سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۵ راهکاری که موجب افزایش کلسترول خوب می‌شود

HDL (کلسترول خوب) نقش مهمی در انتقال کلسترول اضافی به خارج از رگ‌ها داشته و منجر به پیشگیری از حملات قلبی می‌شود.

محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ‌کلسترول ماده موم‌ مانند شبیه به چربی است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد. این ماده یا در بدن ساخته می‌شده و یا از طریق مواد غذایی به بدن وارد می‌شود. 

وی ادامه داد: کلسترول در بدن به شکل ذرات ترکیبی جابجا شده که به آن لیپوپروتئین گفته می‌شود این ذرات به ۲ نوع تقسیم می‌شود. لیپوپروتئین سبک یا LDL (نوع بد) که سبب انتقال کلسترول به جداره سرخرگ شده و موجب تشکیل پلاک می‌شود، نوع دوم، لیپو پروتئین‌های سنگین یا HdL (نوع خوب) بوده که نقش مهمی در انتقال کلسترول اضافی به خارج از رگ‌ها دارد. 

وی تصریح کرد: HdL یا کلسترول خوب منجر به پیشگیری از حملات قلبی می‌شود. از راههای افزایش کلسترول خوب می‌توان به کاهش وزن، ورزش و عدم مصرف سیگار اشاره کرد. 

وی خاطر نشان کرد: همچنین از مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر، آرد، عصاره ذرت، برنج سفید، شکلات و نان‌های بدون سبوس باید اجتناب کرد زیرا غذاهایی که قند خون را به صورت ناگهانی افزایش می‌دهند می‌‌توانند HdL شما را کاهش دهند. 

وی اذعان داشت: برای افزایش HdL، بهتر است از رژیم غذایی کم چربی پیروی کرده گوشت ماهی مصرف کنند. 

گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی موجب بالا رفتن کلسترول خوب می‌شود. 

وی در پایان گفت: از مصرف مواد غذایی که کلسترول بالایی دارند مانند تخم مرغ، شیر و لبنیات پرچرب، ‌ خامه و کره تا حد امکان اجتناب شود. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.