سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

افت سالانه دو تا سه متر از سطح سفره‌های زیرزمینی زنجان

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره افت دو تا سه متری سالانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در استان، گفت: خسارت وارده براثر کم‌آبی کمتر از زلزله نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران؛ "سیدجمال موسوی" در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، اظهار کرد: مدیریت جامع آب و توجه به مقوله آبخیزداری باعث می‌شود تا تبعات مربوط به معضل کم‌آبی کمتر به چشم آید.

وی تصریح‌ کرد: آبخیزداری؛ مدیریت هماهنگ، یکپارچه و قانونمند منابع‌طبیعی است که متاسفانه در برخی بخش‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجهی می‌شود، در حالی که با شناخت از اهمیت موضوع می‌توان مشکل بسیاری از مناطق را چه به لحاظ اکولوژیکی و چه اقتصادی حل کرد.

وی با یادآوری اینکه عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری، امکان بروز سیلاب در استان را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نقشه سیل‌خیزی بسیاری از اراضی استان آماده است که با اجرای دقیق طرح‌های آبخیزداری و با هدایت صحیح آب‌های روان، می‌توان از بروز خسارات جلوگیری و همچنین شرایط را برای استفاده مفید از این نعمت مهیا کرد.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون 30 دستگاه سد خاکی که 60 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های استان را کنترل می‌کند در استان احداث شده است، اظهار کرد: 50 کیلومتر ساماندهی حاشیه رودخانه در حاشیه سه رودخانه زنجان‌رود، قلعه‌چای و قزل‌اوزن نیز صورت گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر با اجرای طرح‌های آبخیزداری، از بروز سیلاب و روان‌آب در استان تا حدی جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: طی تحقیقات صورت گرفته از دشت زنجان، طی سال‌های گذشته در مناطق مختلف، شاهد افت سطح سفره‌های زیرزمینی بودیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به آگاه‌سازی و آموزش‌هایی که در روستاها و شهرستان‌ها انجام گرفته، میزان خسارت‌ها و تلفات جانی و مالی وارد شده در چند سال گذشته به میزان بسیار محسوسی کاهش یافته است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: در سال آتی هم منابع‌طبیعی برای کاهش خسارت وارده از بلایای طبیعی آموزش را در دستور کار جدی خود قرار داده است، چرا که آگاه‌سازی مردم از بلایای طبیعی باعث می‌شود به هنگام وقوع بلایا بتوانند از خسارت احتمالی جلوگیری و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.