سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنان ایثارگران سلامت هستند/ باید شرایط اشتغال زنان مهیا باشد

معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، زنان را ایثارگران سلامت توصیف کرد و حفظ سلامت زنان را ضامن حفظ سلامت جامعه دانست.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در نخستین همایش ملی ارتقای سلامت زنان در محیط کار تصریح کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت تنها نبود بیماری نیست، بلکه برخورداری از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

باستانی تأکید کرد: ارتقای سلامت در اولویت برنامه‌های کشور است و از طرفی کشور در حال گذار از سلامت است، یعنی کیفیت زندگی مردم علاوه بر افزایش امید به زندگی جزو اهداف سلامت است.

معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: تغییر مشکلات حوزه سلامت از بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر وارد مرحله‌ای شده است که باید با توانمند کردن افراد، سلامت را توسعه داد و زنان به عنوان حافظان آرامش و سلامت روانی خود و خانواده، اصلی‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند و به همین علت، زنان را ایثارگران سلامت نامیده‌اند.زنان مایه اعتلای خانواده هستند و به دلیل نقش آنان در پویایی جامعه، حفظ سلامت آنان حفظ سلامت جامعه را در پی دارد.

وی افزود: اگرچه سلامت زنان در دهه‌های اخیر در ایران ارتقاء یافته، ولی تا وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد و زنان از آسیب‌های فیزیولوژیک و فقر حرکتی و مواردی از این دست رنج می‌برند که رفع این مشکلات، اقدامات جدی را می‌طلبد.

معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ارتقای سلامت شامل سه بخش آموزش سلامت، حفاظت از سلامت و پیشگیری از بیماری و خودمراقبتی است. بدون برنامه‌ریزی همزمان برای این سه بخش نمی‌توانیم به ارتقای سلامت امید داشته باشیم.

وی گفت: هفته سلامت فرصت مناسبی برای توجه دادن مسئولان به سلامت زنان است و این همایش گامی مهم برای توجه دادن سایر ارگان‌ها و افراد ذیصلاح به این موضوع است.

معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: اشتغال زنان اشکال متفاوتی همچون پنهان و آشکار و رسمی و غیررسمی، ابزاری و کاربردی و اجباری و انتخابی دارد که بعد سلامت آن در این همایش مورد بحث قرار گرفته است.


باستانی گفت: در ضمن زنان به طور خاص با چالش ایجاد و حفظ تعادل وظایف عاطفی، خانوادگی و اجتماعی و وظایف شغلی مواجه هستند و مأموریت ما در معاونت، ایجاد توازن میان کار و زندگی از طریق هم‌افزایی و مدیریت ظرفیت های ملی و بین‌المللی است.

معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزود: ارتقای سلامت زنان در محیط کار نیازمند درک چالش‌ها و فرصت‌های موجود در کشور است؛ فقدان سیستم اطلاعات مناسب، نقص قوانین، وجود تبعیض مرئی و نامرئی میان زنان و مردان شاغل از جمله چالش‌هاست ولی از طرف دیگر فرصت‌های زیادی مانند وجود دانش نظری مناسب، قانون‌گذاران علاقه‌مند و فعالیت انجمن‌های مربوط به زنان نیز وجود دارد.

وی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در حوزه بهداشت سلامت و خانواده تصریح کرد: همکاری با دستگاه‌های اجرایی و امضای موافقتنامه همکاری با مراکز اجرایی، حوزه ارتقای سلامت زنان و خانواده مانند اجرای طرح‌های غربالگری با اولویت مناطق محروم از جمله این اقدامات است.

باستانی افزود: از سال 92، 19 طرح در رابطه با زنان در 7 استان کشور مورد حمایت قرار گرفته است، ضمن اینکه اقدامات حقوقی همچون بحث بازنشستگی و مرخصی زایمان زنان، اقدامات پژوهشی در حوزه سلامت و دوره‌های آموزشی و همچنین ایجاد فرهنگی در حوزه سلامت از دیگر اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.

معاون بررسی‌های راهبردی ستاد ملی زنان و خانواده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بسته حمایتی از زنان شاغل در راستای حمایت از سیاست‌های جمعیتی کشور، تشکیل 13 کارگروه سلامت و بهداشت براساس قشرهای مخاطب و ارتباط برقرار کردن به این معاونت، مردم و نهادهای مدنی از دیگر اقدامات این معاونت است.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.