سینماها پیش از اكران فیلم بلند نمایش داد؟ هنوز تصمیمی در این زمینه نداشتیم اما به آن فكر میكنیم.
یكی از مشتریان فیلمهای كوتاه میتواند تلویزیون باشد، در این زمینه چه رایزنیهایی انجام شده و آیا ظرفیتی در صدا و سیما برای این امر مهیا است؟
مشتری اصلی فیلم كوتاه میتواند تلویزیون باشد و این رسانه نیاز و امكان پخش فیلم كوتاه را دارد. با رییس سازمان صدا و سیما صحبتهایی داشتهایم و شخص سید عزتالله ضرغامی با این پروژه موافق بود، اما مهمتر از تلویزیون مسئله فرهنگسازی است. به این معنا كه باید آرام آرام به مردم یاد بدهیم این آثار را به نظاره بنشینند.
و اما جشنواره فیلم كوتاه در دولت تدبیر و امید در حال برگزاری است. آیا این رویداد سینمایی به معنای حقیقی رنگ و بوی بینالمللی دارد؟
دبیران جشنوارههای سینمایی را از انجام هرگونه كار نمایشی برای به اصطلاح بینالمللیشدن جشنوارهها نهی كردیم. تاكید كردیم در دعوت میهمانها كسانی بیایند كه در جشنوارهها اثرگذار باشند. جشنوارهای كه میتواند كاملا بینالمللی باشد جشنواره كوتاه و مستند است، زیرا در فیلم بلند مشكلاتی داریم و آثاری كه ملاحظات ما را رعایت كرده باشند اندك هستند، اما در عرصه فیلم كوتاه آثاری كه با فرهنگ ما همراه باشند بیشتر است.
و اما كلام شما با فعالان عرصه فیلم كوتاه؟
فكر میكنم فعالان عرصه فیلم كوتاه و حاضران در جشنواره فیلم كوتاه باید از فرصت ایجاد شده و همدلی موجود میان مدیران سینمای انجمن و سینماگران استفاده كرده و نظرات خود را نیز بیان كنند. همچنین همه باید تلاش كنیم در مسیر پیش رو در زمینه فیلم كوتاه خود را اصلاح كنیم. مدیران انجمن سینمای جوان انگیزهای جز ارتقای عرصه فیلم كوتاه ندارند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.
انتهای پیام/ اس