سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه طور با خوراکي ها تمرکزتان را افزايش دهيد؟

بدون ترديد هرچه سن ما افزايش پيدا مي‌کند بدنمان ناگزير پير و کهنه مي‌شود اما خبر خوب اين است که اگر رژيم غذايي خود را صحيح و براساس غذاهايي انتخاب کنيد که هوش را تقويت مي ‌کنند، مي ‌توانيد حتي در سنين بالاتر نيز از سلامت مغزي مطلوبي بهره‌مند باشيد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛
جنسينگ ، ماهي ، کافئين
در بين مواد غذايي مختلف و مکمل‌هاي گوناگون، گروهي از خوردني‌ها هستند که مي تواند تمرکز شما را بالا ببرند، توجه ‌تان را افزايش دهند و ضمن تقويت ساير عملکردها مغزي به تقويت قدرت حافظه نيز کمک کنند.
 
کافئين باعث افزايش هشياري مي شود
هيچ ماده غذايي نمي تواند باعث افزايش هوش شود . کافئين از جمله مواد غذايي است که باعث افزايش انرژي ،هشياري و تمرکز مي شود .مواد موجود در قهوه ، شکلات ها و نوشابه هاي انرژي زا باعث افزايش هشياري مي شود ، هرچند اثر آنها کوتاه مدت مي شود .اما مصرف بيش از حد آن باعث عصبي ش
شکر
گلوکز به عنوان سوخت مغز مطرح است . سوخت و ساز بدن از کربوهيدرات ها و مواد قندي تامين مي شود . نوشيدن يک ليوان نوشيدني شيرين باعث افزايش حافظه کوتاه مدت مي شود . با اين حال بايد توجه داشت که مصرف بيش از حد نوشيدني هاي شيرين مي تواند باعث اختلال در حافظه شود .
 
خوردن صبحانه ، سوخت مغزي را تامين مي کند
آيا از خوردن صبحانه فرار مي کنيد ؟ پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد که خوردن صبحانه باعث افزايش حافظه کوتاه مدت و ميزان توجه مي شود . دانش آموزاني که صبحانه مي خورند در کلاس عملکرد بهتري به نسبت به دانش آموزاني که صبحانه نمي خورند از خود نشان مي دهند .
 
محققان برخي از انواع مواد غذايي را که باعث افزايش سخت مغز مي شود را چنين برشمردند : غلات حاوي فيبر ، مواد لبني و ميوه ها .
بايد توجه داشته باشيد که نبايد در خوردن صبحانه زياده روي کرد زيرا پرخوري در صبحانه مي تواند باعث کاهش تمرکز شود .
 
ماهي ، بهترين ماده مغذي براي مغز
ماهي يک منبع غني و سرشار از پروتدين است . ماهي سرشار از اسيد چرب امگا 3 است ، مصرف ماهي براي رشد و تکامل مغز ضروري است .
 
چربي موجود در ماهي ، انرژي مغز را تامين مي کند .رژيم غذايي که سرشار از امگا سه باشد احتمال زوال عقل و سکته هاي مغزي را کاهش مي دهد .
امگا سه نقش حياتي در افزايش حافظه و توجه بازي مي کند . توصيه مي شود براي سلامت مغز و قلب هفته اي دوبار ماهي مصرف کنيد .
 
اضافه کردن روزانه مقدار ثابتي آجيل و شکلات به رژيم غذايي
شکلات تلخ خواص آنتي اکسيداني فوق العاده‌اي دارد و حاوي محرک‌هاي طبيعي مثل کافئين است که مي‌تواند تمرکز و قدرت توجه را بالا ببرد.
آجيل منبع سرشاري از ويتامين E است .مصرف روزانه آجيل باعث کاهش افت فرايندهاي شناختي مي شود و در نهايت باعث افزايش تمرکز مي شود .
 
افزودن آواکادوو غلات سبوس دار
افزودن آواکادوو و غلات سبوس دار به رژيم غذايي خود را نيز فراموش نکنيد. هر عضوي در بدن به جريان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلي بدن از اين جنبه بيشتر حائز اهميت هستند.
 
غلات سبوس دار مانند ذرت ، گندم منبع غني از فيبر و ويتامين E است که به افزايش ميزان حافظه و هشياري کمک شاياني مي کند .مصرف رژيم غذايي حاوي غلات سبوس دار و ميوه‌ها از جمله آووکادو خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي – عروقي و کلسترول بد را کاهش مي ‌دهد که نتيجه آن بهبود جريان خون و در نهايت بهبود عملکرد سلولهاي مغزي است. آواکادوو هرچند چربي دارد اما چربي آن مفيد بود و به جريان سالم خون کمک مي ‌کند.
آواکادوو حاوي چربي اشباع نشده است که منجر به ايجاد جريان خون سالم مي شود .
 
زغال اخته سرشار از مواد مغذي
زغال اخته نيز يک سوپر ماده مغذي براي مغز محسوب مي ‌شود چون از اين عضو در برابر فشار اکسيديته محافظت کرده و در نتيجه مشکلات مغزي ناشي از افزايش سن مثل آلزايمر و زوال عقل را تا حد زيادي کاهش ميي دهد. اين ميوه ظرفيت‌هاي يادگيري و مهارت‌هاي حرکتي را افزايش مي ‌دهد.
 
مزاياي رژيم غذايي سالم
اگر رژيم غذايي شما حاوي مواد غذايي مغذي نباشد ، توانايي براي تمرکز کاهش مي يابد .خوردن بيش از حد يا کم مي تواند بر روي توانايي تمرکز تاثير بگذارد .يک رژيم غذايي متعادل مي تواند توانايي هشياري و تمرکز را افزايش دهد .
 
ويتامين ها ، مواد معدني و مکمل ها
نقش مکمل‌ها و ويتامين‌ها و مواد معدني را نيز نبايد ناديده گرفت. اين منابع سرشار از ويتامين‌هاي ب، ث، اي، بتاکاروتن و منيزيم هستند که همگي مکمل‌هاي قوي براي تقويت مغز هستند. اما با اين حال متخصصان تاکيد دارند که براي احتياط بيشتر مصرف اين مکمل‌ها و ويتامين‌ها بايد حتما با مشورت و تحت نظارت پزشکي متخصص صورت گيرد.
انتهای پیام/ض

منبع :بیتوته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.